02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

غار مغان مشهد

غار تاریخی مغان مشهد کجاست

در این مقاله قصد معرفی غار تاریخی مغان مشهد یکی از محبوب ترین و زیباترین جاذبه های تاریخی شهر مشهد را داریم. غار تاریخی مغان بی شک یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی می باشد که حجم بسیار قابل توجهی از گردشگران را به خود جذب می کند. غار تاریخی مغان مشهد یکی از بهترین گزینه های ممکن برای علاقه مندان به آشنایی با تاریخ کهن ایران می باشد.

Gharmoghanmashhad

مسیر دسترسی به غار تاریخی مغان مشهد

غار تاریخی مغان مشهد یک غار صخره ای آهکی است. این غار در نزدیکی روستای مغان واقع شده است. در کوهپایه های کوه مغان و دره های آن، محل دقیق قرارگیری این مکان تاریخی می باشد. فاصله ی این روستا تا شهر مشهد حدود ۳۴ کیلومتر می باشد. این منطقه دارای بنا های پلکانی متعددی می باشد.از مسیر مشهد تا این روستا جاذبه های زیادی مانند کوه های خلج، قله چین کلاغ و دره هفت حوض وجود دارد. بعد از رسیدن به دره هفت حوض به یک جاده ی آسفالت باریک می رسید که انتهای آن روستای مغان واقع شده است. زمانی که این جاده را طی می کنید از روستا های زیادی مانند بالندر، اردمه، خان رود می گذرید. بعد از رسیدن به روستای مغان می تواند به سمت غار تاریخی آن بروید.

Gharmoghanmashhad

معرفی روستای مغان

 مغ در زبان فارسی، به معنای روحانی در دین زرتشت می باشد. مردم محلی این روستا بر این باور هستند که  روزی ، مغی جهت زیارت و عبادت به این روستا در شهر مشهد میاید. تعدادی از مریدان و یاران به دنبال این شخص می روند و از آن پس نام مغان بر روی غار و این روستا مانده است. این روستا یکی از جاذبه های گردشگری شهر مشهد محسوب می شود. در کوه پایه های رشته کوه های بینالود این روستا واقع شده است. 

Gharmoghanmashhad

غار تاریخی مغان مشهد

روستای مغان یکی از روستا های پلکانی ایران محسوب می شود. در این منطقه مکانی به نام سرچشمه وجود دارد که یکی از جاذبه های گردشگری آن به حساب می آید. در این منطقه سرویس بهداشتی، رستوران، مسافرخانه، پارکینگ خودرو و غیره وجود دارد. سرچشمه رودی که در این روستا وجود دارد، کوه های بینالود می باشد.روستای مغان مشهد به می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای گردشگران علاقه مند به تاریخ، جاذبه های طبیعی و ... باشد. این روستا یک مکان توریستی تمام عیار و بی نظیر برای تفریح توریستان و گردشگران می باشد.

غار مغان توسط ۷۰ نفر در سال ۱۳۲۴ کشف شده است.  غار تاریخی مغان مشهد دارای دو دهانه می باشد. طول این غار حدود ۵۰۰ متر می باشد و دارای چند طبقه منشعب شده می باشد. این مکان تاریخی حدود ۲۹۱۰ متر از سطح دریا فاصله دارد.  در غار تاریخی مغان مشهد ستون های استلاگتیت و استلاگمیت بزرگی وجود دارد. تعداد این ستون ها بسیار زیاد می باشد. در این غار چشمه های متعددی وجود دارد. همچنین علاوه بر چشمه، چاه و راهرو های زیادی نیز وجود دارد. به همین علت برای اینکه افراد هنگام بازدید از این مکان تاریخی گم نشوند، داخل غار را علامت گذاری و همچنین طناب کشی کرده اند.

چاه هایی که داخل این مکان وجود دارند، این غار را به سه طبقه تقسیم کرده اند. برخی از چاه ها عمق بسیاری دارند. این مکان تاریخی برای دوران دوم زمین شناسی می باشد. قدمتی که این غار تاریخی دارد نسبت به قدمتی کا البرز و دماوند دارند، بیشتر است. در این مکان فسیل های حلزونی بسیاری کشف شده است که می توان گفت این اکتشافات مربوط به صد میلیون سال پیش می باشند. 

کف غار تاریخی مغان مشهد از جنس مرمرین می باشد همچنین درون آن چشمه آب وجود دارد. این چشمه آب بسیار زلال می باشد البته علاوه بر زلال بودن، بسیار سرد می باشد. حتی در فصل تابستان آب این چشمه سردی خود را حفظ می کند.

Gharmoghanmashhad

معرفی تالار های اصلی غار مغان

این غار دارای چهار تالار اصلی می باشد. از تالار اول از نظر طول نسبت به سایر تالار ها بلند تر می باشد. یک چشمه زیبا در تالار چهارم هین غار وجود دارد. درون این مکان تاریخی ستون های آهکی بسیاری وجود دارد. عرض غار تاریخی مغان مشهد در ابتدا ۱۹ متر است و عرض آن نیز ۴ متر می باشد. بعد از پیمودن ۱۱۰ متر به یک استالاگمیتی که دو قلو است می رسید. بعد از طی ۱۲۰ متر از این غار به یک تنگه با عرض ۴ متر می رسید که سمت غرب این تنگه تالار دوم قرار دارد. بعد از پیمودن سربالایی به دو حفره می رسید که انتهای هر کدام از آنها به تالار سوم می رسد. در انتهای این تالار، یک صخره ۵ متری قرار دارد. برای عبور از آن نیاز به طناب  دارید. بعد از گذراندن این صخره وارد تالار چهارم می شوید.

به شما توصیه می کنیم قبل از سفر به شهر مشهد با تور لحظه آخری مشهد ، تور مشهد نوروز و... به مجله آسمان پایتخت مراجعه فرمایید. این مجله گردشگری اطلاعات جامع و کاملی را در زمینه ی تمام جاذبه های گردشگری شهر مشهد و امکانات رفاهی و تفریحی موجود در آن، در اختیار شما قرار می دهد. 

gharmoghanmashhad

شما میتوانید از مجله آسمان پایتخت برای آشنایی هرچه بیشتر با سایر شهر های توریستی داخلی و خارجی مثل کیش، استانبول و ... نیز استفاده نمایید. آگاهی از جاذبه های گردشگری و امکانات موجود در شهر مقصد، می تواند به بهتر شدن سفر شما کمک کند و خاطرات بسیار خوبی را برای شما رقم بزند.  

    
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ