02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز مشهد

استان خراسان رضوی به ویژه شهر مشهد از نظر جاذبه های طبیعی بسیار غنی می باشند. اما امروزه بنا به دلایل گوناگونی مثل عدم تبلیغات مناسب، عدم آشنایی گردشگران با این جاذبه ها و ... باعث شده اند که بسیاری از جاذبه های طبیعی این منطقه مثل دریاچه چشمه سبز مشهد و ... گمنام بمانند یا افراد بسیار کمی با آنها آشنا باشند. در حال حاضر اکثر افراد جامعه هنگام سفر با تور لحظه آخری مشهد به شهر مشهد و استان خراسان رضوی تنها به یاد زیارت از حرم مطهر اما رضا (ع)، بازدید از مراکز خرید بزرگ شهر مشهد، مراجعه و تفریح در پارک های آبی بزرگ مشهد می افتند. اما این شهر و این منطقه از نظر جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی نیز، حرف های زیادی برای گفتن دارد. دریاچه چشمه سبز مشهد یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی واقع شده در استان خراسان رضوی می باشد که در این مقاله به معرفی آن خواهیم پرداخت.

cheshmesabzmashad

آشنایی با دریاچه چشمه سبز مشهد

دریاچه چشمه سبز مشهد در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری از غرب شهر مشهد واقع شده است. برای رفتن به این دریاچه و بازدید از آن با اتومبیل شخصی به کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارید. دریاچه چشمه سبز مشهد در رشته کوه بینالود و یکی از بلندترین نقاط این رشته کوه هیجان انگیز واقع شده است. این دریاچه در فصل تابستان به یکی از اصلی ترین مناطق تفریحی و تفرجگاه های ییلاقی برای مردمان محلی تبدیل می شود زیرا این منطقه در فصل تابستان دارای آب و هوای خنک و بسیار دلنشینی می باشد. فاصله دریاچه چشمه سبز با روستای گلمکان تنها ۲۰ کیلومتر می باشد و شما میتوانید بعد یا قبل از بازدید از این دریاچه، سری هم به روستای زیبای گلمکان بزنید. ارتفاع دریاچه چشمه سبز مشهد از سطح دریا بیش ۲۵۰۰ متر و مساحت دریاچه بالغ بر ۱۵ هکتار می باشد. امروزه از آب دریاچه برای کشاورزی، باغداری و ... مردم منطقه استفاده می شود.

cheshmesabz

در نتیجه دریاچه چشمه سبز مشهد نه تنها به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری و طبیعی استان خراسان رضوی شناخته می شود بلکه به کسب و کار و کشاورزی مردم محلی نیز رونق داده است. در این منطقه کوهستانی گونه های گیاهی بسیار خاص و متنوعی وجود دارد که ظاهر منطقه را بسیار زیبا کرده اند. برخی از این گونه های گیاهی خاصیت دارویی نیز دارند و شما میتوانید از ان ها برای درمان برخی بیماری ها استفاده نمایید. به شما توصیه می کنیم هنگام سفر به این مکان یک دوربین عکاسی همراه خود داشته باشید زیرا دریاچه چشمه سبز مشهد یک لوکیشن و منطقه بی نظیر برای عکاسی و فیلمبرداری می باشد.

تاریخچه دریاچه چشمه سبز مشهد

در برخی گویش ها و لهجه های اصیل مردم خراسان، کلمه سبز به صورت سوز یا سو نیز تلفظ می شود. به همین علت دریاچه چشمه سبز مشهد در بین مردم محلی به چشمه سوز یا چشمه سو نیز معروف است. عبارت چشمه در بسیاری از متون قدیمی و کهن ایرانی مثل شاهنامه فردوسی و ... وجود دارد. دریاچه چشمه سبز مشهد در ایران باستان نیز مورد توجه حکومت های ساسانی و زرتشتیان بوده است و محبوبیت آن به زمان ایران باستان باز میگردد.

آب دریاچه چشمه سبز مشهد ( دریاچه ) برای زرتشتیان آن زمان مقدس بوده به طوری که از آن برای شفا گرفتن نیز استفاده می شده است. به عنوان مثال یزدگرد اول، یکی از بزرگترین پادشاهان ایران زمین از آب دریاچه چشمه سبز مشهد برای شفا یافتن استفاده کرده است. نقل است که یزدگرد اول با تعداد بسیاری از همراهان و خدمتکاران خود برای استفاده از آب چشمه سو به این منطقه سفر کرده است. علاوه بر شاهنامه و داستان های کهن ایرانی، از دریاچه چشمه سبز مشهد در کتاب نزهه القلوب نیز استفاده شده است.

cheshmesabzlakemashhad

جاذبه های گردشگری نزدیک به دریاچه چشمه سبز مشهد و بهترین زمان بازدید از آن

همانطور که گفته شد آب و هوای دریاچه چشمه سبز مشهد در فصل تابستان خنک و بسیار مطبوع می باشد  و بهترین زمان مراجعه به این منطقه بسیار زیبا در اواخر فصل بهار و فصل تابستان می باشد. اما شما میتوانید از ابتدای فصل بهار نیز به این دریاچه زیبا سفر کنید و از زیبایی ها و سرسبزی آن لذت ببرید. آب و هوای این منطقه در فصل پاییز و زمستان به علت مرتفع و کوهستانی بودن کمی سرد و برای اقامت طولانی مدت نامناسب می شود.

از جاذبه های گردشگری نزدیک به دریاچه چشمه سبز مشهد میتوان به روستای گلمکان اشاره کرد. روستای گلمکان با شهر مشهد حدود ۷۰ کیلومتر و با دریاچه سبز حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. روستای گلمکان از نظر جاذبه های طبیعی و گردشگری بسیار غنی می باشد به همین دلیل هر سال توریستان بسیار زیادی را به خود جذب می کند. در روستای گلمکان اقامت های گردشگری مناسبی وجود دارد که شما میتوانید در ان ها اقامت کنید. در روستای گلمکان یک موزه مردم شناسی بسیار زیبا نیز وجود دارد که شما میتوانید برای آشنایی با پوشش، صنایع دستی، آداب و رسوم سنتی و ... مردم این منطقه به موزه مردم شناسی گلمکان مراجعه فرمایید. پیست اسکی شیرباد یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و تفریحی نزدیک دریاچه چشمه سبز مشهد می باشد که علاقه مندان به ورزش اسکی میتوانند به این پیست زیبا سر بزنند.

در انتها شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با جاذبه های طبیعی، توریستی، تاریخی و ... شهر و مشهد و حتی سایر شهر های توریستی داخلی و خارجی دیگر مثل کیش، استانبول و ... به مجله آسمان پایتخت مراجعه فرمایید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ