02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول کجاست

شهر استانبول بی شک یکی از قطب های گردشگری منطقه می باشد که در سالیان اخیر به شهرت و محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده است. شهر استانبول جز معدود شهر های توریستی منطقه است که از تمامی جاذبه های تاریخی، تفریحی، توریستی و ... به صورت یکجا و کامل بهره مند می باشد. کاخ توپکاپی استانبول یکی از زیبا ترین آثار تاریخی این شهر می باشد که هر ساله توریستان و گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب میکند. در این مقاله به طور کلی به بررسی و معرفی تاریخچه، معماری، جاذبه های گردشگری اطراف، ساعات بازدید و ... کاخ توپکاپی استانبول خواهیم پرداخت.

topkapipalaceistanbul

تاریخچه ی کاخ توپکاپی استانبول

قدمت و تاریخ ساخت کاخ توپکاپی استانبول به سال ۱۴۵۳ باز میگردد. سلطان محمد دوم به عنوان اولین پادشاه امپراتوری عثمانی، ۶ سال پس از شکست بیزانس ها و فتح قسطنطنیه دستور ساخت این کاخ با شکوه را صادر و در سال ۱۴۷۸ میلادی به آن جا نقل مکان کرد.

پس از مرگ سلطان محمد دوم این کاخ به محل سکونت بسیاری از پادشاهان عثمانی تبدیل شد و توسط ابشان گسترش یافت. لازم به ذکر است که بنا کاخ توپکاپی استانبول در طول تاریخ بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و بسیاری از پادشاه وقت عثمانی نیز در آن تغییرات گسترده ای را اعمال کرده اند.

کاخ توپکاپی استانبول بی شک یکی از مهم ترین ساختمان های متعلق به امپراتوری عثمانی بوده است زیرا بیش از ۳۰ پادشاه عثمانی در طی ۴۰۰ سال در آن زندگی کرده اند. در زمان حکومت عثمانی ها بر خاک ترکیه، فستیوال ها و جشن های بسیار بزرگی درون این کاخ برگزار میشده است و کاخ توپکاپی استانبول قابلیت میزبانی از ۱۰ هزار نفر را داشته است.

istanbulpalacetopkapi

معماری کاخ توپکاپی استانبول

از گذشته تا امروز از کاخ توپکاپی استانبول با عنوان شهری در شهر دیگر یاد می شود. این کاخ دارای مساحتی بالغ بر ۸۰ هزار متر مربع می باشد. در ساخت کاخ توپکاپی استانبول از سبک های معماری گوناگونی مثل معماری اسلامی، معماری اروپایی، معماری عثمانی و ... کمک گرفته است. همانطور که گفته شد ساختمان و محوطه این کاخ در طول تاریخ همواره شاهد تغییرات گسترده ای بوده است و بار ها توسط پادشاه وقت عثمانی تغییر کرده است. کاخ توپکاپی استانبول دارای سه بخش کلی می باشد.

نمای بیرونی، کاخ درونی و حرمسرا سه بخش اصلی تشکیل دهنده این کاخ بی نظیر می باشند که حرمسرا و کاخ درونی به پادشاهان عثمانی تعلق داشته است. معماری و طراحی های صورت گرفته درون این کاخ در کل کشور اروپا بی نظیر و بی رقیب است. با اینکه ساختمان کاخ تحت تاثیر زلزله، آتش سوزی و سایر آسیب های محیطی متحمل خسارات چشمگیری شده است اما بازسازی و مرمت مسئولین وقت سبب شده است که کاخ توپکاپی استانبول همچنان جز زیبا ترین و با شکوه ترین آثار تاریخی استانبول قرار داشته باشد.

topkapipalaceofistanbul

نام گذاری کاخ توپکاپی استانبول

در زمان ساخت کاخ توپکاپی استانبول آن را با نام هایی مثل کاخ جدید، سرای جدید امپراتوری و ... خطاب میکردند اما پس از اتمام پروژه ساخت این مکان باشکوه، آن را توپکاپی یا طوپقاپو نام نهادند. علت نام گذاری این کاخ با نام طوپقاپو، قرار داشتن توپ های جنگی عثمانی در قسمت ورودی این کاخ می باشد. توپ های جنگی یکی از اصلی ترین تجهیزات عثمانی ها بودند که امپراتوری عثمانی توانست به کمک این وسایل کشورگشایی های بسیار قابل توجهی انجام دهد. توپ های جنگی به عنوان کلید پیروزی امپراتور عثمانی در بسیاری از جنگ ها و نبرد ها شناخته می شوند.

topkapiistanbulpalace

بازدید از کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی استانبول در تمام روز های هفته به جز روزهای سه شنبه آماده میزبانی از شما توریستان و گردشگران گرامی می باشد. ساعت بازدید از این مجموعه در فصل های بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر و در فصل های پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر می باشد.

بی شک بازدید از محل سکونت امپراتورهای عثمانی نیازمند به صرف زمان قابل توجهی می باشد. به شما توصیه میکنیم برای بازدید از این مجموعه تاریخی منحصر فرد، حدود ۴ ساعت از فقط تور استانبول خود را خالی کنید تا بتوانید به طور کامل از قسمت ها مختلف کاخ توپکاپی استانبول بازدید کنید. بلیط ورودی کاخ توپکاپی استانبول مبلغی بالغ بر ۱۰۰ لیر ترکیه می باشد اما دقت داشته باشید که این هزینه برای بازدید از تمام قسمت های مجموعه کافی نبوده و برای ورود به حرمسرا و تعداد دیگری از بخش های کاخ باید هزینه جداگانه پرداخت نمایید.

جاذبه های گردشگری اطراف کاخ

جاذبه های تاریخی گردشگری بسیار مشهور و محبوبی در اطراف کاخ توپکاپی استانبول قرار گرفته است. مسجد ایاصوفیه استانبول یکی از بزرگترین جاذبه های تاریخی شهر استانبول در نزدیکی این کاخ واقع شده است. مسجد سلطان احمد، آب انبار باسیلیکا، پارک گلخانه و ... همگی جز دیگر جاذبه های گردشگری ترکیه محسوب می شوند که در اطراف و نزدیکی کاخ توپکاپی استانبول واقع شده اند. شما میتوانید قبل یا بعد از بازدید از کاخ توپکاپی از مکان فوق نیز بازدید فرمایید.

به شما توصیه می کنیم قبل از سفر به کشور ترکیه، به مجله آسمان پایتخت مراجعه فرمایید تا بتوانید با جاذبه های گردشگری، تفریحی، توریستی و ... موجود در کشور ترکیه و شهر استانبول آشنا شوید. آشنایی و کسب اطلاعات در زمینه جاذبه های گردشگری، آداب و رسوم و ... مقصد سفر باعث میشود شما بتوانید تجربه ی یک سفر بی نظیر و هیجان انگیز را برای خود و خانوادتان به ثبت برسانید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ