02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کلیسای جامع مادر مقدس باتومی

کلیسای جامع مادر مقدس

کلیسای جامع مادر مقدس باتومی در شهر زیبای باتومی قرار داره. این شهر هم مانند سایر شهر های گرجستان دارای آثار تاریخی و مذهبی فراوانیه که هر ساله عده زیادی واسه دیدن این بناها و دیدنی ها به این کشور سرازیر میشن. سواحل زیبا و مناظر طبیعی بکر و آب و هوای مطلوب سبب شده این شهر به خاستگاه و مقصد بسیاری از طبیعت دوستان و فرهنگ و تاریخ دوستان تبدیل بشه. دلایل بسیاری میتونه باعث محبوبیت این کلیسا بشه. اولین دلیل به خاطر عبادت گاه بودن این مکانه که مورد توجه افراد متدین و پیرو آیین مسیحیت قرار گرفته. دومین دلیلش شاید به خاطر معماری و یا شاید هم به خاطر پیشینه تراژدی و غمناک این مکان باشه.

georgiamather1

معرفی کلیسای جامع مقدس

از قدیم الایام تا سال ۱۸۹۷ میلادی کلیسای سنت نیکولاس کلیسای جامع شهر باتومی بود. از اون سال به بعد و پس از اقدام برادران نیکوکار که یک گروه تاجر ثروتمند گرجی بودن کلیسای مادر مقدس ساخته و به کلیسای جامع تبدیل شد. این گروه از تاجران با هزینه خودشون این پرستشگاه رو ساختن.

این کلیسا در واقع یک عبادتگاه کاتولیک بود اما با اشغال گرجستان به دست شوروی، این مکان از دولت وقت گرفته و مصادره شد و مدت های طولانی در اون رو تخته کردن و اجازه ورود افراد رو نمی دادن. بعد از اون برای مدتی از این مکان به عنوان یک مرکز آزمایشگاهی و تحقیقاتی استفاده شد. اما بعد از اعتراض های گسترده ای که توسط گرجی ها روی داد، کلیسای مذکور به عنوان کلیسای ارتدوکس بازگشایی شد و در سال ۲۰۰۰ به طور جدی و اساسی مرمت و بازسازی شد و از آن زمان تا به امروز استوار و پابرجا باقی مانده.

georgiamather2

معماری کلیسای جامع مادر مقدس

سبک معماری کلیسای جامع مادر مقدس یک نوع سبک به نام گوتیکه که در کلیساها مورد استفاده قرار می گیره. مشخصه اصلی این نوع معماری، ایجاد قوس و تیز بودن طاق ها ست. در قسمت سقف این بنا ۳ گنبد بزرگ و زیبا ساخته شدن که ساخت اون ها و سایر قسمت های بنا با سبک معماری مدرن و کلاسیک ادغام شده. سقف این ساختمان بسیار بلند و البته گنبدی شکل هستش. دو مجسمه زیبا از پیامبران که در سر در ورودی نصب شدن توجه هر بیننده ای رو به خودشون جلب میکنن. در ساخت این کلیسا از یک نوع سنگ استفاده شده که از لحاظ استقامت و سایر ویژگی ها با مصالح امروزی برابری می کنه.

georgiamather3

این نوع سنگ به محض تغییر دما دچار تغییراتی در رنگ و شکل ظاهری خود میشه. همین مسئله سبب شده تا گردشگران زیادی به این کلیسا وارد بشن و ساعت های متمادی در انتظار تغییر حالت سنگ ها بنشینن. فضای داخلی بنا به وسیله نقاشی های زیبایی تزیین شدن و برج های بلند و زیبای اون دارای پنجره هایی هستن که شیشه های رنگی جذاب در اون ها به کار رفته.

این شیشه های رنگی از لحاظ زیبایی منحصر به فردن و جزء خصوصیات و ویژگی های برتر این بنا به شمار میان. به طور کلی مجسمه های فوق العاده و شیشه های زیبا، ستون های محکم و استوار و دیوارها که به اشکال متنوعی تزیین شدن همگی جزء ویژگی های خاص کلیسا به شمار میان. همه این زیبایی ها به همراه زمزمه های عبادت و سرودهای مذهبی و سکوتی که بر فضای کلیسا حکم فرماست فضایی روحانی و ملکوتی رو تداعی می کنه که هر فردی با هر کیش و آیین و مذهبی شیفته اون میشه. بنابراین همیشه کلیسا در یک حالت آرامش و سکوتی عمیق فرو رفته.

georgiamather4

چگونه به کلیسای جامع مادر مقدس بریم ؟

قبل از هر چیز لازمه که بدونید شهر باتومی مترو نداره. بنابراین قبل از برنامه ریزی و وارد شدن به این شهر باید این مسئله رو در نظر بگیرین. درباره دسترسی به کلیسای جامع  مادر مقدس باید گفت که این بنا در خیابان نیکولوز و در نزدیکی های پارک شهر واقع شده. بنابراین به راحتی و با استفاده از مینی بوس، تاکسی، اتوبوس های مسافربری درون شهری میشه به کلیسا رفت. خبر خوب اینه که در همه قسمت ها و خیابان های شهر این وسایل نقلیه وجود دارن و مشکلی در این رابطه وجود نداره. ارزون ترین راه واسه رفتن به این مکان مقدس، استفاده از مینی بوس های مسافربری هست چون هزینه ای ناچیز واسه جابه جایی مسافر دریافت می کنن.

واسه وارد شدن به این بنای عبادی هزینه ای از افراد دریافت نمیشه و در طول روزهای هفته و در هر ساعتی از روز که مایل باشید می تونید از کلیسا دیدن کنید. بهتره با خبر باشین که روزهای شنبه ساعت ۴ بعد از ظهر و یک شنبه ساعت ۹ صبح مراسم عبادت و پرستش در این مکان برگزار میشه، پس اگه دوست دارید در این مراسمات مذهبی شرکت کنید در این روزها و ساعات مشخص خودتون رو به کلیسا برسونید.

georgiamather5

هتل ها و رستوران های نزدیک به کلیسا مادر مقدس باتومی

قطعا واسه هر مسافری در تور گرجستان محل اقامت و استراحت و همچنین محل سرو غذا از اهمیت بالایی برخورداره. به همین خاطره که در شهر های توریست پذیر در کنار بناها و جاذبه های دیدنی حتما چندین هتل و غذاخوری و رستوران ساخته میشن تا مهمان ها و گردشگران دچار ناراحتی و مشکل نشن. در کنار این بنای مذهبی و تاریخی چندین هتل و رستوران وجود داره که شامل هتل ستاره دریای سیاه، پیازا این، آنتیکا، اولد سیتی، اولد گاردن، و رستوران های آو باتومی، رادیو، مونیخ، مندی،  دلی ریا، ماما پاپوری میشن.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ