02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

جنگل بلگراد استانبول

جنگل بلگراد استانبول کجاست؟

در فصل تابستان گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای تماشای درختان قدیمی و حیات‌وحش شگفت‌انگیز جنگل بلگراد استانبول به استانبول سفر می‌کنند. برای افرادی که اولین بار به این جنگل می‌روند پیاده‌روی بین درختان بلند، حیوانات و پرندگان بسیار هیجان‌انگیز است. بلگراد نام یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور صربستان می‌باشد ولی چرا نام این جنگل در استانبول، بلگراد است؟ این جنگل در دوره سلطان سلیمان (قرن شانزدهم میلادی) و بعد از انتقال هزاران صرب به استانبول، بلگراد نامیده شد. در زمان عثمانی و امپراتوری سلطان سلیمان جنگل بلگراد از موقعیت استراتژیک مهمی برخوردار بود. دریاچه‌ها و کانال‌های آبی این جنگل به عنوان منبع اصلی برای تامین آب مردم استانبول محسوب می‌شدند. سلطان سلیمان بعد از شکست‌دادن امپراتوری رم، برده‌های صرب را به این مکان آورد تا از منابع آبی مردم شهر محافظت کنند و نام این جنگل را به افتخار این پیروزی بزرگ، بلگراد گذاشت.

belgrad1

از قرن شانزدهم تاکنون ایجاد منطقه حفاظت شده در جنگل بلگراد استانبول، اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ ترکیه است که باعث می‌شود گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی جنگل بدون تغییر باقی بماند. در اوایل قرن بیستم یک باغ گیاهشناسی در وسط این جنگل ایجاد شده است. این باغ گیاهشناسی قدیمی در واقع نمایشگاهی از انواع گونه‌های گیاهی بومی و غیربومی ترکیه می‌باشد. در درختکاری آتاتورک چندین هزار گونه گیاهی در این منطقه کاشته شده است که هنوز هم این درختان عجیب و غریب در این جنگل وجود دارند. درختان دوره آتاتورک یکی از جاذبه های گردشگری استانبول می‌باشند و بسیاری از علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جذب می‌کنند. از نظر جغرافیایی این جنگل در منطقه باهچکوی) (Bahcekoy Mahallesi در شمال غربی استانبول قرار گرفته است. این جنگل نقطه‌ی گذار بین اقلیم اروپای مرکزی و مدیترانه است و وسعتی در حدود 5500 هکتار دارد.

belgrad2

طبیعت بکر جنگل

پیاده‌روی در مسیرهای جنگلی، روشی مطمئن برای تماشای جنگل بلگراد است. مارها و قورباغه‌های این جنگل اغلب صداهای خاصی دارند که در سکوت جنگل بلگراد شنیده می‌شوند. زیست بوم این منطقه پناهگاه بسیاری از گونه‌های جانوری است و الگوی زندگی حیوانات این جنگل بسیار شگفت‌انگیز است. برای مثال راسوهای جنگلی چندین بار در طول روز از لانه خود بسیار سریع خارج می‌شوند و بعد از طی کردن مسافت کوتاهی دوباره به مکان اولیه خود باز می‌گردند. گردشگران در طول پیاده‌روی ممکن است حرکت این راسوها را بر شاخه درختان یا روی زمین ببینند. همچنین ممکن است آهوهایی را مشاهده کنند که به آرامی از میان درختان می‌دوند. هنگام شب گرازهای وحشی، روباه و گرگ در مناطقی از جنگل پرسه می‌زنند و البته نزدیک شدن به آنها بسیار خطرناک است. جنگل بلگراد زیباترین جنگل دنیا و از پربازدیدترین مناطق تفریحی استانبول می‌باشد. این جنگل هفت دریاچه در خود جای داده است. این دریاچه‌ها از نقاط جذابی هستند که فرصت تماشای گونه‌های مختلف حیوانات و پرندگان را به گردشگران می‌دهند. 

belgrad3

درختان بلوط با برگ‌های کوچک، شاه بلوط آناتولی، چنار، راش، توس شرقی، صنوبر سفید و فندق پوشش گیاهی اصلی جنگل بلگراد استانبول را تشکیل می‌دهند. به خاطر طبیعت شگفت‌انگیز و خیره‌کننده، این جنگل به مقصد گردشگری بین المللی در تمام فصول سال تبدیل شده است. پاییز جنگل بلگراد با برگ‌های رنگارنگ درختان و هوای سرد شگفتی‌های خاص خود را دارد. قطرات باران بر روی برگ‌های درختان زیبایی‌های طبیعت وحشی این جنگل را بیشتر می‌کند. در فصل زمستان شرایط جنگل بلگراد کاملا متفاوت است و البته در هنگام بارش برف هم هنوز زیبایی‌های خود را دارد. در روزهای سرد فصل زمستان گلوله‌های برف بر روی برگ سبز درختان کاج این جنگل بسیار زیبا هستند. 

belgrad4
گشت و گذار در جنگل 

گشت و گذار در حیات وحش بکر جنگل بلگراد استانبول می‌تواند منجر به ماجراجویی‌های غیرمنتظره‌ای شود. علاقه‌مندان به طبیعت که دنیای ساکت و آرام جنگلی را دوست دارند از تماشای درختان جنگلی بلند و سکوت آن شگفت‌زده خواهند شد. دویدن در مسیر پیاده‌روی 6 کیلومتری در جنگل بلگراد می‌تواند بسیار سرگرم‌کننده باشد. علاوه بر این مسیر طولانی که مخصوص پیاده‌روی ساخته شده است، چندین جاده‌ی کوتاه نیز در اطراف جنگل بلگراد وجود دارد. در این مسیرها ورزش صبحگاهی همراه با آواز پرندگان بسیار لذت‌بخش خواهد بود. 

belgrad5

این جنگل دارای قنات‌ها و آب انبارهای زیادی است که قدیمی‌ترین آنها در دوره بیزانس ساخته شده است. طبق مطالعات تاریخی بیشتر کانال‌های آبی و آب انبارهای این منطقه مربوط به دوره شانزدهم تا هجدهم میلادی می‌باشد. هم اکنون این مخازن آبی به یک مکان تاریخی تبدیل شد‌ه‌اند که فرهنگ و تمدن مردم ترکیه در قرون گذشته را نمایش می‌دهند. در طول زمان با افزایش جمعیت استانبول سیستم آبرسانی آن توسعه یافته و تا کنون چندین سد در کنار این جنگل ساخته شده‌ است. چشم‌انداز سدهای ساخته شده در جنگل بلگراد نیز توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند. در حال حاضر مناطق تفریحی زیادی در جنگل بلگراد استانبول وجود دارد که از بهترین نقاط توریستی جهان و مکانی ایده‌آل برای استراحت هستند. در معروف‌ترین منطقه تفریحی این جنگل به نام بویوک بنت(Buyuk Bent) امکاناتی مانند دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، باربیکیو، کافه و غذاخوری فراهم شده است. منطقه تفریحی بویوک بنت در نزدیکی یکی از سدهای جنگل بلگراد قرار دارد و روزانه افراد زیادی از این مکان تفریحی بازدید می‌کنند. همچنین دو رستوران بیزیم کاناتچی(Bizim Kanatchi) و بالیکی(Balicki) از بهترین رستوران‌های جنگل بلگراد هستند.

belgrad6
گردشگرانی که سفر کوتاه با تور استانبول 7شب و8 روز را انتخاب می‌کنند، اقامت فراموش‌نشدنی را در این شهر خواهند داشت. هیچ چیز لذت بخش‌تر از تماشای حیات وحش زیبای استانبول مانند جنگل بلگراد و جاذبه های گردشگری استانبول مثل مسجد ایاصوفیه و آب انبار زیرزمینی باسیلیکا نخواهد بود. تور استانبول 10 روزه سفر چند روزه‌ی فوق‌العاده برای استراحت، تفریح و تماشای چشم اندازهای باورنکردنی را فراهم می‌کنند.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ