02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

قلعه روملی حصار استانبول

قلعه روملی حصار استانبول کجاست؟

ترکیه در تقاطع کشورهای شرقی و غربی واقع شده است. بخشی از این کشور در آسیا و دیگری در اروپا قرار دارد. شهر باستانی استانبول در طول تاریخ نقش بسیار مهمی را به عنوان رابط بین قاره آسیا و اروپا ایفا کرده است. در واقع این شهر پایتخت عثمانی، امپراتوری روم و امپراتوری بیزانس بوده است. ناپلئون در مورد استانبول نقل کرده است که اگر زمین یک کشور واحد بود، قسطنطنیه(استانبول امروزی) پایتخت آن می‌شد. استانبول دارای آثار متعددی از تمدن‌های مختلف به ویژه امپراتوری عثمانی است و گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن این آثار تاریخی شگفت‌آور به استانبول سفر می‌کنند. زیبایی خیره‌کننده قلعه روملی حصار از تنگه بسفر قابل مشاهده است و بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورد. هر ساله میلیون‌ها نفر گردشگر به استانبول سفر کرده و معماری این قلعه را تماشا می‌کنند.گردشگران تور استانبول 7 شب و 8 روز لحظات خوشی را در این قلعه سپری می‌کنند و خاطرات به یاد ماندنی بعد از بازدید از آثار تاریخی دوره عثمانی خواهند داشت.

rumeli1

از زمان ساخت قلعه روملی حصار استانبول بیش از 5 قرن می‌گذرد. این قلعه عظیم در سمت اروپایی استانبول و در شمال منطقه ببک (Bebek) قرار دارد. قلعه روملی در زمان سلطان محمد الفاتح عثمانی و فقط طی 4 ماه ساخته شده است. معماری منحصر به فرد این قلعه شهرت جهانی دارد، این بنا به گونه‌ای طراحی شده است که اگر از بالا به آن نگاه شود، شکل نام محمد کاملا مشخص است. این قلعه یادآور تحولات انقلابی در طول تاریخ است. حکمران جوان امپراتوری عثمانی، سلطان محمد الفاتح، قسطنطنیه (استانبول امروزی) را فتح کرد و این شهر به دست مسلمانان افتاد. در قرن پانزدهم میلادی ساخت باروت و تکنیک‌های جدید جنگی منجر به طراحی این قلعه شد. موقعیت استراتژیک این قلعه و ویژگی‌های نظامی معماری آن، تکامل و توسعه ارتش در دوران عثمانی را به تصویر می‌کشد. 

rumeli2
معماری قلعه روملی حصار

روملی حصار استانبول شبیه به یک شهر کوچک با دیوارهای بلند و مسلط به دریا است. شکل لبه دیواره‌های قلعه نامنظم و تقریبا مستطیل شکل است. این قلعه از 3 برج بزرگ، یک برج کناری و سیزده برج کوچک با اشکال مختلف تشکیل شده است که دو برج بزرگ آن در دریا و یک برج بزرگ آن در خشکی قرار دارد. این سه برج با دیوارهای مستحکم، پایه اصلی قلعه برای مقابله با توپ‌های دفاعی دشمن بوده‌اند. همچنین در آن زمان تنگه بسفر توسط قلعه روملی محافظت می‌شد تا از عبور سربازان بیزانس و هر نیروی خارجی دیگر جلوگیری شود. پس از فتح قسطنطنیه، این قلعه تا قرن هفدهم میلادی به عنوان پایگاه مرزبانی بوده است. در قرن هفدهم تا نوزدهم میلادی از روملی حصار استانبول برای زندانی کردن مجرمین استفاده می‌کردند. 

rumeli3

این قلعه باشکوه در ابتدای قرن بیستم به موزه تبدیل شد و یکی از با شکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. از بین تمام موزه‌هایی که در دنیا ساخته شده این موزه با ارزش‌ترین، باشکوه‌ترین و تاریخی‌ترین موزه است. در کنار این قلعه بناهای تاریخی دیگری مانند موزه آشیان قرار دارد.

فرهنگ محله بالات استانبول

در قرن پانزدهم میلادی یهودیان در محله بالات استانبول (Balat Mahallesi) و مناطق اطراف آن زندگی می‌کردند. در حال حاضر، برخی بناهای ساخته شده‌ی آن زمان در این محله وجود دارد و داستان‌های زیادی درباره آنها گفته می‌شود. نام بالات از کلمه یونانی (Palation) گرفته شده است که به معنای قصر می‌باشد. حدود هزار سال پیش به دلیل اینکه کاخ یکی از امپراتورهای بیزانس در این محله ساخته شده بود، نام این منطقه را بالات گذاشتند.

rumeli4

معماری محله بالات چند فرهنگی بودن استانبول را در طول تاریخ نشان می‌دهد. تعداد زیادی از عبادتگاه‌های یهودیان، کلیساها و مساجد تاریخ این محله را که از همه ملیت‌ها و ادیان در آن زندگی کرده‌اند، ثابت می‌کند. ساختمان دانشکده ارتدوکس پانار (Phanar) با معماری زیبا و رنگ قرمز تیره از معدود مدارس باقیمانده از زمان امپراتوری عثمانی است. در قرن پانزدهم میلادی فرزندان خانواده‌های برجسته یونانی و بلغاری امپراتوری عثمانی در این مدرسه آموزش می‌دیدند. امروزه هم تدریس برخی موضوعات یونانی در این مدرسه ادامه دارد.در طول زمان این محله میزبان تعدادی زیادی از جوامع مختلف بوده است از یونانیان بیزانس تا ارمنی‌ها و مسلمانان در این منطقه ساکن شده‌اند. در دهه‌های اخیر یهودیان از این محله به مناطق دیگر استانبول یا کشورهای دیگر مهاجرت کردند. در حال حاضر ساکنان خانه‌های رنگی این محله از جوامع و مذاهب مختلفی هستند و البته بیشتر یونانی‌ها و مسلمانان به سکونت در این محله علاقه دارند. فضای عمومی این محله در طول روز آرام و در شب تقریبا خلوت است.

rumeli5

پیاده‌روی در کوچه‌های بالات

محله بالات یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول برای تجربه‌ی زندگی سنتی است. در این محله، هنوز هم آقایان در چایخانه‌‌ها می‌نشینند و کودکان در کوچه و خیابان‌های محله توپ‌بازی می‌کنند. مغازه‌هایی با فضای سنتی که غذاهای ترکی می‌فروشند و رستوران‌هایی با سبک محلی مکان‌هایی فوق‌العاده برای خوردن غذاهای سنتی استانبول مثل لاهماجون(Lahmacun) و پیده(Pide) هستند.

balat6

محله بالات

سنگ فرش جالب خیابان‌ها و سبک معماری خانه‌های محله بالات استانبول عکاسان زیادی را به خود جلب می‌کند. عکاسی از ساختمان‌های زرد و صورتی قدیمی این محله که در برابر نور خورشید می‌درخشند و قدم زدن در کوچه‌هایی با دیوارهای قدیمی برای گردشگران بسیار لذت بخش خواهد بود. برای رسیدن به محله بالات از سمت آسیایی علاوه بر سیستم‌های حمل و نقل زمینی، مسافران می‌توانند سوار کشتی‌های مسافربری شوند. این کشتی‌ها در 24 ساعت شبانه روز فعالیت می‌کنند و گردشگران تور استانبول که قصد تماشای محله بالات یا قلعه روملی حصار استانبول را دارند می‌توانند با کشتی به اسکله‌های نزدیک این مکان‌های تاریخی بروند.اسکله آبی ایوانسرای(Ayvansaray) ، اسکله مخصوص محله بالات است و گردشگران می‌توانند از طریق کشتی‌های مسافربری از جاهای مختلف استانبول مثل محله ببک(Bebek)، کاراکوی (Karakoy)، اسکودار(Uskudar) یا امینونو (Eminonu) به اسکله ایوانسرای برسند. 

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ