02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

چهار طاقی بازه هوره مشهد

چهار طاقی بازه هوره مشهد کجاست

چهار طاقی بازه هوره مشهد بنایی 1700 ساله و در جاده قدیم اسدآباد است. این بنای تاریخی با دوره ساسانی مرتبط است. سال 1382 چهار طاقی در لیست آثار ملی کشورمان ثبت شد. چهار طاقی بازه هوره حوالی رباط سفید قرار دارد. این بنا یک گنبد و چهار ورودی دارد. به عقیده برخی تاریخ دانان معماری این بنا به دوره پارتیان باز میگردد. در نزدیک چهار طاقی، ویرانه ای از دو قلعه باستانی نیز دیده میشود که با نام های قلعه دختر و قلعه پسر معروف هستند.

taghi1

درباره ی کاربرد چهار طاقی بازه هوره مشهد نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی بر این نظر هستند که این بنا در زمان ساسانیان به عنوان آتشکده استفاده میشد. در تحقیقات باستان شناسی هیچ گونه اثری از پایه مجمر یا آتشدان و یا محلی برای برپایی آتش پیدا نکردند و به طور قطعی این نظریه را قبول نکردند. اما در ادامه تحقیقات، این نتیجه حاصل شد که چهار طاقی بخشی از یک بنا، مثلا یک تالار بوده است. هر یک از بخش های ورودی چهار طاقی به یکی از اتاق های تالار راه داشته است.

معماری سنگی بنای چهار طاقی بازه هوره

طاقی بازه هوره یک بنای ساخته شده از سنگ و از جاذبه های گردشگری مشهد تلقی میشود. این بنا به صورت چهار گوش با یک گنبد مرتفع است. این بنا به شکل مربع است و دارای یک طاق و چهار عدد پایه است. چهار کنج این بنای مربعی، با چهار قسمت قوسی شکل به هم متصل شده اند. این بنا هسته ی اصلی یک بنای عظیم تر بوده است. هر درب ورود به یک بخش از این بنای عظیم، راه داشته است. مثلا قسمت شمالی و جنوبی به بخش هایی مثل راهرو یا ایوان راه داشته اند.

taghi2

ویژگی های منحصر به فرد چهار طاقی بازه هوره مشهد

طبق تحقیقات صورت گرفته این بنا زیرساخت اصولی ندارد، اما تا امروز استوار و مقاوم، پا بر جا مانده است. سیل، زلزله و هیچ رویداد طبیعی دیگری نتوانست به این بنا آسیب وارد کند. استحکام این بنای تاریخی یکی از ویژگی های حیرت انگیز آن محسوب میشود. طبق نظریه شرق شناس آمریکایی این سازه باستانی، کهن ترین سازه‌ی گنبدی شکل در دنیا است. طبق این نظریه اولین ساختمان گنبدی جهان نیز شناخته میشود. به دلیل نیاز حاکمان در هر دوره حکومتی، این سازه تاریخی در تمام دوران حاکمیت حاکمان زمان، همچنان بر جای خود استوار باقی ماند.

بهترین زمان بازدید از چهار طاقی بازه هوره مشهد

توصیه میکنیم برای بازدید از مجموعه چهار طاقی بازه هوره مشهد، اوایل هر فصل را انتخاب کنید. در اوایل هر فصل، طلوع سحرآمیز خورشید از بین شکاف های چهار طاقی، شما را محو شکوه و زیبایی خود میکند. این بنای تاریخی در حوالی رباط سفید در استان خراسان رضوی قرار گرفته است. میتوانید با ماشین شخصی یا اتومبیل کرایه، خود را به این روستا برسانید. اهالی روستا شما را برای رسیدن به این مکان بکر و دیدنی راهنمایی میکنند.

taghi3

پارک هفت حوض مشهد

طبیعت هفت حوض مشهد از دیگر مناطق شگفت انگیز و بکر در مشهد است که مانند بازه هوره در خارج از شهر مشهد قرار دارد. کوه های زیبای خلج، این ناحیه‌ی بکر و جذاب را که اعجاز طبیعت است در دل خود حفظ میکند. هفت حوض در جاده خلج مستقر است و میتوانید به راحتی با ماشین شخصی به این مکان چشم نواز سفر کنید. بارش باران های اسیدی بر رودخانه‌ی طرقبه – بینالود، گودال هایی که به صورت زنجیره ای به هم متصلند به وجود آورده است.هفت حوض مشهد ناحیه ای بکر و ساکت است که بسیاری از انسان ها را مفتون آرامش و زیبایی طبیعی خود کرده است. اصلی ترین جاذبه ی شگفت آور این منطقه وجود هفت گودال یا هفت حوض است. در شرایط مساعد آب و هوایی بسیاری از افراد از حوضچه ها برای آبتنی و شنا استفاده میکنند. برخی دیگر به کوه پیمایی می‌پردازند و هنرمندان سرگرم عکاسی از این منطقه ناب میشوند. برای رسیدن به این ناحیه، مسیر طولانی را باید پیاده روی کرد. در قسمت های مختلف آلاچیق هایی نصب شده است تا افرادی که خسته هستند و یا کودکان و افراد مسن در آن استراحت کنند. 

taghi4

بهترین زمان گردش در هفت حوض مشهد

بهترین زمان گردش و تفریح در هفت حوض برای مسافران تور لحظه آخری مشهد فصل های بهار و پاییز است. در فصل بهار، شکوفه های بهاری زیبایی خاصی را به پارک هفت حوض هدیه میدهند. فصل پاییز با رنگ های جذاب زرد و نارنجی نیز زیبایی خاصی دارد. پاییز فصل خلوت تر و ساکت تری برای گردش در پارک هفت حوض است. برای رفتن به هفت حوض میتوانید در جاده ای که از مشهد به سمت شهرکی به نام سیدی میرود رانندگی کنید. به هفت حوض که رسیدید خودرو را در پارکینگ پارک کرده و از ورودی تا حوض‌های شگفت آور 3 الی 4 کیلومتر پیاده روی کنید. میتوانید در گردش در این منطقه از قله خلج نیز دیدن کنید. بازدید از قله چینگ کلاغ را که در نزدیکی هفت حوض است از دست ندهید.

taghi5

سخن آخر

در شهر مشهد علاوه بر مکان های مقدس، تفرجگاه های بسیاری نیز قرار گرفته است. بسیاری از مردم خواستار سیاحت و زیارت در کنار هم هستند و درباره ی جاذبه های گردشگری مشهد تحقیق میکنند. اگر اطلاعاتی از اماکن تفریحی در مشهد ندارید، میتوانید به مجله گردشگری ما در راز آسمان پایتخت مراجعه نمایید. جهت اطلاع از نحوه اجرای تور مشهد و رزرو تور لحظه آخری مشهد با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ