02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

روستای نغندر

روستای نغندر کجاست؟

روستای نغندر مشهد ناحیه ای ییلاقی حوالی شهرستان بینالود است. نغندر روستایی با آب و هوای بسیار خُنک و فضایی سرسبز است و از اماکن دیدنی و تفریحی شهر مشهد شمرده میشود. در عهد دیرینه نام روستا به نوغان دَرّه معروف بود. نوغان به معنی ابریشم است و از هوای ابریشمی این منطقه الهام گرفته است. واضح تر بگوییم نغندر به معنی دره ابریشم است، از "نوغان" به معنی ابریشم و "در" به معنی دره برگرفته شده است.باغ های این دره یکی از شگفت آورترین جاذبه های گردشگری مشهد شمرده میشود و توسط رودخانه ای روان با آبی گوارا سیراب میشوند. طبیعت سرسبز و آب و هوای تازه این منطقه در تابستان تماشایی و قابل لمس است. باغ های این منطقه اکثرا از درخت های توت پوشیده شده اند. وجود درختان توت شرایط را برای پرورش کرم ابریشم فراهم میکند. این روستا در قدیم مرکز پروراندن کرم ابریشم بوده است اما امروزه به یکی از بهترین مناطق ییلاقی تبدیل شده است. 

naghandar1

مردم روستای نغندر به زراعت و دامداری مشغول هستند. حبوبات و بنشن از محصولات نغندر است. وجود باغ و میوه های توت لذیذ و گستردگی گونه های جانوری از دیگر ویژگی این روستا است. از طبیعت و باغ و میوه های این روستا که بگذریم، وجود رستوران های فوق العاده در نغندر برای هر مسافری جذاب است. در این رستوران ها می‌توانید مزه بهترین غذاهای محلی و ایرانی را بچشید. پیشنهاد میکنیم شیشلیک، آش لَخشَک، دیزی سنگی و چلوگوشت خوشمزه نغندر را از دست ندهید.در ارتفاعات روستا بقایای یک قلعه قدیمی به چشم میخورد که در قدیم دژی محکم برای دفاع از روستا بوده است. تاریخ شناسان قدمت این قلعه را به زمان جنگ جهانی دوم ارتباط میدهند. بازدید از این قلعه را به مشتاقان علم تاریخ پیشنهاد میکنیم.

جاذبه های گردشگری اطراف روستای نغندر

با توجه به منطقه ای که روستای نغندر در آن واقع شده است، این روستا به جاذبه های گردشگری اطراف مشهد بسیار نزدیک است. بعد از بازدید از روستا می‌توانید جهت گشت و گذار به مناطق گردشگری اطراف هم سری بزنید.
روستای کنگ مشهد: در فاصله 7 کیلومتری از نغندر
جاغرق و طرقبه شاندیز: در فاصله 5 کیلومتری از نغندر
روستای عنبران: در فاصله 8 کیلومتری از روستای نغندر

naghandar2

چگونه به روستای شگفت انگیز نغندر مشهد برویم؟

روستای نغندر در منطقه ای به نام جاغرق حوالی شاندیز قرار دارد. از مشهد تا روستای نغندر باید 45 دقیقه رانندگی کرد. برای رسیدن به این دره شگفت انگیز باید از جاده وکیل آباد سفر کنید. از این مسیر می‌توان به شاندیز رسید. بعد از گذشت از شاندیز به ناحیه چالیدره میرسید. بعد از گذر از چالیدره، روستای نغندر با درختان زیبای توت جلوه گری میکند. روستای زیبای نغندر در میان شاندیز و روستای کنگ مشهد جای گرفته است. همچنین میتوانید با اتوبوس به این روستای زیبا سفر کنید. در پایانه مسافربری وکیل آباد با استفاده از اتوبوس به راحتی به روستای نغندر بروید. 

بهترین زمان سفر به مشهد و بازدید از جاذبه های آن

جاذبه های گردشگری مشهد برای مسافران تور مشهد بینهایت جذاب است. فصل بهار هوای مشهد بینهایت مطلوب است. اکثر مسافران مشتاق به سیاحت در کنار زیارت هستند. بازدید از طبیعت و جاذبه های تاریخی این شهر طرفداران فراوانی دارد. در سفر به مشهد گشت و گذار و بازدید تاریخی روستای حیرت آور نغندر، به شدت پیشنهاد میشود. هوای خنک روستا در فصل تابستان بهترین روزهای سفر شما را میسازد.

naghandar3
تابستان ها هوای مشهد و اکثر شهرهای ایران گرمای زیادی دارد. اما روستای نغندر آب و هوای سرد و مطلوبی دارد. می‌توانید تابستانی خاطره انگیز را در بهترین ییلاق مشهد، تجربه کنید. علاوه بر طبیعت گردی در مشهد پیشنهاد راز آسمان پایتخت بازدید از مناطق تاریخی و با ارزش این شهر است. زبان فارسی و شاهنامه برای ما فارسی زبانان از ارزش و احترام خاصی برخوردار است. بازدید از مدفن حکیم ابوالقاسم فردوسی در توس مشهد را نیز در برنامه های خود بگنجانید. در ادامه درباره‌ی این شاعر حماسه سرا سخن میگوییم.

آرامگاه فردوسی مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد مدفن شعورمند جلیل ایرانی حکیم ابوالقاسم فردوسی است. مدفن فردوسی بزرگ در شهر توس واقع شده است. این آرامگاه به شهر تاریخی تابران و بقعه تاریخی هارونیه نزدیک است. فردوسی از 30 سالگی شروع به تغنی شاهنامه کرد. سرانجام او کتابش را در سال 384 قمری به پایان رسانید. در آن سالها، به دلیل اینکه فردوسی شیعه بود، کالبد او را به قبرستان راه ندادند. به همین علت او را در باغ شخصی خودش در ملک تابران به خاک سپردند.
در شاهنامه‌ی بایسنقری، این گونه نوشته است که اولین آرامگاه فردوسی مشهد را ارسلان جاذب ساخته است. مقبره فردوسی تا صد سال برپا بود و در حمله‌ی غزنویان نیز، هیچ گونه صدمه ای ندید. بعد از گذشت سال ها، عبدالوهاب استاندار خراسان، با دستور ناصرالدین شاه قاجار، مقبره تقریبا خراب شده‌ی فردوسی را پیدا کرد. سپس تصمیم بر آن شد که مقبره ی باشکوهی برازنده فردوسی بنا کنند.

naghandar4
معماری این مقبره توسط طاهرزاده صورت گرفت که برگرفته از طراحی معماری هخامنشی است. این طراحی در سال 1307 تایید شد. بعد از مدتی از طاهرزاده تقاضای طرحی نو کردند. طاهرزاده الگویی نو را با رواقی به شکل پلکانی طراحی و ارائه کرد. این طرح در سال 1312 تایید شد و در سال 1313 توسط حسین لرزاده ساخته شد. بعد از گذشت سالها بنا دچار نشست شد. اینبار مرمت و نوسازی آن در سال 1347 به دست هوشنگ سیحون اجرا شد.آرامگاه فردوسی مشهد 6 هکتار زمین دارد. این مجموعه شامل،کتابخانه، یادبود و مدفن فردوسی، مدفن مهدی اخوان ثالث و نمایشگاه آثار تاریخی است.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ