02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کلیسای مسروپ مقدس مشهد

کلیسای مسروپ مقدس مشهد کجاست ؟

کلیسای مسروپ مقدس از اماکن تاریخی و دیدنی شهر مشهد است. برای رفتن به این مکان تاریخی باید به خیابان جانبازان بروید و وارد فرعی 34 شوید. کلیسای مسروپ مقدس که با نام کلیسای ده دی نیز معروفیت دارد در دوره پهلوی اول در سال 1941 میلادی برای عبادت ارمنی های مشهد مهیا شد. در این کلیسا تا دهه 50 فعالیت های دینی و اجتماعی انجام میشد و میان ارامنه بسیار محبوب و مقدس بود. از زمانی که ارامنه، مشهد را ترک کردند فعالیت این کلیسا نیز کمتر شد. کلیسای ده دی در سال 1384 توسط شورای خلیفه گری تهران – شمال در آثار ملی ثبت شد. کلیسا هم اکنون توسط این شورا مدیریت میشود.

MasroopChurch

در دوران صفویه ارامنه ایران به دلایل متفاوت، به منطقه جلفا آمدند. شاه عباس اول در جلفای اصفهان به آنان پناه داد. ارامنه در این منطقه کلیساهای مختلفی ساختند. آنها در زمان پادشاهی نادرشاه به اجبار از جلفا به خراسان رفتند تا در برابر حمله ازبک ایستادگی کنند. بعد از این مسئله و در زمان پادشاهان بعدی هم، رفتار درستی با آنها صورت نگرفت. در آن زمان اکثر ارامنه به شغل زرگری مشغول بودند و کارهای جواهرسازی و بازرگانی را نیز انجام میدادند. آن دوره روابط میان ارامنه و مسلمانان را بسیار محدود کرده بودند، اما با آمدن پهلوی اول روابط میان مسلمانان و مسیحیت گرمتر شد. در این زمان بود که مجوز ساخت کلیسا در مشهد صادر شد.کلیسای ده دی از جاذبه های گردشگری مشهد به شمار می‌رود. نام این کلیسا از اسم فردی به نام مسروپ ماشتوس برداشته شده است. مسروپ ماشتوس کسی است که حروف ارمنی را ابداع کرد و برای ارامنه فردی مهم است. در سال 1396 ارامنه مشهد جهت بازسازی کلیسای مسروپ، مبلغی را به اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان اختصاص دادند.

MasroopChurchmashhad

معماری زیبای کلیسای معروف مسروپ مقدس

کلیسای مسروپ مقدس دارای زیر سازی با مساحت 300 متر مربع است. بعد از تکمیل کلیسا، ساختمان اداری و کتابخانه و مدرسه آرین نیز به آن افزوده شد. ساختمان اصلی کلیسا نسبت به سطح زمین کمی بالاتر ساخته شده است. قسمت زیرزمین این ساختمان دارای تعداد زیادی پنجره است که باعث کاهش رطوبت فضا میشود. در ضلع شمالی و ضلع جنوبی ساختمان نیز چند نورگیر برای روشنایی کلیسا جای گرفته است.این مکان مقدس با ظاهری متفاوت و قدیمی، دو گنبد متفاوت را دارا است و در راس هر یک از گنبدها صلیب نماد کلیسا است. محراب این کلیسا در قسمت ضلع شرقی آن قرار دارد. گنبدهای کلیسا از آجر تشکیل شده اند. زیر گنبد اصلی یک ناقوس قرار دارد که در جشن های 2500 ساله به این قسمت از کلیسا اضافه شد. در قسمت درب ورودی اصلی کتیبه ای دیده میشود که روایتگر بانیان ساخت و تاریخ ساخت کلیسا است. یکی از زیبایی های شگفت انگیز کلیسا، طاق ستون دار مستطیلی در قسمت نمای درب ورودی است. 

MasroopChurchholy

با توجه به مطالب قبلی، کلیسای مسروپ مقدس دو گنبد دارد. گنبد بزرگتر مربوط به تالار اصلی کلیسا با کاشی های سفید و منقش به طرح های سبز رنگ است. گنبد کوچکتر هم در قسمت درب ورودی قرار دارد. مدرسه آرین در ضلع شمالی کلیسا قرار دارد. کتابخانه مجموعه نیز در ضلع جنوبی کلیسا قرار گرفته است. مدرسه آرین دارای 8 کلاس بود که از دهه 50 به بعد، با مهاجرت ارامنه از ایران، این کلاس ها بی استفاده باقی ماند. کلیسای مسروپ مقدس دارای دو طبقه با معماری مشابه است. محراب کلیسا که فقط کشیش ها حق ورود به آن را دارند، در قسمت ضلع شرقی، جهت مناسبات مذهبی استفاده می‌شود. زمانی که وارد کلیسا می‌شوید، درب بزرگ قهوه‌ای رنگ که درب ورودی تالار اصلی است را میبینید. روی هر درب یک صلیب سفید رنگ وجود دارد.

اشیا ارزشمند در کلیسای مسروپ مقدس کدامند؟

کلیسای مسروپ مقدس مانند تمام اماکن تاریخی و باستانی دیگر، اشیا قدیمی و ارزشمند فراوانی دارد. تابلو سوزن دوزی شده از لحظه‌ی به آغوش کشیدن حضرت مسیح توسط حضرت مریم، یکی از این اشیا با ارزش است. در حال حاضر این تابلو در موزه تهران قرار گرفته است. ظروف نقره ای باستانی شگفت انگیزی هم در این موزه وجود دارد. نقاشی های اهدایی به کلیسا با پیشینه 30 الی 70 سال نیز از اشیا با ارزش کلیسا است. همچنین یک صلیب فلزی در این کلیسا وجود دارد که برای مراسم تقدس، آن را طبق رسوم روی میز نان و شراب قرار میدهند. این صلیب فلزی در شهر کاشان ساخته شده است. در کتابخانه کلیسا، کتاب های اهدایی به زبان روس و ارمنی، از ارامنه سبزوار و قوچان نیز رؤیت میشود. کتاب 4 هزار جلدی انجیل به زبان فارسی نیز در میان این کتاب ها وجود دارد. یکی از با ارزش ترین کتابهای باستانی میان این کتابها، کتاب سنگی 170 ساله است.

kelisamesropmashhad

هتل های مشهد نزدیک به کلیسای ده دی

هنگام رزرو تور لحظه آخری مشهد، انتخاب هتل یکی از انتخاب های مهم است. نزدیکی هتل های مشهد و یا دسترسی راحت آنها به اماکن مقدس و جاذبه های گردشگری مشهد، یکی از نکات مهم در انتخاب تور است. در ادامه بهترین هتل های حوالی کلیسای مسروپ را نام برده ایم.

هتل 4 ستاره سارینا مشهد واقع در خیابان جهاد
هتل 5 ستاره الماس 2 واقع در خیابان امام رضا، بعد از امام رضا 18
هتل 4 ستاره خورشید تابان واقع در خیابان پاسداران
هتل 3 ستاره فرهنگ و هنر مشهد واقع در خیابان رازی

جهت رزرو بهترین تور لحظه آخری مشهد با کارشناسان راز آسمان پایتخت در ارتباط باشید. ما بهترین ها را به شما معرفی  میکنیم.

mesropkelisa

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ