02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کوه بیستون کرمانشاه

کوه بیستون کرمانشاه

در سی کیلومتری کرمانشاه یکی از مهمترین اسناد تاریخی کشور ایران بر روی تخته سنگ های کوه بیستون کرمانشاه نقش بسته است. داریوش بزرگ سعی دارد شکوه و قدرت خود را به رخ زمین و زمان بکشد. اما این مجموعه بزرگ روایت گر هزاران داستان و روایت تاریخی است که از دوران های مختلف به جا مانده است.جذابیت این منطقه تنها به آثار تاریخی موجود در آن نیست. بلکه مناظر کوهستانی آن در کنار دریاچه ای کوچک که در این منطقه شکل گرفته است، بر زیبایی و جذابیت آن می افزاید.

هم چنان که این منطقه در گذشته، مکانی خوش آب و هوا بوده و به خاطر وجود دریاچه محل مناسبی برای کاروانیان به حساب می آمده است. امروزه نیز محل مناسبی برای استراحت و پیک نیک کردن گردشگران محسوب می شود.همین قدمت تاریخی طول و دراز باعث شده تا بیستون کرمانشاه به یکی از مطرح ترین جاذبه های گردشگری ایران تبدیل گردد.

در مجموعه بیستون کرمانشاه چه می گذرد؟

کتیبه ها و سنگ نبشته های بیستون کرمانشاه تنها یکی از جاذبه های گردشگری ایران است که در این منطقه دیده می شود. موقعیت جغرافیایی این منطقه باعث شده تا کوه بیستون و محوطه اطرافش محل مناسبی برای قدرت نمایی دیگر بزرگان تاریخ باشد. تا به حال ۲۸ اثر تاریخی در این منطقه کشف شده است. از جمله آنها می توان به غار شکارچیان از دوره ماقبل تاریخ، سنگ بلاش، نیایشگاه مادی، تندیس هرکول، سنگ نگاره گودرز اشکانی، نقش مهرداد اشکانی، فرهاد تراش، کاروان سرای ایلخانی، کتیبه داریوش هخامنشی، کاروان سرای عباسی صفوی، پل بیستون صفوی، پل ساسانی، کتیبه علی خان زنگنه و غیره اشاره نمود.سعی داریم تا در ادامه این مطلب به تعدادی از مهم ترین آثار موجود در بیستون کرمانشاه اشاره کنیم.

bisotun2

نقش برجسته بیستون کرمانشاه

قطعا اولین سوالی که با دیدن کتیبه بیستون کرمانشاه برای بیننده ایجاد می شود، این است که این کتیبه چطور در این ارتفاع بلند کنده شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در قسمت بالایی کوه، اثری از تعدادی پلکان به جا مانده است که نشان می دهد سنگ تراشان از طریق این پلکان ها خود را به این محل می رسانده و تاریخ کشور را بر دل کوه حک می کردند. اما جالب آنجا است که به نظر می رسد این افراد پس از اتمام کار راه به وجود آمده را تخریب کرده اند تا کسی نتواند به این کتیبه دسترسی پیدا کند و آن را مخدوش نماید. در این نقش برجسته تصویری از داریوش کبیر دیده می شود که گئومات مغ را به همراه تعدادی از مخالفانش به بند کشیده است. در اطراف این تصویر، سنگ نبشته هایی به خط میخی، خط عیلامی و پارسی باستان حک شده اند که حکایت این پیروزی را برای ملت ها نقل می کنند.

bisotun3پادشاه بزرگ هخامنشیان این منطقه از کشور را برای حک کردن کتیبه انتخاب کرده است، چون این محدوده موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی داشته است. نزدیکی آن به منطقه بین النهرین و قرارگیری در مسیر جاده های مهمی همچون جاده ابریشم و جاده بابل باعث می شده تا کاروان ها و لشکریان سپاه های مختلف رفت و آمد زیادی داشته باشند. در نتیجه تمامی آنها در مسیر خود از قدرت امپراطوری ایران با خبر می گشتند و عظمت پادشاه این سرزمین برای همیشه در ذهن آنها نقش می بست. این مسافران نقل دلاوری های شاه ایران را به ممالک خود می برند و آوازه شهرت این پادشاه بزرگ در گوش جهانیان می پیچید.

bisotun4

پیکره هرکول

یکی از آثار بسیار جالب در محوطه بیستون کرمانشاه، پیکره هرکول می باشد که در داخل کوه تراشیده شده است. این مجسمه مردی را به نمایش گذاشته که بر پهلوی چپ خود روی یک پوست شیر لم داده است. جامی در دست دارد و در پشت او یک کتیبه به زبان یونانی حک شده است. به احتمال زیاد این تندیس در دوره حکومت سلوکیان بر ایران تراشیده شده است. معروف است که این تندیس مربوط به هرکول یکی از اساطیر قدرتمند یونانی می باشد.متاسفانه برهنه بودن این تندیس باعث شده تا سال های گذشته عده ای از روی عداوت بخش هایی از آن را بشکنند. حتی سر این مجسمه چندین بار شکسته شده و به غارت رفته است. اما خوشبختانه آن را پیدا کرده اند. در حال حاضر هم برای جلوگیری از این موضوع به جای سر اصلی یک سر مولاژ گذاشته اند.

bisotun5
یکی از آثار بسیار معروف و جالب در محوطه بیستون کرمانشاه، دیواری حجاری شده معروف به فرهاد تراش می باشد. فرهاد کوه کن و حجاری دست کند او در ادبیات فارسی جایگاه خاصی دارد. اشعار نظامی گنجوی تاثیرات زیادی بر فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم گذاشته است. به همین خاطر به باور مردم بومی حجاری های دست کندی که در بخشی از کوه بیستون دیده می شود، همان حجاری هایی است که فرهاد به عشق شیرین آنها را تراشید و در پای همان هم جان از کف داد.

bisotun6

اما محققان نظرات دیگری در مورد این حجاری ها ارائه داده اند. بعضی از آنها معتقدند که فرهاد تراش، مکانی است که داریوش هخامنشی قصد حک کردن متن وصیت نامه اش را در آن داشته است. عده ای دیگر نیز باور دارند که این صفحه آماده شده بود تا واقعه ای تاریخی در مورد خسرو پرویز ساسانی را در دل خود جای دهد. بررسی ها و تحقیقات برخی دیگر نیز حاکی بر آن است که این محل کارگاه حجاری استخراج و معدن سنگ و تراش بلوک های سنگی کارگران محوطه بوده است.

bisotun7
کارشناسان ما در راز آسمان پایتخت برای سفر به کرمانشاه با تور کرمانشاه پاسخگوی شما عزیزان هستند.

   
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ