02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

باغ شازده ماهان کرمان

باغ شازده ماهان کرمان

تصور باغی سرسبز و وسیع که در وسط آن نهرهای جوشان آب جاری است، درست در قلب کویری خشک و بی آب و علف بسیار نا ممکن به نظر می رسد. اما باغ شازده ماهان کرمان مانند یک سرابی است که به واقعیت پیوسته باشد. باغی خوش آب و هوا که مانند یک تکه بهشت از میان برهوتی خشک و گرم سر در آورده است.این باغ مصفا در مسیر معروف جاده ابریشم همچون نور امیدی در دل خشکی برای کاروان ها می درخشید.

mahan1

آشنایی با شازده ماهان کرمان

شازده ماهان یا همان شاهزاده ماهان نوه دختری ناصرالدین شاه قاجار است که نام اصلی او عبد الحمید میرزا ناصرالدوله فرمانفرمایان بوده است. او تا آخر عمرش حاکم کرمان بود و نقش بسیار مهمی در تکمیل این باغ زیبا ایفا نموده است. به همین خاطر این باغ سرسبز با نام او شهرت یافته است.  اما عمر او قد نداد تا بتواند اتمام این باغ با شکوه را با چشمان خود ببیند. در واقع ساخت این باغ با مرگ شازده نیمه کاره رها ماند.اما امروزه این باغ دیگر محل عیش و نوش شاهان و حاکمان بلند مرتبه نیست و این مجموعه زیبا به یکی از جاذبه های گردشگری ایران تبدیل گشته است. عموم مردم می توانند در این باغ رفت و آمد کنند و از فضای سبز و خرم آن لذت ببرند.

سر در باغ شازده ماهان کرمان

ورودی اصلی باغ شازده ماهان کرمان، مقدمه خوبی برای پا گذاشتن به یکی از بی نظیرترین جاذبه های گردشگری ایران به حساب می آید. این سر در خود به شکل یک بنای زیبای دو طبقه است. تمام بنا مزین به کاشی کاری های ظریف و زیبا می باشد. طبقه بالایی این سر در محل مناسبی برای پذیرایی از مهمانان بوده است.در ایوان های این طبقه از یک طرف تا چشم کار می کند تپه های کویری کرمان دیده می شود و از طرف دیگر منظره پر دار و درخت باغ و جویبارها و فواره های داخل آن جلوه گری می کنند.
البته ناگفته نماند که چندین ورودی فرعی دیگر در دو طرف باغ تعبیه گشته بود که رفت و آمد را برای اهالی آسان تر می کرده است.

mahan3

بالاخانه باغ شازده ماهان کرمان

درست در انتهای دالان پلکانی باغ شازده ماهان کرمان که آب راهه ای زیبا در وسط آن کشیده شده است و در دو طرف آن درختان سر به فلک کشیده قد افراشته اند، کوشک اصلی جا خوش کرده است. این عمارت دو طبقه با نام بالاخانه یا عمارت شاه نشین معروف گشته است. از داخل ایوان طبقه دوم، چشم انداز بی نظیر و کاملی از باغ پیش روی بیننده قرار می گیرد.این عمارت محل اصلی سکونت حاکمان شهر و صاحبان باغ بوده است. اما در حال حاضر بالاخانه باغ شازده به یک رستوران زیبا تبدیل گشته است تا از گردشگران ایرانی و خارجی پذیرایی کند.

mahan4

حمام باغ شازده ماهان کرمان

این باغ بزرگ و دل انگیز دارای حمامی خصوصی نیز بوده است. ساختمانی که برای حمام در نظر گرفته شده بود همچون حمام ها و گرمابه های قدیمی از چند فضای تو در تو تشکیل می گردد.

باغ خلوت : بخش پشتی عمارت شاه نشین یا بالاخانه باغ شازده ماهان کرمان، محوطه خصوصی تری قرار دارد که در آن نیز گذرگاه های آب و درختان انبوه منظره ای زیبا خلق کرده اند. این حیاط خصوصی محلی برای استراحت صاحب عمارت به حساب می آمده است.
خانه زعیم باشی : یکی از بخش های باغ شازده ماهان کرمان، خانه زعیم باشی است که محل سکونت نگهبان و محافظ باغ به حساب می آمده است. در بالای این خانه برج هایی مخصوص دیده بانی و مراقبت قرار گرفته است.از آنجایی که صاحبان باغ تنها برای تفریح و گذراندن اوقاتی خوش به این باغ قدم می نهادند، در طول سال فردی باید از این باغ و املاکش محافظت می نمود. از همین رو زعیم باشی در تمامی سال در این باغ و بنای مخصوص به خود اقامت داشت.

mahan5

ساختار باغ شازده ماهان کرمان

باغ شازده ماهان کرمان بر روی یک شیب تند بنا گشته است. به همین خاطر هم ساختاری طبقاتی دارد که همین هم بر جذابیت این محوطه می افزاید. آبی که در حوضچه ها و فواره های این باغ جاری است، سرچشمه گرفته از آب قنات و کوهپایه می باشد. در واقع وقتی برف های ارتفاعات جوپار آب می شدند به رودخانه تیگران سرازیر می گشتند. آب این رودخانه مسیرش را تا قنات تیگران طی می کرد و لوله کشی ها از سمت قنات به داخل باغ شازده ماهان صورت گرفته بود.

mahan2
این آب از بالاترین بخش باغ وارد می شود تا پایین ترین بخش آن و دور تا دور محوطه جاری می گردد. به این صورت تمامی گیاهان باغ آبیاری می شوند و صدای جاری آن طنینی گوش نواز در این محوطه زیبا ایجاد می نماید.برای ساخت این باغ و عمارت ها و بناهای داخل آن از مصالحی همچون آجر و اندود کاهگل استفاده کرده اند. در برخی قسمت ها نیز اندود گچ نیز استفاده گشته است. کف پوش محوطه باغ قلوه سنگ و ملات هستند.اما برای تزئینات بنا در جاهای مختلف از گچبری های ظریف و کاشی کاری هایی به رنگ کرم، زرد، سفید، مشکی و آبی استفاده شده است.

   
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ