02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

مسجد کبود

مسجد کبود ایروان

اگر می خواهید از طریق تور ارمنستان به این کشور بروید باید تمامی جاذبه های کشور ارمنستان را بشناسید. مسجد کبود ایروان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کشور ارمنستان و شهر ایروان شناخته می شود. بسیاری از افرادی که از طریق تور زمینی ارمنستان به این کشور می ‌روند مایل هستند در کمترین بازه زمانی تمامی جاذبه های گردشگری این شهر را بازدید کنند.

mosque1

در واقع شما با رزرو تور زمینی کشور ارمنستان هزینه کمتری برای سفر خود پرداخت خواهید کرد. اگر مایل هستید با بهترین هزینه به کشور ارمنستان بروید می توانید در تور لحظه آخری ارمنستان شرکت کنید. در صورتی که اطلاعاتی در مورد ویژگی ‌ها و جاذبه های گردشگری این کشور مانند مسجد تاریخی ایروان ندارید در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید.

مسجد زیبای کبود ایروان کجاست ؟

مسجد کبود ایروان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مهم شهر ایروان شناخته می شود. این مسجد در قرن هفدهم میلادی تاسیس شده است. معماری نسبتا ساده این مسجد موجب شده که بسیاری از باستان‌ شناسان آن مسجد را به عنوان یکی از مساجد غیر مجلل بشناسند. ساخت بنای مسجد در دهه ۱۷۶۰ آغاز گشته و پس از آن بین سال ‌های ۱۷۶۴ تا ۱۷۶۷ ساخت مسجد تمام شد. در دوران حکمروایی صفویه مذهب شیعه را به عنوان مذهب رسمی اعلام کرده بودند. این مسجد را به عنوان یک مسجد ایرانی که شاخه دوازده امامی پشتیبانی می کند می شناختند.

mosque2
مسجد تاریخی ایروان به دلیل رنگ غالب آبی که دارد به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری ایروان شناخته می ‌شود. محوطه محصور داخلی این مسجد به عنوان یکی از مهم‌ ترین ویژگی ‌های آن شناخته می شود. سالن های ملاقات و همچنین مدرسه علمیه به عنوان دیگر مکان های گردشگری این مسجد هستند. اگر میخواهید به مسجد ایروان بروید باید در مورد موقعیت مکانی آن اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. این مسجد در خیابان مسروپ قرار گرفته است. فاصله این مسجد تا میدان جمهوری تنها یک کیلومتر می باشد. به همین دلیل شما می توانید از این میدان تا مسجد پیاده‌روی نمایید. همچنین موزه گردشگری این شهر تنها یک کیلومتر از مسجد فاصله دارد. به دلیل موقعیت مکانی مناسبی که مسجد دارد شما به راحتی می توانید بعد از بازدید مسجد به دیگر مکان های گردشگری شهر ایروان بروید.

ویژگی های مسجد کبود ایروان

از آنجایی که در اطراف مسجد کبود آپارتمان های زیادی قرار گرفته، این مسجد از دید پنهان شده است. ورودی فروتن این مسجد که از خیابان ماشتوتس می باشد به عنوان مهمترین ویژگی مسجد شناخته می‌ شود که موجب شده شما به راحتی بتوانید آن را پیدا کنید. با این وجود که مسجد ایروان به عنوان یکی از مساجد اسلامی شناخته می شود مردم ارمنستان به این مسجد بی اعتنایی نکرده اند. در واقع کشور ارمنستان تمامی تلاش خود را انجام داده تا این مسجد ساختار مناسبی داشته باشد. نقشه شهر ایروان در زمانی شوروی بازسازی گشت. به همین دلیل ورودی این مسجد پنهان شد.

mosque3

از آنجایی که مرکز شهر ایروان بازسازی شد بسیاری از معمارهای معروف در آن دوره تلاش کردند معماری مسجد تاریخی ایروان را مدرن نمایند. به همین دلیل مسجد ایروان در بین آپارتمان ها پنهان شده است. تاریخچه مسجد مربوط به حکومت مسلمانان می باشد. ایرانی ها به عنوان فرمانروایانی شناخته می شدند که کشورهای زیادی را در اختیار داشتند. در حال حاضر مسجد زیبای ایروان تنها مسجد بازمانده در کشور ارمنستان شناخته می‌ شود که نشان دهنده امپراتوری مسلمانان است. خاستگاه دقیق این مسجد به طور کامل مربوط به دوران صفوی است.

تاریخچه ساخت مسجد زیبای کبود ایروان

ساخت و ساز مسجد کبود از قرن 17 آغاز گشت و در همان بازه زمانی تمام شد. این بنا بر اساس دستور حسینعلی خان که حاکم دوران سلطنت نادرشاه بود طراحی شد. از این مسجد به عنوان مسجد جمعه استفاده می‌ کرده‌ اند. گنبد و سر در این مسجد با کاشی های آبی رنگ تزیین شده است. بارگاه اصلی این مسجد دارای فواره های دور تا دور می باشد. این بنا مانند نارون های سرخ به طور کامل محصول شده و زیبایی بی نظیری دارد.

mosque4

سال بنای این مسجد به دوران حکومت مسلمانان بر ارمنستان مربوط می‌ شود. در آن زمان شهر ایروان به عنوان مرکز استان شناخته می‌ شد. زمانی که شوروی سابق حکومتش را بر ارمنستان آغاز کرد تنها مسجدی که فعالیت دائم داشت این مسجد بود.

مسجد کبود در دوران شوروی

در واقع منابع بسیاری بر این باور هستند که قبل از رسیدن روس ها مساجد فعال زیادی در ایران فعالیت می کردند. هر یک از این مساجد یا تخریب شدند و یا اینکه دیگر به آنها رسیدگی نمی شد. مسجد کبود تنها یک مسجد بود که در بین مساجد دیگر باقی ماند. این مسجد به عنوان مسجد باشکوه ایروان فعالیت خود را انجام داد. از این مسجد در زمان حکومت شوروی به عنوان موزه استفاده می‌ کرده‌ اند. مسجد باشکوه کبود در دوران شوروی آسیب های زیادی را متحمل گشت. مانند بسیاری از کلیساهای ارمنی این مسجد تحت سیاست های سکولار قرار گرفت. بعد از حکومت شوروی مسجد زیبای کبود تحت ترمیم جدی قرار گرفت.

mosque5

بازسازی های مسجد زیبای کبود بعد از شوروی 

هر یک از بازسازی های مسجد تاریخی کبود بعد از شوروی به وسیله ایران انجام شد. ایرانیان بر این باور بودند که روح اصیل این مسجد باید حفظ شود و ساختار آن ترمیم گردد. پس از آن خدمات دینی یک بار دیگر در مسجد انجام گشت. مسئولان ایروان علاقه ای به ادامه دادن بازسازی مسجد نداشتند. به همین دلیل مرکز فرهنگی ایران فعالیت خود را انجام داد. معماری مسجد کبود بسیار ساده و بی نظیر می باشد. بخش درونی معماری این مسجد مینیمال می باشد.
 در واقع با اینکه مسجد کبود بسیار ساده است ولی طراحی آن خاص و منحصر به فرد می باشد. معماری بخش داخلی شامل هیچگونه خطاطی اسلامی و کاشی نمی گردد. سادگی را در هر یک از گوشه های مسجد می توانید مشاهده کنید. مهراب نیز به همین منوال طراحی شده است. مراسم های مختلف مذهبی، کلاس های زبان فارسی و نمایشگاه‌ های دائمی عکاسی در این مسجد برگزار می شوند.  شما به صورت روزانه از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ساعت ۱۵ الی ۱۸ می توانید از این مسجد بازدید نمایید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ