02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کلیسای جامع زوارتنوتس

کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان کجاست؟

اگر می خواهید به تور ارمنستان بروید باید در مورد جاذبه های گردشگری این کشور اطلاعات بیشتری به دست آورید. کلیسای جامع زوارتنوتس به عنوان یکی از بهترین کلیسای این کشور شناخته می ‌شود. این کلیسا یکی از کلیساهایی به شمار می رود که قدرت مذهبی را نشان می دهد.  بسیاری از افراد برای اینکه هزینه کمتری جهت سفر به ارمنستان پرداخت کنند تور زمینی ارمنستان را انتخاب می نمایند.

zvartnots1

همچنین شما با انتخاب تور لحظه آخری ارمنستان می توانید هزینه کمتری جهت سفر به این کشور زیبا پرداخت کنید. در صورتی که اطلاعات کافی در مورد کلیسای بزرگ کشور ارمنستان ندارید بهتر است که در این مطلب با ما همراه باشید. تمامی ویژگی ‌ها و مشخصات این کلیسا را در ادامه معرفی می ‌کنیم.

معرفی کلیسای قدیمی زوارتنوتس ارمنستان

کلیسای جامع ارمنستان در دشت های مسطح قرار گرفته است. این کلیسا بین شهر ایروان و اچمیادزین می باشد. در واقع باید بدانید که این کلیسا مربوط به قرن ۷ میلادی است. شما در ۱۵ کیلومتری ایروان می توانید ویرانه ‌های این کلیسا را مشاهده کنید. در گذشته از این کلیسا به عنوان یک معبد جهت پرستش اورارتین استفاده می کرده اند.

zvartnots2

بعد از اینکه مردم مسیحیت را قبول کردند کاربرد این کلیسا تغییر پیدا کرد. کاتولیسوس نارسس سوم این کلیسا را تاسیس نمود که از آن زمان محبوبیت روز به روز افزایش پیدا کرد. این کلیسا به عنوان یکی از بزرگترین کلیسا های تاریخ ارمنستان به شمار می ‌آید.

طراحی کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان

طراحی کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان تحت تأثیر کلیسای ارمنی می باشد. نمونه های متفاوت این کلیسا را می ‌توانید در کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و ... مشاهده کنید. با اینکه کلیسای جامع ارمنستان در قرن دهم نابود شد اما خرابه های آن دیدنی است. خرابه های باقی مانده از این کلیسا مربوط به سال ۱۹۰۰ الی ۱۹۰۷ می باشد. در واقع در سال ۱۹۰۰ این کلیسا را کشف کردند و خرابه های آن را از دل خاک بیرون آوردند. قسمت های متفاوت کلیسای جامع در سال ۱۹۴۰ مورد تحقیقات تاریخی قرار گرفت. بعد از آن بازسازی کلیسا انجام شد تا نمای کلیسا زیبا تر گردد. یونسکو ویرانه هایی که مربوط به این کلیسا بود را در سال ۲۰۰۰ برای میراث جهانی ثبت کرد.

zvartnots3

در تاریخ چه بر سر کلیسای زیبای زوارتنوتس آمده است ؟

کلیسای جامع ارمنستان زمانی که مسیحیت گسترش پیدا کرده بود طراحی شد. بعد از چندین دهه جنگ و کشمکش بین بیزانس و ساسانیان اعراب به دین اسلام پیوستند. به همین دلیل اعراب از شبه جزیره عربستان به مناطق متفاوت مانند ارمنستان سرازیر گشتند. کنترل شهرهایی مانند اسکندریه را اعراب از حکومت بیزانس سلب نمودند. آنها همچنین امپراطوری ساسانی را شکست دادند و دین اسلام را در کشور های متفاوت جایگزین کردند. ارمنستان که در منطقه قفقاز می باشد به عنوان یکی از قلمرو های جغرافیایی شناخته می شود. این منطقه به سرعت تبدیل به منطقه ‌ای که بین اعراب و بیزانس ها بود تبدیل شد. اولین حمله ای که اعراب به کشور ارمنستان انجام دادند مربوط به سال ۶۴۰ میلادی می باشد. در آن سال هزاران ارمنی در پایتخت کشته شدند. اعراب از همان سال تا سال‌ های بعد به دلیل مقاومت بیزانس حملات شان را ادامه دادند.

zvartnots4

از آنجایی که نیروهای بیزانس در خاک ارمنستان حضور داشتند کلیسای جامع زوارتنوتس تحت سلطه قسطنطنیه درآمد. یک سال بعد از آن کلیسای مسیحی ارمنی دوباره از امپراتوری باز گرفته شد. نارسس سوم به عنوان سازنده این کلیسا شناخته می شود. در سال ۶۴۰ میلادی یعنی زمانی که اعراب به ارمنستان حمله کردن او به عنوان یکی از اسقف های اعظم کلیسا منتخب انتخاب گشت. در طول این دوران از نظر معنوی و مادی، نارسس قدرت زیادی به دست آورد. بنابراین نارسس سوم با توجه به قدرت سیاسی که داشت توانست کلیسا را به عنوان یکی از کلیساهای مهم تاسیس کند. قدرت مذهبی نارسس سوم با این کلیسا افزایش پیدا کرد. به همین دلیل کلیسای جامع را به عنوان یکی از مهم‌ ترین مکان‌ های قدرت مذهبی می ‌شناختند.

معماری کلیسای جامع زوارتنوتس چگونه است ؟

طبق تاریخ هراکلیوس باید بدانید که کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان دارای معماری خاص و زیبایی بوده است. ساخت کلیسا در سال ۱۹۴۵ میلادی آغاز شده بود. البته برای ساخت این کلیسا به دلیل حملاتی که اعراب انجام می دادند توقفات زیادی انجام می گرفت. طبق تاریخ، این کلیسا را جهت عبادت طراحی کرده بودند. با این وجود بسیاری از مورخان برای این باور هستند که نارسس سوم این کلیسا را به عنوان یک بنای تاریخی برای دوام روابط بین بیزانس و ارمنستان تاسیس کرده بود. علاوه بر کارکرد مذهبی این کلیسا، قدرت سیاسی نارسس سوم در این کلیسا افزایش پیدا کرد.

zvartnots5

در همان بازه زمانی که کلیسا جامع ارمنستان را طراحی می کردند کلیسا های دیگری نیز در فاصله ۴۷ کیلومتری کلیسای جامع طراحی می شدند. ساختار کلیسای جامع با دیگر کلیساهای ارمنی متفاوت است. برخلاف کلیسا های مذهبی که در ارمنستان طراحی‌شده ‌اند کلیسای جامع دارای ستون های زیبایی می باشد. نوشته های تمامی ستون های این کلیسا به زبان یونانی هستند. این سبک معماری ارمنی مربوط به قرن هفتم میلادی می باشد. ستون هایی که در این کلیسا قرار گرفته اند نشان دهنده قدرت یونان می باشند.

طراحی ستون های کلیسای تاریخی زوارتنوتس

تعدادی از ستون های کلیسای جامع زوارتنوتس ارمنستان با طراحی یک عقاب معماری گشته اند. عقاب ها به دلیل بال هایی که باز کرده‌ اند نماد قدرتمندی امپراتوری بیزانس هستند. توسط باستان شناسان یک نوشته ارمنی در این کلیسا کشف شده است که نشان دهنده قدرت امپراتوری بیزانس می باشد. همچنین یک ستون سنگی که مربوط به اورارتین است در این کلیسا وجود دارد.
کلیسای جامع به عنوان یک آثار تاریخی خاص شناخته می ‌شود که در آناتولی شرقی بی ‌نظیر بود. با اینکه کلیسای جامع ویران شده است اما ویرانه‌ های آن دیدنی و جذاب می‌ باشد. اگر شما به مشاهده آثار تاریخی علاقه زیادی دارید بهتر است که از این کلیسا حتما بازدید کنید. برای بازدید از این کلیسا می توانید در هر ساعت شبانه روز اقدام نمایید و به کلیسا بروید. جهت بازدید از این کلیسا نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ