02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کاخ شروان شاهان

کاخ شروان شاهان باکو

امروزه بسیاری از افراد برای رفتن به آذربایجان در تور آذربایجان شرکت می نمایند. شما با انتخاب تور باکو می توانید تمامی جاذبه های گردشگری که در این شهر وجود دارند را مورد بازدید قرار دهید. کاخ شروان شاهان باکو به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شناخته می شود. در صورتی که می خواهید با کمترین هزینه از آذربایجان بازدید کنید بهتر است که تور لحظه آخری باکو را انتخاب نمایید.

shirvanshah1

برای انتخاب تور لحظه آخری باکو هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. این مسئله بدون شک تاثیر زیادی برای صرفه جویی هزینه های سفرتان دارد. اگر مایل هستید به کاخ زیبای شروان شاهان آذربایجان بروید در ادامه با ما همراه باشید تا ویژگی‌ های این کاخ را به طور کامل برای شما توضیح دهیم.

دلیل محبوبیت کاخ بزرگ باکو

کاخ شروان شاهان باکو به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری آذربایجان می شود. این کاخ را یک جاذبه تاریخی به شمار می ‌آورند که هر ساله افراد زیادی از آن بازدید می‌ کنند. قدمت کاخ زیبای شروان شاهان مربوط به قرن پانزدهم میلادی است. زمانی که شهر باکو از سمت شروانشاه به عنوان پایتخت انتخاب شد این کاخ را تاسیس کردند.این کاخ به دلیل ویژگی های خاصی که دارد در سال ۲۰۰۰ میلادی در فهرست یونسکو ثبت شد. در تمامی سال گردشگران زیادی از این کاخ تاریخی بازدید می نمایند. مسیر دسترسی به این کاخ بسیار آسان است. به همین دلیل شما به راحتی و در کمترین بازه زمانی می‌توانید از این کاخ بازدید کنید.

shirvanshah2

تاریخچه کاخ شروان شاهان باکو

برای بازدید از کاخ شروان شاهان باکو باید تاریخچه آن را بدانید. این کاخ را در قرن پانزدهم میلادی تاسیس کرده ‌اند. در همان قرن یک زلزله ویرانگر در شهر شماخی وجود آمد. زلزله به وجود آمده شهر شماخی را به طور کامل نابود کرد. زمانی که ابراهیم یکم از ترمیم شهر درمانده شد، تصمیم گرفت شهر باکو را به عنوان پایتخت جدید اعلام نماید. به همین دلیل کاخ زیبا و مجللی را در این شهر بنا نمود. بعد از مدتی در دوران صفویه و در سال ۱۵۰۰ این کاخ باکو توسط نیروهای صفویه سرکوب شد. بعد از فتح باکو، صفویه این کاخ را به یک ویرانه تبدیل کردند. البته بعد از مدتی این کاخ به دست هنرمندان بازسازی شد و در نهایت این کاخ را به عنوان یکی از مهمترین میراث های جهانی به شمار آوردند.

shirvanshah3

بخش های متنوع کاخ بزرگ آذربایجان

کاخ بزرگ شروان شاهان شامل بخش های متفاوت می باشد. برای بازدید از این کاخ باید تمامی بخش‌های کاخ را بشناسید. آرامگاه شروانشاه، مسجد شاه، دیوانخانه، آرامگاه دانشمندان و ... به عنوان مهم ‌ترین بخش ‌های این کاخ هستند. معماری اصلی کاخ را ابراهیم اول انجام داده است. ساختمان اصلی کاخ دو طبقه می باشد و معماری آن منحصر به فرد و خاص است. ساختمان اصلی قصر ویژگی های خاصی دارد که از قسمت بیرونی اگر به آن نگاه کنید متوجه آن می‌ شوید. پله های باریک و پر پیچ و تاب که در این کاخ مشاهده می کنید به عنوان ویژگی خاص کاخ شناخته می ‌شوند. پله های حیاط به دلیل معماری خاص دروازه کاخ به طور مستقیم روی گنبد قرار می گیرند.

shirvanshah4

علاوه بر پله‌ های باریک راهروهای کوچکی در کاخ شروان شاهان مشاهده می‌ شوند. معماری این کاخ به شکل هنرمندانه انجام گشته است. از طریق راه های کوچک کاخ به راحتی می توانید به بخش های متفاوت کاخ بروید. دیوانخانه به عنوان یکی از زیباترین بخش های کاخ بزرگ شروان شاهان شناخته می‌ شود. دیوانخانه یک غرفه کوچک است که در قسمت میانی حیاط کاخ قرار می گیرد. در سه طرفی غرفه شما می توانید برکه های کوچکی را مشاهده نمایید. گالری های گوناگونی در این غرفه قرار گرفته اند. سالن هشت ضلعی که در داخل گنبد به چشم می‌ خورد به عنوان زیباترین سالن دیوانخانه شناخته می‌ شود.

قسمت ورودی کاخ شروان شاهان باکو

در قسمت دروازه ورودی کاخ شروان شاهان کتیبه قدیمی را مشاهده می‌ کنید که روی آن را با برگ های درخت انجیر نقاشی کرده اند. در صورتی که مایل هستید نوشته‌ های کتیبه را بخوانید باید بگوییم که این نوشته ها به زبان عربی هستند. علاوه بر کتیبه هایی که در این ورودی مشاهده می کنید دو مدال در دروازه اصلی کاخ مشاهده می گردد که روی هر یک از آنها کتیبه ای به زبان عربی قرار گرفته است. مقبره اصلی کاخ شروان شاه را در قسمت ورودی مشاهده می کنید. یک کتیبه مربوط به تأسیس کاخ در این قسمت می باشد. بر روی کتیبه نوشته شده که این کاخ به دست پادشاهان سلسله شروانشاه برای پسر و مادر طراحی شده است.

shirvanshah5

معماری کاخ بزرگ آذربایجان

از نظر معماری باید بدانید که کاخ شروان شاهان به شکل مستطیل می باشد. بر روی این شکل مستطیلی قبه های ۶ گوش قرار داده ‌اند. رویه این قبه ها به گونه‌ ای طراحی شده که به سمت بیرون باشند. تمامی بخش های قبه ها را با ستاره های متفاوت تزیین کرده ‌اند. مقبره سید یحیی در قسمت جنوبی کاخ قرار می گیرد. سید یحیی یکی از دانشمندان سلطنتی بود که در این کاخ زندگی می‌ کرد. او برای حکومت تحقیقات علمی زیادی انجام داد. بعد از مرگ سید یحیی بقعه ای را برای او طراحی کردند و مسجدی را به این نام برای او بنا نمودند. از نظر معماری باید بدانید که این مسجد شبیه دیگر قسمت های کاخ می باشد و به صورت یکپارچه است.

بهترین زمان بازدید از کاخ شروان شاهان باکو

برای بازدید از کاخ شروان شاهان آذربایجان شما می توانید در هر فصل به این کاخ بروید. بهتر است که برای سفر به باکو تمامی جاذبه های گردشگری این کشور را بشناسید. فصل بهار و تابستان هوای شهر باکو بسیار دلپذیر و معتدل می ‌باشد. به همین دلیل شما می ‌توانید  از اوایل بهار تا اواخر شهریور ماه به شهر باکو بروید. هزینه تور باکو در فصل تابستان تا حدودی بالاتر خواهد بود. در ایام نوروز و کریسمس هزینه‌ های مربوط به تور باکو چندین برابر می ‌شود. اگر به دنبال زمانی مناسب جهت سفر به این شهر هستید تا هزینه ‌های خود را کاهش دهید بهتر است که اوایل مهرماه یا خرداد ماه را برای سفر خود در نظر بگیرید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ