02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

دره آل مشهد

دره آل مشهد کجاست

دره آل مشهد یکی از جاذبه های گردشگری و طبیعی در استان خراسان است که در 45 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. این دره در مسیری تاریخی که از شهر مشهد به سمت کلات نادری وجود دارد، قرار گرفته است. روستای دره آل یکی از دیدنی ترین روستاهای کلات نادری به شمار می رود که دارای جاذبه های طبیعی فراوانی است.

dareal1

اگر قصد سفر زیارتی به مشهد را با تور مشهد دارید، روستای دره آل یک گزینه بسیار مناسب برای طبیعت گردی است که دارای آب و هوای مطلوب، پوشش گیاهی سرسبز و آبشارهای متعدد است. ما در این مقاله به بررسی این روستای تاریخی، جاذبه های گردشگری آن و همچنین مسیر دسترسی به آن می پردازیم.

روستای دره آل مشهد و علت نام گذاری آن

یکی از موضوعاتی که ممکن است برای شما جالب باشد، علت نامگذاری روستای دره آل مشهد است. همه ما نام آل را شنیده ایم و کم و بیش با آن آشنا هستیم. در افسانه های قدیمی آل ( به لری) یا زائوترسان  به موجودی گفته می شد که به زنان بارداری که به تازگی زایمان کرده اند یا بچه های آنها آسیب می رساند. گفته می شود که این موجود در این دره خانه داشته است. به همین دلیل نام این روستا دره آل می باشد.

dareal2

مسیرهای دسترسی به روستای دره آل مشهد

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره شد، روستای دره آل مشهد در مسیر مشهد به کلات نادری واقع شده است. زمان لازم برای رسیدن به این منطقه از مشهد حدود یک ساعت می باشد. برای رفتن به این مکان، بعد از خروج از شهر مشهد باید در مسیر جاده کلات قرار بگیرید. در ابتدای مسیر به دنبال جاده سد کارده بگردید و وارد این مسیر شوید. بعد از سد کارده تابلو روستای آل در مسیر دیده می شود. فاصله روستای دره آل مشهد تا سد حدود هفت کیلومتر است. این مسیر به صورت آسفالت است. پس از آن، جاده خاکی به مسافت سه کیلومتر را برای رسیدن روستا باید طی کنید.

dareal3

دره آل اطراف روستا قرار دارد که مسیر آن نیز زیبایی های طبیعی فراوانی دارد. علاوه بر روستای دره آل، روستاهای دیگری نیز در آن محدوده قرار دارد که آنها نیز زیبایی های منحصر به فرد خود را دارند و دیدن آنها خالی از لطف نیست.

جاذبه های گردشگری روستای دره آل

از دلایل مهمی که روستای دره آل مشهد به عنوان یک مکان توریستی و گردشگری به شمار می رود، وجود طبیعت بکر و زیبای آن است. وجود جاذبه های طبیعی در این ناحیه موجب جذب بسیاری از مسافران و گردشگران شده است. در ادامه به برخی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا اشاره می کنیم

غارهای دره آل

 غارهای روستای دره آل مشهد، از مهم ترین جاذبه های گردشگری این منطقه به شمار می رود. وجود غارهای متعدد با طول و عرض متفاوت موجب شده که بسیاری از غارنوردان و گردشگران به این روستا سفر کنند. غارهای این روستا به لحاظ تاریخی و قدمت دارای ارزشی بالایی هستند چرا که در آنها اشیا، کتیبه و بقایای اسکلت  انسان های گذشته کشف شده است. دهانه غار ها بسیار بزرگ بوده و در مسیر های صعب العبور قرار دارد.

dareal4

عرض غارها متفاوت بوده و معمولا بین یک تا سه متر است و در بعضی مناصق عمق آنها به صد متر نیز می رسد. نکته مهمی که در مورد غارهای دره آل باید بدانید این است که به دلیل ارتفاع بالای آنها از سطح دریا، بسیار دست نخورده و بکر هستند و خفاش های بزرگی در آنجا زندگی می کنند. بنابراین برای بازدید از مکان بکر و باستانی، نیاز است تجهیزات غارنوردی به همراه داشته باشید و همچنین با افراد باتجربه همراه شوید.

آبشار های دره آل

 از مفرح ترین قسمت های روستای دره آل مشهد، می توان به آبشار های متعدد این منطقه اشاره کرد. این آبشار ها به صورت فصلی بوده و در فصل های پر باران، دارای آب بیشتری هستند.  آب این آبشار ها از بین کوه هزار مسجد عبور کرده و بسیار زلال، تمیز و شفاف می باشند. عبور آب از لابه لای سنگ ها و دره ها باعث پاکیزگی و زلالی آبشار ها می گردد. آبشارهای پنج گانه دره آل در فصول بارانی جان و طراوت تازه ای به خود می گیرند. بنابراین در فصول گرم ممکن است شدت و جریان آبشارها کاهش یابد. از این رو برای دیدن جوش و خروش این آبشار فصل بهار یکی از بهترین فصل ها برای بازدید این منطقه به شمار می رود.

قلعه آل و مات 

روستای دره آل مشهد به دلیل وجود خانه دیو یا آل به این نام شهرت دارد. خانه یا قلعه آل یکی از جاذبه های گردشگری مرموز این منطقه می باشد. علاوه بر قلعه آل، قلعه دیگری موسوم به مات نیز در این  منطقه وجود دارد که باستان شناسان آنها را به زمان تیموریان نسبت میدهند. این دو قلعه در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا قرار دارند و برای حفظ و ذخیره آب ساخته شده اند.

dareal5

بقایایی از حوضچه و آب انبارها برای ذخیره آب و همچنین دژ های نگهبانی در این قلعه ها مشاهده شده است.

سنگ نوشته خان تاشی 

این کتیبه در واقع سنگ نوشته ای یک متری است که مربوط به دوره تیموریان و یا اوایل صفویان می باشد. این کتیبه در ارتفاع سه متری سطح زمین قرار دارد و تابلو راهنما برای بازدید از آن وجود ندارد. بنابراین برای بازدید از این کتیبه باید از راهنمای تور و یا ساکنان محلی کمک بگیرید.

زمان مناسب برای سفر به روستای دره آل مشهد

همانطور که از توضیحات مشخص است، آب و هوای روستای دره آل مشهد، کوهستانی است. بنابراین فصل های زمستان و اواخر پاییز برای مسافرت به این منطقه مناسب نمی باشد. در فصل های بهار و اوایل تابستان، به دلیل بارش های فصلی، این منطقه دارای آب و هوای خنک و مطبوعی است و همچنین آبشارها دارای آب بیشتری هستند. در فصل تابستان نیز بازدید از این منطقه پیشنهاد می شود اما ممکن است آبشارها آب فراوانی نداشته باشند. در اویل پاییز وجود درختان رنگارنگ، زیبایی دو چندانی به این منطقه می بخشد. اما وجود سرما ممکن کمی آزار دهنده باشد. بنابراین فصل  بهار زمان مناسبی برای بازدید از این منطقه است که شما می توانید آن را با تور لحظه آخری مشهد در آژانس گردشگری آسمان پایتخت تجربه کنید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ