02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

موزه ملی قطر

 موزه ملی قطر کجاست؟

موزه ملی قطر که در شهر دوحه واقع شده است در 28 مارس 2019 افتتاح شد. این ساختمان در مکان ساختمان قبلی که در سال 1975 افتتاح شده بود، جایگزین شد. گالری‌های به هم پیوسته این موزه، بازدیدکنندگان را به یک سفر بصری به کشور قطر میبرد. موزه ملی روایتگر روزهای قطر از قدیم تا امروز است. این موزه با توجه به تاریخ و زمین شناسی کشور قطر ساخته شده است. موزه ملی در اطراف کاخ شیخ عبدالله بن جاسم آل ثانی، جایی که 25 سال مقر حکومت وی بوده، ساخته شده است. معمار موزه ملی قطر ژان نوول، ساختار این موزه را بر اساس کریستالی طبیعی، موسوم به رز صحرا که در قطر یافت میشود، ساخته است.

qatarnational1

رز صحرایی تنها در مناطق ساحلی و خشک رخ میدهد. یک شکل معماری طبیعی است که از طریق ارتباط باد، اسپری دریا و شن و ماسه در طول ساحل ایجاد میشود. موزه ملی دارای دیسک های کنسولی به هم پیوسته است که کل موزه را در بر میگیرد. موزه ملی که یکی از جاذبه های گردشگری قطر است خانه اشیا باستان شناسی، میراث و نسخه های خطی، عکس و جواهرات است. داخل موزه  فرش مروارید بارودا را خواهید دید که توسط مهاراجه بارودا در هند، در سال 1865 سفارش داده شده است. این فرش از 1.5 میلیون مروارید، الماس، زمرد و یاقوت کبود آغشته به طلا ساخته شده و روی پایه‌ای از ابریشم ظریف بافته شده است. فرش بارودا نشان میدهد که سنگ های قیمتی در این منطقه بسیار پرکاربرد بوده است.

qatarnational2

مجموعه موزه ملی قطر شامل چه بخش هایی میشود؟

موزه ملی قطر مناسب علاقه مندان به مباحث تاریخی و اشیا به جا مانده از گذشتگان است. این موزه با داشتن بخش های مختلف میتواند برای تمام اعضای یک خانواده جذاب باشد.

گالری تاریخ طبیعی

این گالری به سه بخش اصلی مرتبط به هم تقسیم میشود. موضوعات به ترتیب از تاریخ طبیعی کویر و خلیج فارس، آثار باستانی فرهنگ بادیه نشین و جنگ‌های قبیله‌ای، تاسیس دولت قطر و کشف نفت، آغاز میشود. این موضوعات در قالب نمایش های سمعی و بصری، با گنجینه های با دقت انتخاب شده از موزه ملی ارائه میشوند.

qatarnational3

آثار باستانی

 این قسمت یکی از جالب ترین دیدارهای تاریخی در تور دوحه است. باستان شناسان بریتانیایی بئاتریس دکاردی و تیمش ماموریت داشتند از سال 1973 تا 1974 سفرهایی در قطر داشته باشند. هدف از این سفر جمع آوری آثار تاریخی برای نمایش در موزه ملی بود. مهمترین یافته های آنها در محل دعاسه که حاوی سفالهای بسیار قدیمی بود، اتفاق افتاد. کتابهایی مربوط به دهه 1950 تا 1960 دانمارکی که در کتابخانه عمومی دوحه نگهداری می‌شدند از این دست اکتشافات بودند.

مردم شناسی

این بخش از موزه ملی قطر ، مطالبی درباره مردم بادیه نشین مستند میکند. ابزار و سلاح‌هایی که توسط مردم بادیه نشین استفاده میشد، در این موزه به نمایش گذاشته میشود. جواهرات، سفال و لباس، از دیگر موارد مورد استفاده بادیه نشینان در قدیم است که در این موزه در معرض نمایش است.

qatarnational4

دستخط ها

اشعار سنتی مردم نیز در این بخش از موزه به نمایش گذاشته میشود. از برجسته ترین آثار ساخته شده، آثار قطری بن الفجعه و امیر سابق قطر جاسم بن محمد آل ثانی است. در سال 2015 شیخ مبارک بن سیف آل ثانی اولین پیش نویس مکتوب سرود کشور قطر را به موزه ملی قطر ارائه کرد تا در معرض دید باشد.

موزه جدید مخصوص جامعه خودروی قطر

این بخش نمایشگاهی مخصوص عاشقان خودرو در کشور قطر است. این نمایشگاه دارای سه خودروی دیدنی در گالری ماواتر است که تا 20 ژانویه 2023 در معرض دید خواهد بود. این خودروها در فضای باز موزه ملی قطر به نمایش گذاشته شده است. خودروها از طرف اعضای برجسته‌ی خودروی قطری، جهت بررسی گذشته، حال، آینده خودرو و تاثیر آن بر زندگی و فرهنگ جهانی به موزه اهدا شد.

qatarnational5

گشتی دلچسب هنگام حضور در موزه ملی در قطر

گالری گردی در موزه ملی قطر

 11 گالری با روشی خلاقانه روایتگر داستان روزهای قطر هستند. هر گالری تصاویر ویژه و خاصی را در طول زمان ارائه میدهد.

پارک موزه ملی قطر

 پارکی که 24 ساعته باز است و شامل زمین بازی، چند اثر هنری عمومی، یک تالاب و دو کیوسک با امکانات رفاهی است. این پارک از سه قسمت جذاب باغ میراث، غار عجایب و کشتی ناکسیلات تشکیل میشود و محبوب کودکان است.

باغ میراث

 باغ میراث در پارک موزه، مجموعه گیاهان بومی را نمایش میدهد. 

غار عجایب

در برخی از نقاط زمین حفره هایی به نام دهل وجود دارد و به غار عجایب راه دارد.

کشتی ناکسیلات

این قسمت شبیه به لاشه یک قایق سنتی قطری است که محل بازی و ماجراجویی کودکان است.

تور مجازی و حضوری

 این تور به صورت یک ساعته در پارک برگزار میشود که مخصوص کودکان و خانواده ها است و توسط متخصصان موزه ملی قطر هدایت میشود. در صورت همراه شدن با این تورها میتوانید از فروشگاه صنایع دستی، سوغات تاریخی قطر را بخرید. چشیدن طعم غذای قطری در رستوران جیوان یکی دیگر از موارد گشت این تورها است. این تورها برای گروه های مدرسه در قطر نیز برگزار میشوند.

qatarnational6

مطلبی درباره تور ارزان قطر

سفر به قطر از ایران کار دشواری نیست. جهت رزرو تور ارزان قطر، با کسب اطلاعات درست از جزئیات سفر می‌توانید در بهترین زمان و در هوای خنک به این کشور سفر کنید. اگر در سال 1401 علاقه مند سفر به کشور قطر هستید، پیشنهاد میشود به پکیج جام جهانی قطر با بلیط بازی ایران مراجعه کنید. اگر با این تور همراه شوید هم شاهد مسابقات جام جهانی خواهید بود و هم از گشت های شهری در کشور قطر لذت خواهید برد. کارشناسان راز آسمان پایتخت آماده‌ی راهنمایی و پاسخگویی به هرگونه سوال در رابطه با تور دوحه و تور قطر هستند.

qatarnational7

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ