02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

موزه هنر مدرن استانبول

موزه هنر مدرن استانبول کجاست

روند هنری ترکیه عمدتا در شهرهای بزرگ این کشور مانند آنکارا، ازمیر و استانبول به نمایش گذاشته می‌شود. بزرگترین کلان شهر اروپا نه تنها به خاطر آثار باستانی معروف است بلکه امروزه پایتخت هنر معاصر نیز می‌باشد. یکی از مراکز هنری اصلی آن به نام موزه هنر مدرن استانبول در سواحل بخش اروپایی تنگه بسفر قرار دارد. افتتاح موزه‌ای که به هنر دهه‌های اخیر اختصاص یافته، آغازی برای نمایش مجموعه‌های منحصر به فرد است. این موزه ترکیبی از فضای فرهنگی و هنری مدرن استانبول می‌باشد و در حقیقت استانبول را به یکی از مراکز فرهنگی ‌دنیا تبدیل کرده است. موزه مدرن استانبول به عنوان محلی الهام‌بخش برای افراد روشنفکر و خلاق در سراسر دنیا محسوب می‌شود. این موزه از طریق به ‌اشتراک‌گذاری خلاقیت هنرمندان معاصر توجه مخاطبان گسترده‌ای را از کشورهای مختلف جلب کرده و این موضوع منجر به ترویج هویت فرهنگی این کشور در دنیای هنرهای ‌بین‌المللی شده است.

museumofmodern1

موزه هنر مدرن استانبول در سال 2004 و در سواحل تنگه بسفر افتتاح شد. دلیل ایجاد این موزه را اولین نمایشگاه ‌بین‌المللی هنرهای معاصر می‌دانند که در سال 1987 برگزار شده و امروزه آن نمایشگاه به صورت دو سالانه ‌بین‌المللی در موزه هنر مدرن برگزار می‌شود. این موزه، به بازدیدکنندگان فرصتی برای لذت‌بردن از هنر معاصر و به روز شدن مداوم با فرهنگ و سبک زندگی امروزی را ‌می‌دهد. بازدید از موزه هنرهای مدرن پاسخگوی طیف وسیعی از سلیقه‌ها، فرهنگ‌ها و علایق گردشگران است و هنرهای زیبای آن رابطه خاصی با بینندگان برقرار می‌کنند. به عبارتی این موزه نه تنها علاقه‌مندان به هنر معاصر را جذب می‌کند بلکه افرادی که می‌خواهند با زندگی و فرهنگ قرن بیستم به بعد استانبول آشنا شوند نیز از طراحی‌های مدرن این موزه شگفت‌زده خواهند شد. 

museumofmodern4

بازدید از موزه هنر مدرن استانبول

موزه هنر مدرن استانبول یک ساختمان دوطبقه است. در طبقه همکف آن آمفی تئاتر و سینما وجود دارد که فیلم‌های مدرن و به روز ساخت کشور ترکیه را به نمایش می‌گذارد. همچنین در همان طبقه، یک کتابخانه عمومی در نظر گرفته شده که مجموعه‌ای از کتابهای هنری معاصر از کشورهای مختلف در آن جمع‌آوری شده است. بیش از نه هزار جلد کتاب دارد و بسیاری از آنها به صورت آنلاین در دسترس هستند. برای تزئین سقف کتابخانه از صدها کتاب کاغذی استفاده شده است که فضای رنگارنگی را ایجاد کرده‌اند. 

museumofmodern2

طبقه دوم موزه به هنر معاصر ترکیه اختصاص دارد. در سالن‌های بزرگ این طبقه آثار هنرمندان به ترتیب زمانی چیده شده است. این آثار نقطه عطف اصلی در توسعه هنر ترکیه در قرن معاصر هستند و سیر تحول هنر در ترکیه را از اولین آثار در اوایل قرن بیستم تا به امروز را نشان می‌دهند. درک هدف هنرمند از یک اثر و ایده اصلی او برای بازدیدکنندگان دشوار است بنابراین در کنار هر یک از آثار برجسته هنرمندان لوح‌هایی قرار گرفته که حاوی اطلاعاتی درباره هنرمند، عنوان اثر و توضیحات مختصری در مورد آن می‌باشد. 

museumofmodern8

در گالری عکس موزه هنر مدرن استانبول مجموعه‌ای از آثار برجسته عکاسان هنرمند کشور ترکیه و برخی عکاسان مطرح ‌دنیا به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این در حیاط موزه نمایشگاهی از مجسمه‌های هنری برگزار می‌شود، بازدید از باغ مجسمه این موزه تجربه‌ای فوق‌العاده‌ برای گردشگران خواهد بود. همچنین این موزه سالانه میزبان جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های موقت با موضوعات مختلفی می‌باشد که فرهنگ و هنر معاصر ترکیه و سایر کشورهای دنیا را به نمایش می‌گذارند. در کنار ورودی‌های سال نمایشگاه، کافه‌ای با یک تراس بزرگ و ‌چشم‌اندازی زیبا از تنگه بسفر و ساحل بی‌اغلو وجود دارد که از آنجا می‌توان مناظر زیبای استانبول را تماشا کرد.

museumofmodern5

آثار هنری در موزه هنر مدرن استانبول

طیف گسترده‌ای از آثار هنری در این موزه به نمایش گذاشته شده است. گردشگران از خلاقیت نقاشان و مجسمه‌سازان ترک تا استفاده از آخرین فناوری‌های هنری و تجهیزات معماری پیشرفته را در این موزه مشاهده خواهند کرد. آثار هنری آن موضوعاتی مانند مشکلات اجتماعی منطقه‌ای و ‌جهانی،  نابرابری و خشونت، اقلیت‌های قومی و مذهبی و طبیعت شناسی را بیان می‌کنند.  

museumofmodern3

تناسب اشیاء هنری با فضای موزه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، این فضا یکی از جاذبه های گردشگری استانبول است که احساسی بیش از یک موزه را به بازدیدکنندگان ‌می‌دهد. بازدید از این موزه مناسب افرادی است که کمی از رنگ سنتی شرقی و طراحی‌های قدیمی خسته شده‌اند، به طوری که در آن آثاری کاملا متفاوت و جدید می‌بینند و در دنیای هنر مدرن غوطه‌ور خواهند شد. این موزه، منحصر به فرد بودن فرهنگ نوین ترکیه را به صورت نمادین به تصویر می‌کشد و افراد در آن می‌توانند انواع نقاشی‌های غیرمعمول، صنایع دستی، مجسمه‌ها و فیلم‌های عجیب و غریب را ببینند. این مرکز فرهنگی نه تنها به دلیل آثار هنری بلکه به خاطر معماری زیبا نیز مورد توجه می‌باشد. در مرکز این موزه پله‌هایی به نام پلکان جهنم است که طبقات اول و دوم را به هم متصل می‌کنند. این راه‌پله به عنوان یک اثر هنری شناخته می‌شود و معمار آن هنرمندی ایتالیایی به نام مونیکا بونویسینی است.

museumofmodern6

موزه مدرن بهتر است یا موزه باستان شناسی؟

علاوه بر موزه مدرن که فرهنگ امروزی این کشور را به نمایش گذاشته است در موزه باستان شناسی استانبول سنت و فرهنگ دیرینه این شهر را می‌توان مشاهده کرد. استانبول به خاطر تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله خود مشهور می‌باشد. فرهنگ، هنر و حتی معماری امروزی این شهر تلفیقی از دوران قدیم و مدرن است که هر کدام زیبایی‌ها و شگفتی‌های خاص خود را دارند. در موزه باستان شناسی استانبول بیش از یک میلیون اثر باستانی مختلف وجود دارد که سنت‌ها و چالش‌های دوران باستان، امپراتوری بیزانس و امپراتوری عثمانی در آن منعکس شده است. این موزه نیز یکی از جاذبه های گردشگری استانبول است که هنردوستان می‌توانند از آن در محله فاتیح بازدید کنند.

museumofmodern7

ما به مسافران تورلحظه آخری استانبول پیشنهاد میکنیم حتما از موزه هنر مدرن استانبول دیدن بفرمایند.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ