02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

شهر حریره کیش

شهر هزارساله حریره کیش کجاست؟

شهر باستانی حریره کیش یکی از زیباترین جاهای دیدنی کیش و در فاصله‌ای نزدیک به مجموعه ورزشی المپیک این جزیره قرار دارد. افراد بسیاری برای مشاهده مکان‌های تاریخی و نشستن در ساحل زیبای آن به سمت این شهر کشیده می‌شوند. در مورد قدمت شهر باستانی حریره نقل قول‌های متفاوتی شده است و برخی مورخان تاسیس آن را به هزار سال پیش نسبت می‌دهند. با این حال آنچه مسلم است، بزرگانی همچون سعدی شیرازی و ابن‌ بطوطه از این شهر تاریخی گذر کرده‌اند. آثار تاریخی و مکتوب این شهر نشان می‌دهد که زمانی این شهر منطقه‌ای بزرگ، پر رونق و مورد علاقه بازرگانان چین، آفریقا و اروپا بوده و به عبارتی این شهر یکی از مراکز ارتباطی بین کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا بوده است. در زمان ایلخانان همه کشتی‌های تجاری در ساحل این شهر پهلو می‌گرفتند و این جزیره در نقشه راه‌ دریانوردان اروپایی جایگاه ویژه‌ای داشته است.

harireh1

معماری کهن شهر حریره کیش نشان‌دهنده سبک زندگی سنتی مردم در جزیره‌ای از خاورمیانه است. بازدید از بناهای این شهر مانند عمارت اعیانی، قنات‌های قدیمی و مسجد کهن بسیاری از گردشگران را شگفت‌زده می‌کند.  طبق گفته بسیاری از صاحبنظران، معماری شهر حریره کیش، برون‌گرا است به این معنا که یک وحدت ساختاری در بناهای آن دیده می‌شود. از دیگر ویژگی‌های معماری این شهر ساخت اتاق‌هایی به صورت شیب دار می‌باشد که برای نگهداری خرما مورد استفاده قرار می‌گرفته است. شیب و شیارهای اتاق‌های خانه را در آن زمان به شکلی می‌ساختند که شهد خرمای نگهداری‌شده در آن اتاق از شیارهای زمینی به ظروفی هدایت می‌شدند. 

ظروف و اشیا قدیمی در عمارت اعیانی

در بقایای تاریخی شهر حریره کیش، ظروف آهکی مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری قمری پیدا شده است. این ظروف و اشیا قدیمی از صدف‌های مرجانی با روکش گچ و آهک ساخته شده‌اند. همچنین اکتشافات اخیر نشان می‌دهد که در دوره ایلخانی مردم این جزیره شیشه و ظروف شیشه‌ای تولید می‌کردند. علاوه بر ظروف قدیمی، معماری عمارت اعیانی هم بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. مساحت این عمارت حدود 900 متر است. در غرب عمارت اعیانی ورودی اصلی آن قرار دارد و از طریق راهرو می‌توان به حیاط و اتاق‌های آن دسترسی پیدا کرد. 

harireh2

ویژگی خاص هر اتاق (مانند اتاق پذیرایی، انبارها، سرویس بهداشتی، آشپزخانه) نشان دهنده فرهنگ و سبک زندگی مردمان آن زمان است. دو سری پلکان از حیاط به طبقه دیگری از این عمارت می‌رسند و در طبقه دوم هم چند اتاق‌ و بالکن‌ قرار دارد. این شیوه ساخت و معماری نیز نشان از تمدن مردمان جزیره در زمان‌های قدیم دارد. عمارت اعیانی در زمان حکومت ایلخانان مرمت شده و کاشی‌های ستاره‌ای شکل عمارت مربوط به آن دوره است. حمام شهر حریره کیش یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های ایرانی می‌باشد. مساحت این حمام تاریخی حدود 500 متر بوده که بنای اولیه آن از سنگ‌های آهکی و مرجانی ساخته شده است. این حمام شامل بخش‌هایی مانند انبار، اتاق کارگر، گرمخانه و دو خزینه کوچک و بزرگ است. این بخش‌های مختلف توسط راهروی سرپوشیده‌ای به هم متصل می‌شوند.

بندرگاه و بناهای تاریخی شهر حریره کیش

بندرگاه شهر حریره کیش دقیقا در کنار دریا ساخته شده و دارای معماری بسیار شگفت انگیزی است. در گذشته بین شهر حریره با دریا مسیرهایی برای تردد قایق و کشتی به وسیله صخره‌های مرجانی و همچنین از طریق ساخت کانال‌ها و چاه‌ها ایجاد می‌کردند. بناهای تاریخی نشان می‌دهند که این کانا‌ل‌ها تا ساختمان‌های شهر نیز ادامه داشته‌ و در واقع برای دسترسی به دریا به منظور ماهیگیری و صید صدف و مروارید احداث شده‌اند. آب انبارها و قنات‌های این شهر کهن نیز بسیار دیدنی است. آب انبارهایی با ابعاد و عمق‌های مختلف در این شهر وجود دارد و بقایای رشته قنات‌های متعدد از زمان‌های گذشته هنوز هم قابل تشخیص هستند.

harireh3

در گذشته این شهر یکی از مراکز تجاری مروارید بوده است. به طوری که در زمان حکومت اتابکان در قرن ششم و هفتم هجری قمری این شهر به عنوان خزانه اتابکان شناخته میشده است. البته هنوز هم مرواریدهای خلیج فارس مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان است و اکثر افراد با شنیدن نام مرواریدهای خلیج فارس به وجد می‌آیند.در حال حاضر مساحت مسجد تاریخی حریره 1200 متر است. در بقایای این مسجد هیچ سقفی وجود ندارد ولی بنا به شواهد تاریخی دارای سقفی چهاربخشی با یک مناره بلند و باشکوه بوده است. بررسی‌های باستان شناسی مسجد حریره نشان می‌دهند که ساختمان اولیه آن که حدود نهصد سال پیش ساخته شده است کوچکتر بوده و در طول سال‌ها همزمان با رشد جمعیت فضای آن گسترش پیدا کرده است. همچنین شواهد تاریخی نشان‌دهنده قرارگیری بازار قدیمی شهر حریره در کنار این مسجد است که یادآور تجارت بین‌المللی این جزیره در زمان‌های قدیم می‌باشد.

harireh4

درخت سبز کیش

درخت سبز کیش مجموعه تفریحی در اطراف درخت لور می‌باشد که در آن آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران تور کیش فراهم شده است. درخت لور، درخت چند صد ساله‌ای است که آرزومندان برای رسیدن به حاجت خود به این درخت دخیل می‌بندند. این مجموعه تفریحی در جنوب غربی شهر حریره و در فاصله بسیار کمی از آن قرار دارد. 

هتل‌ها و مراکز خرید نزدیک شهر حریره کیش

این شهر تاریخی در 6 کیلومتری فرودگاه بین المللی کیش است. تاکسی‌های آن همیشه برای جا به جایی تا هتل یا هر مکان دیگر در دسترس هستند. همچنین امکان دوچرخه‌سواری تا این شهر از طریق جاده مخصوص وجود دارد. در نزدیکی شهر باستانی حریره، مرکز خرید لوکس دامون قرار دارد همچنین مراکز خرید ونوس و مریم نیز در فاصله 15 دقیقه‌ای حریره قرار گرفته‌اند. این مراکز خرید مکانی مناسب برای استراحت و صرف غذا نیز هستند. هتل گلدیس یکی از هتل های کیش می‌باشد که در فاصله چند دقیقه‌ای شهر تاریخی حریره قرار گرفته است. هتل خاتم از دیگر هتل های کیش است که فاصله 5 دقیقه‌ای تا این بنای تاریخی دارد.

harireh5

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ