02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

تنگه بسفر استانبول

تنگه بسفر استانبول کجاست

وجود آبراهه‌ها به شهر استانبول جذابیت خاصی می‌دهند، به خصوص در شب نورهای منعکس شده از تنگه بسفر استانبول بسیار زیبا است. تنگه بسفر استانبول دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند. به علاوه این آبراهه همراه با تنگه داردانل، دریای سیاه را به دریای اژه که بخشی از مدیترانه است وصل می‌کند. توسعه سریع استانبول، تنگه بسفر را به یکی از آبراهه‌های اصلی برای عبور و مرور تبدیل کرده است. بندر مهم آن کاراکوی می‌باشد که مکانی پر تردد برای عبور گردشگران تور استانبول و کشتی‌های مسافربری است. سالانه بیش از پنجاه هزار کشتی بزرگ و کوچک از این تنگه عبور می‌کنند و ترافیک دریایی جالبی را به وجود می‌آ‌ورند. این منطقه به خاطر ترافیک دریایی سنگین و کشتی‌های مسافربری و تجاری معروف است. آثار تاریخی فراموش‌نشدنی در سواحل تنگه بسفر از دوران امپراتوری‌های بزرگ روم، بیزانس و عثمانی به جای مانده‌اند. ساحل تنگه بسفر شاهد اتفاقات زیادی در طول تاریخ بوده‌‌ است و تمدن‌های بزرگ دنیا در سواحل طوفانی تنگه بسفر به وجود آمده‌اند. 

bosphorus1

از زمان‌های قدیم برای اتصال ساحل اروپایی و آسیایی تنگه بسفر استانبول تلاش‌های زیادی شده است. در حال حاضر پل سلطان سلیم، آتاتورک و محمد الفاتح از پل‌های مهم و بزرگی هستند که بر روی تنگه بسفر ساخته شده‌اند. پل آتاتورک بین محله اورتاکوی در بخش اروپایی و بیلربی در بخش آسیایی است و به ساکنان استانبول و گردشگران این امکان را داده است تا به سرعت به ساحل مقابل برسند. طراحی پل آتاتورک بسیار جالب است و در شب هزاران چراغ در تمام طول آن روشن می‌شود. چند سال پیش رییس جمهور این کشور نام این پل را به شهدای 15 ژوئیه تغییر داده است و البته مردمان ترکیه و گردشگران این پل را به نام پل بسفر نیز می‌شناسند. پل سلطان محمد الفاتح در سال 1988 به وسیله سازندگان ژاپنی ساخته شده است و پل سلطان سلیم چند سالی است که افتتاح شده و یکی از طولانی‌ترین پل‌های دنیا است.

حال و هوای تنگه بسفر

تنگه بسفر یکی از جاذبه‌های گردشگری استانبول و نمادی از این شهر است. این منطقه محبوب‌ترین مکان تفریحی ساکنان استانبول است و در فصل تابستان آب و هوای آن بسیار دلنشین می‌باشد. محله‌های زیبا، کاخ‌های پرافتخار امپراتوری‌های بیزانس و عثمانی، قلعه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و مناطق تفریحی زیبایی این منطقه را دو چندان کرده‌اند. ورودی شمالی تنگه با فانوس‌های دریایی بزرگ مشخص شده است، یکی از فانوس‌ها در ساحل اروپایی و دیگری در بخش آسیایی قرار دارد. فعالیت ماهیگیران هنگام مهاجرت فصلی ماهی‌ها از دریای سیاه به این آبراهه فضای بسیار پرشور و هیجانی را ایجاد می‌کند. گردشگرانی که برای تماشای تنگه بسفر به این منطقه می‌روند، مطمئنا با غذاهای خیابانی آن آشنا خواهند شد. در رستوران‌های خیابانی این منطقه همه غذاها تازه هستند و در همان زمان خرید آماده می‌شوند. با توجه به موقعیت ساحلی این منطقه، بیشتر غذاهای دریایی ارائه می‌شود و غذاهایی مانند ماهی کفال قرمز مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

bosphorus2

بازدید از تنگه بسفر با کشتی‌های تفریحی

برای بازدید از کاخ‌های تاریخی، ویلاهای مجلل و اقامتگاه‌های تابستانی در سواحل این آبراهه بهترین راه استفاده از قایق‌ها یا کشتی‌های مسافربری است. تماشای غروب آفتاب همراه با نوشیدنی‌های ترکی در قایق‌های تفریحی و کشتی‌های کروز بسفر بسیار لذت‌بخش است. با حرکت در امتداد بسفر، بازدیدکنندگان از تماشای چشم‌اندازهای خارق‌العاده سواحل اروپایی و آسیایی این شهر بزرگ خاطره‌ای به یادماندنی خواهند داشت. بشیکتاش، اورتاکوی، آرناوت‌کوی، محله ببک، روملی ‌حصار و... از جمله محله‌های ساحلی تنگه بسفر استانبول هستند که تماشای آن‌ها در هنگام حرکت با کشتی‌‌های تفریحی بسیار جالب است. این محله‌ها زیبایی‌ خیره‌کننده و تاریخ باشکوه شهر استانبول را نمایش می‌دهند.

bosphorus3

کشتی‌هایی که در حال تردد هستند و هر از گاهی از کنار هم عبور می‌کنند نشان می‌دهند که این آبراهه علاوه بر زیبایی‌های خاصی که دارد یک مسیر حمل و نقل مهم است. دو جزیره خاکی در تنگه بسفر قرار گرفته‌اند که بازدید از این دو جزیره نیز بسیار جذاب خواهد بود. یکی از این جزیره‌های دیدنی قلعه دختر نام دارد و جزیره دیگر، کوروچشمه است. علاوه بر این جزیره‌ها طبیعت خلیج شاخ طلایی در کنار آبراهه بسفر فوق‌العاده به نظر می‌رسد، در این خلیج زندگی سنتی قدیم و سبک مدرن در کنار هم مشاهده می‌شوند.

bosphorus4

هر ساله گردشگران به کشور ترکیه سفر می‌کنند تا از نزدیک جاذبه‌های دیدنی استانبول و ترکیبی از فرهنگ شرق و غرب را ببینند. استانبول بیش‌ترین میراث فرهنگی و تاریخی ترکیه را در خود جای داده است و تاریخچه آن به قرن هفتم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این شهر به خاطر هتل‌هایش معروف است و محبوب‌ترین رستوران‌های مدیترانه‌ای در آن قرار دارند. مسافرانی که هتل‌هایی با منظره تنگه بسفر را انتخاب می‌کنند مطمئنا از چشم‌انداز زیبای آن به وجد می‌آیند. هتل‌های ساحلی بسفر فضای مجلل و کیفیت خدمات بالایی دارند به طوری که اقامت در این هتل‌ها بسیار لذت‌بخش خواهد بود. گردشگران در طول سفر به استانبول نباید بازدید از بازار بزرگ آن را فراموش کنند. در این بازار انواع صنایع دستی و فرش وجود دارد. همچنین باقلوا، قهوه و چای ترک، جواهرات و کالاهای چرمی از جمله سوغاتی‌های استانبول هستند که در بازار بزرگ آن یافت می‌شوند.

bosphorus5

در گشت و گذار با تور لحظه آخری استانبول , گردشگران از سواحل تنگه بسفر و خلیج شاخ طلایی بازدید خواهند کرد. در خلیج شاخ طلایی هتل‌ها و مراکز خرید زیادی قرار گرفته است و قدمت اماکن تاریخی آن به چندین هزار سال پیش بر می‌گردد. میدان هیپودرم، مسجد ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا و موزه‌های باستانی مانند موزه کاریه از جمله اماکن تاریخی هستند که در این خلیج قرار گرفته‌اند. گردشگران از تماشای مناظر خیره‌کننده و مکان‌های تاریخی در خلیج شاخ طلایی و تنگه بسفر استانبول خاطرات به‌یادماندنی خواهند داشت.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ