02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کلیسای سنت مارک

کلیسای سنت مارک ونیز

بسیاری از جاذبه های گردشگری ایتالیا در شهر زیبای ونیز جا خوش کرده اند. کلیسای سنت مارک ونیز را می توان یکی از شاخص ترین این جاذبه ها دانست که با داشتن ویزای ایتالیا میتوانید از این کلیسا دیدن کنید. این کلیسا با نام هایی همچون باسیلیکای جامع پاتریشال، کلیسای جامع پدر سالاری و کلیسای سن مارکو نیز شناخته می شود.

marks1
جزئیات به کار رفته در ساخت و تزئینات بنا به قدری شگفت انگیز و زیبا است که چشم ها را برای مدتی طولانی به خود خیره می نماید.معماری بیزانسی کلیسای سنت مارک با المان های گوتیک و بی نظیرش نظرها را به سمت خود جلب می نماید.

معماری کلیسای سنت مارک ونیز

سبک معماری بیزانسی در کلیسای سنت مارک، کاملا بارز و مشهود است. گفته می شود در ساخت این بنا از کلیسای ایاصوفیا و کلیسای آپوستل مقدس الهام گرفته شده است. در گذشته نمای ساختمان کلیسا با آجر پوشانده شده بود. اما به تدریج مجسمه های تراشیده شده و سنگ های مرمر جای آجرها را گرفتند و نمای بنا را با شکوه تر کردند.پلان کف ساختمان کلیسا شبیه به صلیب یونانی می باشد.

marks2
به طور کلی این بنا دارای ۵ گنبد می باشد، که ارتفاع هر یک از این گنبدها با یکدیگر متفاوت هستند. بر بالای قسمت تلاقی صلیب یک گنبد افراشته شده است. گنبدهای دیگر نیز بر روی چهار بازوی دیگر صلیب سوار شده اند.

تزئینات و مشخصه های کلیسای سنت مارک ونیز

بخش های مختلف کلیسای سنت مارک به وسیله موزائیک کاری تزئین گشته است. رنگ غالب در این موزائیک کاری ها رنگ طلایی می باشد. به همین خاطر تغییر نور در طول ساعات روز جلوه ای خاص از این تزئینات را به نمایش می گذارد.به طور کلی رنگ غالب بر دیوارها و سقف این بنا،‌ رنگ طلایی می باشد. تمامی سقف داخلی بنا و داخل گنبدها با نقش و نگارهای مختلفی پوشیده شده است. اکثر این نقش و نگارها بیانگر داستان های عهد قدیم، عهد جدید و پیام رستگاری در دین مسیحیت هستند.یکی دیگر از ویژگی های جذاب در معماری این بنا، وجود بیش از ۵۰۰ ستون و سر ستون بی نظیر هستند که به سبک بیزانسی ساخته شده اند.محراب کلیسای سنت مارک یکی از خیره کننده ترین محراب های کلیسا در کل اروپا به حساب می آید. این محراب به وسیله جواهرات کم نظیری متشکل از ۳۰۰ زمرد، ۴۰۰ لعل، ۱۳۰۰ مروارید، ۳۰۰ لعل و ۱۰۰ آماتیس تزئین گشته است.

marks3
در بالکن ورودی کلیسا مجسمه چهار اسب برنزی دیده می شود. این اسب ها معروف به اسب های سنت مارکو هستند و داستان های زیادی در مورد آنها نقل می گردد. در سال ۱۲۵۴ میلادی برای نخستین بار این مجسمه ها را به شهر ونیز آوردند. اما در سال ۱۷۹۷ این مجسمه ها توسط ناپلئون به پاریس برده شد. پس از انقلاب کبیر فرانسه مجسمه اسب های سنت مارکو به ونیز بازگردانده شد.وجود کبوتران در فضای این کلیسا و پرواز گاه و بی گاه آنها در اطراف این بنا، فضای معنوی و تماشایی برای این مکان ایجاد کرده است.رنگ طلایی غالب در تزئینات داخل کلیسای سنت مارک شکوه خاصی به این بنا بخشیده است.

تاریخچه کلیسای سنت مارک ونیز

داستان شکل گیری کلیسای سنت مارک با قصه یک سرقت مشهور گره خورده است. گفته می شود در سال ۸۲۸ میلادی تعدادی از بازرگان های ونیزی جسد سنت مارکو که از حواریون مسیح بوده است و آثار ارزشمند دیگری را از اسکندریه مصر به سرقت بردند. آنها در هنگام فرار با کشتی با طوفانی سهمگین روبرو می شوند. اما بر اساس افسانه های مطرح شده هنگامی که کشتی در حال غرق شدن بود، سنت مارک مقدس ظهور می کند و از ناخدا می خواهد تا بادبان ها را پایین آورد. به همین طریق کشتی و آثار ارزشمند داخل آن به طرز معجزه آسایی نجات پیدا می کنند.

marks4
پس از این حادثه کلیسایی در ونیز ساخته می شود تا این آثار مقدس را در آن نگهداری نمایند. تصاویر این سرقت و اتفاقات مربوط به آن بر روی موزائیک های سر در ورودی کلیسا دیده می شوند. البته این کلیسا در ابتدا نیایشگاه قصر دوک بوده است. بعدها در سال های ۸۳۲ و ۸۲۹ میلادی به جای این نیایشگاه کلیسای مستحکم تری برای نگهداری اشیا مقدس بنا گشت.این بنا یک بار به آتش کشیده شد و  بارها دچار تغییرات و حوادث گوناگون گردید. تا اینکه در سال ۱۰۷۱ دوباره مرمت و بازسازی گشت و بنای کنونی متعلق به همان سال می باشد.تصویر نقاشی شده بر سر در کلیسای سنت مارک، قصه ساخت این کلیسا را بیان می کند.

marks5

سفر به ایتالیا

یکی از راه های سفر به ایتالیا و بازدید از جاذبه های گردشگری ایتالیا، اخذ ویزای کاری شنگن می باشد. در واقع این نوع از ویزای کاری، یکی از زیر شاخه های ویزای شنگن به حساب می آید. در واقع ویزای کاری شنگن برای آن دسته از افرادی مناسب است که هدف آنها از سفر به کشورهای اروپایی، تجاری و کاری باشد.

marks6
اگرچه دریافت این نوع از ویزا نسبت به انواع دیگر ویزای شنگن، مشکل تر است، اما مزایای زیادی نیز دارد. برای اخذ ویزای کاری شنگن لازم است که فرد متقاضی یک پیشنهاد کاری از طرف یک ارگان یا شرکت معتبر در کشور ایتالیا دریافت نماید. سپس باید مدارک لازم را به سفارت این کشور ارائه دهد. دقت داشته باشید که مدارک شما باید کامل باشد تا شانس گرفتن ویزا را برای شما بیشتر نماید.توصیه می کنیم در سفر کاری خود به این کشور بازدید از جاذبه های گردشگری ایتالیا و به ویژه کلیسای سنت مارک را فراموش نکنید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ