02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد قشم کجاست؟

سواحل جنوبی یکی از محبوب‌ترین مناطق کشور در میان گردشگران داخلی و خارجی هستند. طبیعت زیبای این منطقه و خلیج نیلگون ‌فارس باعث شده که هر ساله بسیاری از مردم برای تعطیلات نوروزی یا تعطیلات تابستانی به جنوب ایران سفر کنند. جزیره قشم که بزرگ‌ترین جزیره ایران است می‌تواند انتخاب خوبی برای سفری خاطره‌انگیز به جنوب کشور باشد. جاذبه‌های گردشگری قشم بسیار زیاد و متنوع‌اند. شما در این جزیره زیبا می‌توانید لحظات لذت‌بخشی را همراه خانواده و دوستانتان سپری کنید. درخت انجیر معابد قشم یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این جزیره است.

derakhteanjir1

ما در ادامه این مطلب سفری کوتاه به جزیره قشم خواهیم داشت تا این درخت عجیب و کهنسال را دقیق‌تر بررسی کنیم و اطلاعات مفیدی را درباره آن در اختیار شما بگذاریم. اگر قصد سفر با تور هوایی قشم را دارید و به زودی راهی این جزیره هستید؛ با ما هم‌سفر شوید.

درخت انجیر معابد قشم

ممکن است بسیاری از شما درخت انجیر معابد قشم را با اسامی دیگری مانند درخت لول، درخت سبز قشم و یا درخت لور بشناسید. همه این اسامی مربوط به یک نوع درخت هستند. این درخت انجیر در میان بومیان جزیره قشم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از محلی‌ها احترام زیادی برای این درخت قائل هستند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این نوع درخت در برخی دیگر از شهرستان‌های جنوبی ایران نیز وجود دارد و در حال حاضر به عنوان بخشی از پوشش گیاهی جنوب کشور پذیرفته شده است. آنچه این درخت را نسبت به سایر درختان انجیری که تا به حال دیده‌اید متمایز کرده است؛ ریشه‌های عجیب و غریب آن است.

derakhteanjir2

این گونه درخت انجیر، ریشه‌ تنومندی دارد که بخشی از آن‌ روی زمین قرار گرفته است. درختان لور صدها سال عمر می‌کنند و به درختان همیشه سبز معروف هستند. برگ درختان لور همیشه سبز است و میوه نارنجی‌رنگ بسیار کوچکی می‌دهد که طعم دلپذیری دارد. همه کسانی که برا اولین بار این درخت شگفت‌انگیز را می‌بینند محو زیبایی و عظمت ریشه‌های درخت می‌شوند. البته که میوه‌های خوش‌رنگ و تاج بزرگ درخت نیز توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

چرا درخت انجیر معابد قشم مقدس است؟

درخت لول یا درخت همیشه سبز، نمادی از آبادانی و رونق جزیره قشم در سال‌های دور است. درخت انجیر معابد قشم بومی این جزیره نیست و صدها سال پیش از کشورهای دیگر به این منطقه آورده شده است. شما می‌توانید این نوع درخت را در معابد بودا مشاهده کنید. بودائیان اعتقاد دارند که این درخت انجیر مقدس است به همین دلیل در زیر آن به مراقبه می‌پردازند. بر اساس منابع تاریخی، قدیمی‌ترین درخت انجیر مقدس در معبد ماهابودی وجود داشته است. قدمت این معبد به سال 288 میلادی بازمی‌گردد.

derakhteanjir3

عمر درخت لور در جزیره قشم حدود 500 تا 600 سال تخمین زده می‌شود. بسیاری از اهالی قشم بر این باورند که درخت انجیر معابد قشم خوش‌یمن است و شگون دارد به همین دلیل با نخ و پارچه‌های رنگی روی شاخه‌های آن گره‌ای می‌زنند تا به حاجتشان برسند. چنین رسمی در بسیاری از مناطق دیگر ایران نیز وجود دارد. در شهرها و روستاهای مختلف ایران بنا به باورهای قدیمی که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل شده‌اند؛ برخی از درختان مورد احترام مردم هستند و کسانی که به این مسئله باور دارند برای رسیدن به آرزوهایشان یک تکه پارچه را به شاخه‌های درخت گره می‌زنند. امروزه درخت لور قشم به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و بسیاری از گردشگران از این درخت قدیمی بازدید می‌کنند.

درخت انجیر معابد قشم چه ویژگی‌هایی دارد؟

در بخش‌های قبلی درباره شکل ظاهری و میوه درخت انجیر معابد قشم صحبت کردیم و گفتیم که این درخت بسیار تنومند و بزرگ بوده و طوری رشد می‌کند که گویا ریشه‌های درخت از زیر زمین بیرون زده‌اند. همچنین میوه‌هایی خوش طعم به رنگ نارنجی دارد. به جز این ویژگی‌های ظاهری، درخت انجیر معابد در برابر خشکی و شوری خاک بسیار مقاوم است.

derakhteanjir4

این درخت بیشترین مقاومت را در برابر آفت‌های کشاورزی دارد به همین دلیل است که سال‌های طولانی عمر می‌کند. برگ‌های درخت انجیر مقدس نیز شفاف و شکننده هستند اما همانند چتری سایه‌ای بزرگ زیر درخت به وجود می‌آورند. درخت لور که به درخت همیشه سبز هم معروف است؛ هر سال یک دوره‌ی یک ماهه خزان دارد و به جز این یک ماه، در تمام روزهای سال سبز است.

چگونه به درخت انجیر معابد برویم؟

برای بازدید از درخت انجیر معابد قشم باید به سمت درگهان حرکت کنید. در آزادراه خلیج‌فارس به سمت روستای گیاهدان بروید. پس از عبور از این روستا باغی را خواهید دید که درخت انجیر معابد در آنجا وجود دارد. تابلوهای راهنما در تمام مسیر به شما برای پیدا کردن مسیر درست کمک می‌کنند و شما به راحتی می‌توانید باغ را پیدا کنید. بازدید از این درخت رایگان است. همچنین شما در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید از درخت انجیر معابد دیدن کنید. با این حال ساعات اولیه صبح یا عصر زمان بهتری برای بازدید از این منطقه است زیرا همان‌طور که می‌دانید آب و هوای قشم بسیار گرم و شرجی است؛ مخصوصاً اگر در تابستان به قشم سفر کرده باشید.

derakhteanjir5

بهترین زمان برای سفر به قشم

انتخاب بهترین زمان برای سفر به قشم کمی دشوار است زیرا برای برخی افراد آب و هوا در اولویت است و برخی دیگر دوست دارند زمانی به این جزیره سفر کنند که کمی خلوت‌تر باشد. اگر می‌خواهید زمانی به جزیره زیبای قشم سفر کنید که هوا خیلی گرم و آزاردهنده نباشد؛ بهتر است هیچ‌وقت اوایل تیرماه تا اواخر مردادماه را برای سفر به این جزیره انتخاب نکنید. دمای هوا در اوایل دی‌ماه تا اواسط بهمن حدود 18 درجه سانتی‌گراد است بنابراین این دو ماه بهترین زمان برای سفر به قشم هستند. قشم نیز مانند سایر شهرهای توریستی ایران در تعطیلات عید نوروز و سه ماه تابستان بسیار شلوغ است.
اگر دوست دارید زمانی به این جزیره سفر کنید که گردشگران کمتری در آن حضور داشته باشند و جزیره خلوت‌تر باشد؛ بهتر است تابستان راهی این جزیره نشوید. اواسط پاییز و اوایل زمستان قشم خلوت‌تر از روزهای دیگر سال است. افرادی هم که برای خرید به قشم سفر می‌کنند، محدودیتی از نظر زمانی ندارند زیرا پاساژها و مرکز خریدهای قشم مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده هستند بنابراین گرمای هوا زیاد آزاردهنده نیست.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ