02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح استانبول کجاست

شهر استانبول پایتخت تمدن و فرهنگ کشور ترکیه است. در این شهر زیبای ساحلی، مساجد و کلیساهای زیادی وجود دارند. برخی از آن‌ها با قدمتی بیش از صدها سال جزو جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شوند. مسجد فاتح استانبول یکی از مساجد باشکوه این شهر است که سالانه افراد زیادی با تور استانبول از این مسجد بازدید می کنند.

fatih1

این مسجد با معماری بی‌نظیرش توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. گنبدهای متعدد با مناره‌های بسیار بلند از ویژگی‌های منحصر به فرد مسجد فاتح هستند. اگر شما هم از تماشای بناهای قدیمی لذت می‌برید و دوست دارید بیشتر با این مسجد باشکوه آشنا شوید؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. ما در ادامه به طور مفصل درباره تاریخچه مسجد فاتح و معماری آن صحبت خواهیم کرد.

همه چیز درباره تاریخچه مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح استانبول تاریخچه‌ای طولانی دارد. این مسجد در دوره سلطان محمد فاتح ساخته شد. از او به عنوان اولین پادشاه حکومت قدرتمند عثمانی یاد می‌شود. کسی که توانست قسطنطنیه را فتح کند و مرزهای کشورش را گسترش دهد. یکی از دلایل مهم ساخت مسجد فاتح، علاقه پادشاه به ساخت بناهای عظیمی بود که با بناهای مجلل کشورهای اروپایی قابل رقابت باشند.

fatih2

او دستور داد که در شهر قسطنطنیه یا همان استانبول امروزی چندین مسجد بزرگ بسازند. مساجدی که به خوبی نمایانگر شکوه و عظمت سلطنت او باشند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید قبل از ساخت مسجد فاتح، یک کلیسا در همان محل قرار داشت. کلیسایی که در زمان حکومت رومیان تقریباً ویران شده بود. معماران مشهور زیادی از جمله سینان الدین یوسف کار ساخت مسجد را شروع کردند. آن‌ها تلاش کردند که در ساخت این مسجد از معماری اسلامی استفاده کنند.قبل از ساخت مسجد فاتح استانبول، اکثر بناهای بزرگ و با شکوه شهر مطابق با سبک معماری رومیان در عصر بیزانس طراحی و ساخته می‌شدند؛ اما در مورد مسجد فاتح اوضاع متفاوت‌تر بود.

معمار بزرگ سینان تصمیم گرفت از معماری ترکیه و معماری اسلامی برای ساخت مسجد الهام بگیرد. این مسجد با سقفی بلند، پنجره‌هایی بزرگ و دیوارهای تزیین‌شده با نقش و نگارهای چشم‌نواز یکی از زیباترین مساجد شهر استانبول است. البته بهتر است بدانید که مسجد فعلی که با نام مسجد فاتح شناخته می‌شود، همان مسجد قدیمی ساخته‌شده در زمان پادشاه اول عثمانی نیست. این مسجد در طول تاریخ بارها دستخوش تغییراتی شده است. زلزله و آتش‌سوزی بخشی از دلایل تخریب مسجد در سال‌های گذشته هستند. مسجد فاتح در طی سالیان طولانی چندین بار بازسازی و مرمت شد. مسجد فعلی بازمانده آخرین مرمت اساسی در قرن هجدهم در دوره حکومت سلطان عبدالحمید است.

fatih3

آشنایی با معماری کم‌نظیر مسجد فاتح

مسجد فاتح استانبول بر روی ویرانه‌های کلیسای حواریون ساخته شده است؛ به همین دلیل شما هنوز هم می‌توانید بخش‌هایی از کلیسا را در قسمت داخلی مسجد ببینید. مسجد فاتح همانند سایر مسجدهای باشکوه استانبول، پنجره‌هایی بزرگ با شیشه‌هایی رنگی دارد. وقتی نور از پنجره‌ها وارد بخش داخلی مسجد می‌شود، فضایی معنوی به وجود می‌آورد. لوسترهای بزرگ نیز در هنگام شب، فضای مسجد را غرق نور می‌کنند. این لوسترهای بزرگ از سقف بلند مسجد آویزان هستند و شکوه و عظمت مسجد را دوچندان کرده‌اند.

fatih4

محوطه بیرونی مسجد نیز بسیار زیباست. در محوطه بیرونی که گاهی به محلی برای برگزاری مراسم مذهبی یا برگزاری بازارهای محلی تبدیل می‌شود، فضای سبز زیبایی وجود دارد. همچنین آرامگاه سلطان محمد فاتح و همسرش نیز در قبرستان این مسجد است. قبرستان در محوطه پشت مسجد قرار دارد.

چگونه به مسجد فاتح استانبول برویم؟

مسجد فاتح استانبول در میدان فوزی پاشا قرار دارد. این میدان یکی از میادین اصلی شهر استانبول است که در قسمت مرکزی شهر قرار گرفته است. مرکز شهر استانبول یک منطقه توریستی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل وسایل نقلیه زیادی در سراسر شهر وجود دارند که شما را به مسجد فاتح برسانند. برای مثال شما می‌توانید از متروبوس استفاده کنید. متروبوس میدان تکسیم و منطقه امینونو شما را تا نزدیکی مسجد می‌رسانند. بازدید از مسجد فاتح نیز کاملاً رایگان است. شما می‌توانید هر روز از ساعت 9 صبح تا 18 بعد از ظهر از مسجد دیدن کنید.مسجد فاتح همانند سایر مسجدها بعد از اقامه نماز صبح تا ساعت 9 بسته است و بعد از ساعت 9 به روی گردشگران باز می‌شود.

fatih5

اگر با تور لحظه آخری استانبول به این شهر سفر کردید و فرصت کافی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول را دارید؛ به شما توصیه می‌کنیم که روز چهارشنبه را بازدید از مسجد فاتح انتخاب کنید. در روز چهارشنبه مراسم مذهبی خاصی در مسجد برگزار می‌شود که دیدن آن خالی از لطف نیست. از طرف دیگر، چهارشنبه‌ها بازاری در محوطه مسجد برپا می‌شود که محلی‌ها نیز از آن استقبال می‌کنند. از این بازارچه کوچک می‌توانید صنایع‌دستی زیبایی را به عنوان سوغات خریداری کنید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک مسجد فاتح

در نزدیکی مسجد فاتح جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارند؛ بنابراین شما می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافی برای رفت و آمد از تعدادی از جذاب‌ترین مکان‌های شهر استانبول دیدن کنید. برای مثال موزه و کلیسای چورا، موزه فتحیه، موزه پرا، مسجد سلیمانیه و بازار بزرگ استانبول در نزدیکی مسجد فاتح قرار دارند. علاوه بر این رستوران‌های بسیار معروفی نیز در نزدیکی مسجد وجود دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در حین بازدید از مکان‌های توریستی این منطقه، برای صرف ناهار یا شام به این رستوران‌ها سری بزنید و از چشیدن طعم لذیذ غذاهای ترکی لذت ببرید. رستوران صدف دونر و رستوران فاتیح دوروم از جمله رستوران‌های معروف نزدیک مسجد فاتح استانبول هستند.

fatih6

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک مسجد فاتح استانبول

انتخاب هتل برای اقامت در شهر استانبول کار چندان آسانی نیست. در این شهر هتل‌های ارزان‌قیمت و هتل‌های لوکس و پنج ستاره زیادی وجود دارند که میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی هستند. در نزدیکی مسجد سلطان فاتح نیز مراکز اقامتی زیادی وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به بودجه‌تان یکی از آن‌ها را برای اقامت در شهر استانبول انتخاب کنید. هتل‌هایی مانند هتل لوتوس، هتل رویال و هتل فاتح تعدادی از هتل‌های این منطقه هستند. همچنین جهت رزرو تور لحظه آخری استانبول و اطلاع از شرایط آن‌ می‌توانید با کارشناسان ما در آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت در تماس باشید یا اطلاعات به‌روز شده تورهای ترکیه را از طریق وب‌سایت ما مشاهده کنید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ