02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی تبریز کجاست؟

پارک ائل گلی تبریز در ۷ کیلومتری شهر تبریز قرار داره. مساحت این پارک ۷۰ هکتار هست که ۵ونیم هکتارش مساحت دریاچه ی ائل گلی هست. سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای دیدن این مکان تاریخی و تفریحی با تور تبریز به این شهر کوهستانی سفر می کنن و بعد از گشت و گذار در پارک از بازارقدیمی تبریزو مقبره الشعرا که تقریبا 15 دقیقه با ماشین راه داره دیدن میکنن ویک روز فوق العاده رو برای خودشون وهمراهانشون میسازن.در ادامه میخوایم در مورد قسمت های مختلف پارک توضیحات کلی در اختیارتون قرار بدیم,پس با ما همراه باشید.

elgolitabriz1

چرا این پارک به نام پارک ائل گلی نامگذاری شده؟

در گذشته نام این پارک، بخاطر عظمت و بزرگیش شاهگلی یعنی دریاچه شاه بوده که بعد انقلاب به ائل گلی یعنی دریاچه مردم تغییر پیدا کرد. ائل به زبان تُرکی به معنی طایفه،ایل،مردم هستش و گُل به زبان تُرکی به معنی دریاچه،برکه و استخر هستش . قشنگترین برداشتی که ازمعنی فارسی اسم این پارک میتونیم داشته باشیم دریاچه مردم هستش.

elgolitabriz2

تاریخچه ی پارک ائل گلی 

پارک ائل گلی ابتدا یک استخر بزرگ بوده که در دوران آق قویونلوها با عمق ۱۲ متر بوجود اومده، که در اون دوره بزرگترین منبع آبی برای آبیاری باغ های شرق تبریز به حساب میومده .در دوران صفویه رونق پیدا میکنه چون مورد توجه شاهان صفوی قرار میگیره و در دوره ی قاجاربرای اینکه ظاهرش زیباتر بشه درختان تبریزی و بیدمجنون در اطرافش کاشته میشه . سپس در دوره پهلوی به دست شهرداری سپرده میشه تا رسیدگی کامل بهش کنن و بتونن اونو به یک مکان گردشگری عمومی تبدیل کنن.از دوره پهلوی تا به امروز این پارک مکان گردشگری عمومی هستش .

elgolitabriz3

دریاچه ی ائل گلی 

دریاچه ی ائل گلی در داخل پارک قرار داره،آب این دریاچه از یکی از رودخانه های لیقوان، در نزدیکی روستای چاوان، ازسمت جنوب شرق دریاچه واردش میشه وسطح دریاچه کامل پر از آب میشه. از اونجایی که شهر تبریز یک شهر کوهستانی و سردسیر هستش و بارندگی در اونجا درهمه ی فصول جریان داره , این دریاچه همیشه پر آب هستش. در فصل زمستان به خاطر سرمای زیاد، آب دریاچه یخ میزنه و منظره ی زیبایی رو به وجود میاره, درست مثل یک نقاشی میمونه . روبروی دریاچه تپه ای بزرگ درختکاری شده وجود داره که جلوه ی خاصی به مناظر اطراف دریاچه میده .

elgolitabriz4

امکانات پارک ائل گلی

از امکانات تفریحی و رفاهی این پارک می توان 
انواع غذاخوری ها 
قایق سواری
باغ وحش
سورتمه
مسیر مخصوص دوچرخه سواری
elgolitabriz5

درشکه سواری
مینی گلف
فضای مخصوص کمپ
غرفه فروش انواع خوراکی ها
تالار اندیشه برای برگزاری سمینارهای علمی وفرهنگی وهنری را نام برد.

عمارت ائل گلی 

در وسط استخر یک بنای دوطبقه ی هشت ضلعی ساخته شده، که شکل اولیه ش خشتی بوده و درسال ۱۳۴۶ بازسازی شده، بعدها در دوران قاجار به گردشگاه سلطنتی درباریان تبدیل شده وفقط همون درباریان میتونستند به عنوان مکان تفریحی در اونجا چند روزی رو سپری کنن ، بعد از انقلاب مردم اون بنا رو آتش میزنن که اثری از دوره های قبل از انقلاب اون بنا باقی نمونه و از اول بازسازیش می کنن. امروزه نیز به رستوران تبدیل شده که در وسط دریاچه قرار داره و بسیاری از گردشگران درهنگام بازید از این پارک به این رستوران می روند و یک غذای اصیل تبریزی رو انتخاب می کنن و نوش جان میکنن.

elgolitabriz6

بهترین زمان بازدید 

ما به شما گردشگران تور تبریز هوایی , تمام فصول رو پیشنهاد می کنیم ,اما اگر در فصل بهار و تابستون این شهر رو برای سفر انتخاب می کنید باید بدونید هوا خنک و فوق العاده هستش و در فصل زیبای پاییز و زمستون هم سفر به این شهر خالی از لطف نیستش.

elgolitabriz7

میتونید برای سفر با تور زمینی تبریز با کارشناسان ما در راز آسمان پایتخت تماس بگیرین ودر این سفر گشت وگذاری در اماکن تاریخی و تفریحی همچون پارک ائل گلی و سایر جاذبه های شهرداشته باشید.

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ