02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر

31 مرداد ، 1401
راز آسمان پایتخت

مجسمه کارتلیس ددا یا مجسمه مادر در تفلیس

کارتلیس ددا یا مجسمه مادر معروف ترین و برجسته ترین جاذبه ی گردشگری شهر تفلیس محسوب میشه که قدمت اون به سال ۱۹۵۸ بر می گرده و مسافران تور تفلیس همیشه از این مجسمه دیدن میکنن.این بنا در جشن بزرگ داشت ۱۵۰۰ ساله  شهر تفلیس و بر روی تپه سولالا کی ساخته شده. این بنا دارای ۲۰ متر ارتفاع هست که تصویر بانویی رو به نمایش میزاره که در یک دستش شمشیر و در دست دیگرش یک جامه ست. این مجسمه زیبا استعاره از ویژگی های شخصیت مردمان گرجستان میباشد که با دوستان و مهمانان خوش برخورد و مهربون و با دشمنان سرسخت و جنگجو هستن. این بنا که از تمام شهر تفلیس قابل رویت هست، به نوعی به نماد شهر تبدیل شده. 

Statuemothertbilisi

بنای مادر گرجستان توسط مجسمه ساز معروف، گرجی الگو جا آماشو کلی طراحی و ساخته شده. بسیاری معتقدند که این سازه زیبا و دیدنی در حقیقت سمبل روح زنانه و زاینده ای استوار و جاودانه ای هست که، عشق و محبت رو به همه هدیه می ده و شیره حیات و زندگی رو از جون خودش می گیره و به جون اون ها می ریزه. همچنین این افراد معتقدند، او با نهایت مهربانی و لطف صاحب قدرتی مثال زدنیه و شمشیری رو به دست گرفته تا به پاسداری و حراست از عشق و سرزمینش بپردازه.

معرفی مجسمه کارتلیس ددا یا مجسمه مادر

همون طور که قبلا ذکر شد مجسمه کارتلیس ددا یا مجسمه مادر بیست متر طول داره و از فلز آلومینیوم ساخته شده. لباسی که بر تن این مجسمه طراحی شده یک لباس بومی و محلی زنان گرجی میباشد. لازم به ذکره که در سال ۱۹۶۶ میلادی، الگو جا آما شوکلی جایزه دولتی شوتا روستا ولی، رو برای ساخت این بنای ملی دریافت کرد. او این سازه رو ابتدا پایتخت نامید ولی بعد ها به مادر کارتلی یا مادر گرجستان معروف شد. او هدف از ساخت این بنا رو بیان کردن تاریخ شهر تفلیس اعلام کرد چون در این شهر نبردها و جنگ های سخت و بی پایانی در برابر دشمنان روی داده بود.‌ مجسمه اصلی و اولیه  که در سال ۱۹۵۸ بر روی تپه سولولاکی ساخته شد، یک مجسمه چوبی تمثیلی بود که موقتا الهام بخش و نماد شهر شد ولی بعد ها تصمیم گرفتن که این بنا به صورت دائمی ساخته بشه تا برای همیشه تزیین کننده شهر زیبای تفلیس بشه. 

Statuemothertbilisi

درسال ۱۹۶۳ اقدام به روکشی مجسمه با استفاده از یک لایه ی آلومینیوم بر روی بافت چوبی کردن تا از اون در برابر صدمات و آسیب های محیطی حفاظت بشه. به همین اساس در سال ۱۹۹۷ پیکره جدید، جایگزین بنای قدیمی شد.‌ در فرایند جایگزین کردن سازه تیرهای چوبی ضخیم جایگزین داربست های قدیمی و سنتی شدن. مرمت و بازسازی این مجسمه به این صورت بود که، حاکم وقت شهر دستور داد تا تمام بناهای قدیمی، کلیساهای باستانی، مسجدها، کنیسه ها و خانه های شهروندان به صورت اساسی و بنیادی توسط صنعتگران بازسازی شون.همین امر باعث شد تا پیکره مادر گرجستان هم جزء این اماکن قرار بگیره و دوباره بازسازی بشه. قدیمی های شهر معتقدند که کارتلیس ددا اونجا بالای تپه ایستاده و شهر خودش رو نظاره و پاسداری می کنه. این افراد باور دارن او زنی ساکت با  چهره ای  درخشان و نورانی میباشد.

Statuemothertbilisi

دیدنی های مجسمه ی کارتلیس ددا یا مجسمه مادر

در پای این مجسمه منظره ای زیبا از تمام شهر و نقاط  اطرافش  دیده میشه. در نزدیکی های این بنا قلعه ناریکالا قرار داره که در جلوی قلعه تفلیس قدیم واقع شده. باغ گل هایی که از بالای تپه دیده میشن منظره ای رویایی  رو به نمایش میزارن.

 گردشگرانی که از این باغ ها دیدن میکنند و قصد دارن به محوطه اطراف مجسمه برن، به دو صورت می تونن مسیر رو طی کنن؛ اول این که مسیر رو می تونن با پای پیاده برن و از مناظر اطراف لذت ببرن و دوم این که تو مرکز باغ، سوار تلکابین بشن و دقیقا جلوی مجسمه پیاده شوند. کنار پا های مادر گرجستان خواننده ها و نوازنده های بومی مستقر هستن که واسه بهتر شدن فضای تفریحی آهنگ ها و ترانه های معروف گرجی رو میخونن. شروع تله کابین یعنی پایین قلعه ناریکالا تا پایان خط تله کابین ۲۷۰ متره که این مسیر هم توسط گردشگران خیلی پیشنهاد شده.

Statuemothertbilisi

۱: حمام های گوگردی که فاصله ش تا پای مجسمه، حدود ۳۰۰ متره (۲۸۲ متر)
۲: تله کابین بزرگ تفلیس که این تله کابین فاصله ش تا پای این سازه ۵۰۰ متره ( ۵۰۷ متر)
۳: باغ گیاه شناسی ملی گرجستان که فاصله ش ۵۰۰ متره (۴۷۸ متر)
۴: پارک مشهور ریکه که فاصله ش تا محوطه ی مجسمه ۶۸۰ متره
۵: ایستگاه اتوبوس مشهور هاپ آن هاپ آف، که فاصله ش تا مجسمه حدود ۸۰۰ متره (۷۹۷ متر)
۶: دیوار شهر قدیمی در خیابان پوشکین که فاصله ش با مجسمه ۳۶۰۰ متره
۷: خیابان روستاولی که فاصله ش تا مجسمه مادر ۳۷۰۰ متره
۸: بنای یادبود پادشاه واختانگ گرگاسالی که فاصله ش تا این مجسمه ۳۶۰۰ متر
۹: بنای آزادی که فاصله ای حدوده ۲۹۰۰ متر با مادر گرجستان داره
۱۰: قلعه ناریکالا تفلیس که فاصلشون از هم ۳۲۰۰ متر
۱۱: شهر قدیمی تفلیس که فاصلشون از هم   ۲۳۰۰ متر

Statuemothertbilisi

ویژگی آب و هوای محل قرار گیری مجسمه کارتلیس ددا یا مجسمه مادر

همون طور که ذکر شد مجسمه کارتلیس ددا یا مجسمه مادر روی تپه ی سلولاکی قرار داره که، تقریبا توی کل سال آب و هوای ابری و دمایی معادل ۱۷ درجه سانتی گراد داره. این محل دارای رطوبتی در حدود ۶۷ درصده که برخی مواقع بارش باران مشاهده میشود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ