02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

مسجد مناره یولی آنتالیا

11 تیر ، 1401
راز آسمان پایتخت

مسجد مناره یولی آنتالیا

مسجد مناره یولی آنتالیا یا مسجد علاء‌الدین یکی از مهمترین و قابل توجه ترین بناهای تاریخی در منطقه کاله ایچی آنتالیا است. شهر آنتالیا یکی از شهرهای تاریخی با جذابیت های گردشگری مختص به خود است. مکان‌های تاریخی این شهر جذابیت خاصی دارد و به همین جهت تور آنتالیا برای گردشگران بسیار محبوب است. مسجد مناره یولی علاوه بر جنبه مذهبی، از نظر تاریخی هم حائز اهمیت است و قدمت آن به سال 1230 میلادی میرسد.مسجد مناره یولی آنتالیا با نام‌های مسجد جامع، مناره شیاردار، مسجد بزرگ و مسجد علاء‌الدین نیز شناخته میشود.

yivliminaretantalya1

مسجد علاء‌الدین از مهمترین مساجد ترکیه محسوب میشود. به محض ورود به شهر قدیمی کاله ایچی آنتالیا، مسجد علاء‌الدین نظر گردشگران را به خود جلب میکند.حتی اگر از آن دسته افراد باشید که به بناهای تاریخی علاقه ای ندارید، این بنا با سازه‌ی آجری، شما را کنجکاو میکند. مسجد یولی که با کاشی‌های آبی تزئین شده است، نقطه عطف و نماد شهر نیز محسوب میشود. کتیبه ای حاوی توضیحات بر سر در مسجد وجود دارد. مضمون نوشته این چنین است که "مسجد علاء‌الدین در سال 1373 توسط مهمت بی، نوه یونس بیگ از طایفه هامیت اوغلو، مرمت شده است".

yivliminaretantalya2

تاریخچه مسجد مناره یولی آنتالیا

ساختمان اولیه مسجد مناره یولی آنتالیا در سال 1230 توسط دیوارهای ویران یک کلیسا در همان منطقه ساخته شد. ساخت این بنا به دستور علاء‌الدین کیقباد، سلطانِ سلجوقی بود. این بنا بر روی یک پایه سنگی مربعی عظیم، قرار داشت. دیواره‌ی آجری شیار دار به رنگ قرمز و مناره های مسجد با کاشی های آبی تیره و فیروزه ای تزیین شده است. مسجد اولیه در قرن چهاردهم ویران شد و به جای آن، نمازخانه با 6 گنبد ساخته شد که امروزه از جاذبه‌های گردشگری آنتالیا محسوب میشود. مسجد یولی در سال 1974 میلادی تغییر کاربری داد و به مکان فرهنگی و آموزشی تبدیل شد.

yivliminaretantalya3

مسجد مناره یولی آنتالیا یکی از قدیمی ترین مساجد چند گنبدی در آنتالیا است که خود نمایانگر طراحی منحصر به فرد معماری به شمار می‌رود. ساختمان این مسجد تزئینی ساده دارد و سقف آن توسط 12 ستون حمل میشود. دو سر هر ستون با اشکال باستانی طراحی شده است. دیوارهای بیرونی مسجد با سنگِ تراشیده شده، ساخته شده است. مناره مسجد 38 متر ارتفاع دارد که روی یک پایه مربعی بنا شده است. این مناره دارای 90 پله به سمت بالا، 6 گنبد و دو در ورودی است.مساجدی مانند مسجد احمد پاشا، مسجد آماسیا بور مالی، مسجد تیره کارهاسان، مشابه مسجد یولی در آنتالیا وجود دارند. اما این مسجد با طراحی خاصی که دارد از آنها متمایز است. از دلایل متمایز بودن مسجد یولی، مناره‌ی آن است که دارای عناصر تزئینی و معماری خاص است. از نمونه معماری خاص مسجد می‌توان به پوشش‌های سطحی، سبک‌های هندسی موجود در مقرنس‌ها یا طاق‌های لانه زنبوری و کتیبه‌های خوشنویسی اشاره کرد.

yivliminaretantalya4

بخش های مختلف مناره  شیاردار آنتالیا

اولین بنای مسجد مناره یولی آنتالیا که در قدیم به عنوان کلیسا استفاده میشد، متشکل از 7 ساختمان با کاربردهای مختلف بود. 

1. مسجد علاء‌الدین: مسجدی که توسط علاء‌الدین کیقباد سلجوقی ساخته شد.
2. مناره یولی: مناره 38 متری است که نماد شهر آنتالیا است. مناره یولی در زبان ترکی به معنی "مناره فلوت دار" است که نام خود را از 8 شیار، ساخته شده از آجر قرمز گرفته است.

yivliminaretantalya5

3. مدرسه غیاث الدین کیخسرو: مدرسه ای با 4 ایوان سرپوشیده که از سه طرف بسته‌ هستند و فقط از یک طرف به داخل حیاط مدرسه راه دارند. این مدرسه به صورت مستطیل شکل ساخته شده و دارای یک دروازه سنگی کنده کاری شده است.
4. منزل درویش سلجوقی: بنایی گنبدی شکل که تعداد زیادی اتاق و سالن در اطراف آن قرار دارد و منزلگاه دراویش سلجوقی بوده است.

yivliminaretantalya6

5. حمام سلجوقی: این بنا در کنار منزل درویش سلجوقی واقع شده است. افراد ساکن در این منزل از این حمام استفاده میکردند.
6. مدرسه آتابی: این بنا در سال 1239 میلادی بنا شده است.
7. مقبره نگار خاتون و مهمت بی: این قسمت از دو بنای 8 ضلعی و 6 ضلعی تشکیل شده است. به محض ورود به این قسمت، هر دو بنا قابل رویت هستند. بنای 8 ضلعی متعلق به مهمت بی و مقبره 6 ضلعی مربوط به نگارخاتون است.

yivliminaretantalya7

چگونه به مسجد مناره یولی آنتالیا برویم؟

مسجد مناره یولی آنتالیا در مرکز شهر قدیمی کاله ایچی آنتالیا، در امتداد خیابان جمهوری و در کنار میدان کاله کاپیسی قرار گرفته است. با توجه به راهنمای سفر به آنتالیا بهترین مسیر برای رسیدن به این مسجد تاریخی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
مسیر یک: استفاده از مترو است که میتوانید سوار قطر مترو شوید و در ایستگاه اسمت پاشا پیاده شوید.
مسیر دوم استفاده از تراموا: T1A
مسیر سوم استفاده از اتوبوس: KC06، KC34، MC58، MK80، TC16، و TC93

yivliminaretantalya8

سفر به آنتالیا، مروارید دریای مدیترانه

آژانس راز آسمان پایتخت، با برگزاری تور لوکس آنتالیا با اقامت در بهترین هتل های آنتالیا، سفری هیجان انگیز را برای شما برنامه ریزی میکند. بهترین تاریخ سفر به آنتالیا و بازدید از جاذبه های گردشگری آنتالیا در فصل‌های پاییز و بهار است. در این زمان هوای آنتالیا بسیار دلچسب و معتدل است و جمعیت گردشگران به نسبت کم است. به طور کلی دمای میانگین آنتالیا متغیر است. اگر به دنبال سفر در آب و هوای گرم هستید، ماه‌های اوت، ژانویه و سپتامبر گرمترین ماه‌های آنتالیا است. فوریه، مارس، ژانویه به ترتیب پر باد ترین ماه های سال هستند. اوایل ماه می آنتالیا کمترین میزان بارش را دارد. ماه نوامبر نیز کمترین میزان رطوبت در آنتالیا و ماه می مرطوب ترین هوای آنتالیا را تجربه می‌کنید.

yivliminaretantalya9


اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ