02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

آب انبار تاریخی باسیلیکا استانبول

14 شهریور ، 1401
راز آسمان پایتخت

آب انبار تاریخی باسیلیکا استانبول کجاست؟

آب انبار تاریخی باسیلیکا استانبول در ‌دوره امپراتوری بیزانس به منظور دسترسی مردم به آب آشامیدنی ساخته شده است. طراحی این آب انبار به گونه‌ای بوده که آب از دریای سیاه به فاصله 20 کیلومتری به آن منتقل ‌شده و در دسترس مردم شهر قرار می‌گرفته است. دو قنات والنته و آدریانو برای پرکردن آب انبار ساخته شده‌اندکه هنوز هم بقایای این دو قنات تاریخی قابل مشاهده است. معماری اسرارآمیز آب انبار باسیلیکا منحصر به فرد است و ستون‌های داخلی آن به صورت معکوس طراحی شده‌اند. همچنین برخی از ستون های این آب انبار به جای اینکه استوانه‌ای باشند به شکلی زاویه‌دار قرار گرفته‌اند. فضای داخلی این بنا با انواع سنگ‌های مرمر پوشیده شده است و به همین دلیل به نام (یره باتان سیسترن) در بین مردم ترکیه شناخته می‌شود.

basilica1

پایه دو تا از ستون‌های آب انبار، به شکل سر مدوسا و به طور بر عکس طراحی شده‌اند. این ستون‌ها یکی از آثار تاریخی هستند که درباره آن‌ها داستان‌های زیادی گفته می‌شود. برخی بر این باورند که پایه‌های این ستون‌ها در واقع سرهای مجسمه‎های مدوسا بوده‌اند که از مکانی دیگر به اینجا آورده شده است. همچنین علت برعکس بودن سرهای مجسمه‌ها این است که قدرت نگاه گورگون‌ها(شیاطین در داستان‌های تخیلی یونان) را دفع کنند.
با این حال برخی دیگر نیز بر عقیده‌اند که سرهای مدوسا فقط به عنوان پایه ستون‌ها ساخته شده‌اند و به مجسمه دیگری تعلق ندارند. همچنین دلیل بر عکس بودن آنها را به خاطر تغییر مذهب مردم از اعتقادات قبلی به مسیحیت می‌دانند که با طراحی ستون‌ها به شکل بر عکس این موضوع را نمادین کرده‌اند. ستون دیگری در این بنا وجود دارد که بر روی آن به شکل قطره اشک طراحی شده است. این ستون نماد بردگانی است که برای ساخت آب انبار اشک ریخته یا جان خود را از دست داده‌اند.

تماشای آب انبار 

آب انبار باسیلیکا یکی از بناهای تاریخی باشکوه ‌ترکیه می‌باشد که زندگی فرهنگی و هنری مردم استانبول را در قرن ششم میلادی به تصویر می‌کشد. این مکان بزرگترین آب انبار از میان صدها آب انبار باستانی استانبول می‌باشد. علاقه‌مندان به عکاسی از بناهای قدیمی اب انبار تاریخی باسیلیکا استانبول را دوست خواهند داشت. این مکان تاریخی با نقش و نگارهایی تزئین شده است که نشان دهنده رمز و رازهایی است که مردمان در زمان‌های قدیم به جای گذاشته‌اند. تماشای آثار باقیمانده از دوره بیزانس در این آب انبار مسافران زیادی را از سراسر دنیا جذب می‌کند.آب انبار باسیلیکا یکی از شگفت انگیز‌ترین جاذبه های گردشگری استانبول می‌باشد و در حال حاضر به شکل موزه در آمده است.

basilica2

 گردشگران برای مشاهده اب انبار تاریخی باسیلیکا استانبول باید چندین پله سنگی را به سمت پایین طی کنند تا به آن برسند. فضای داخلی این آب انبار بزرگ توسط نورافکن‌های متعددی بسیار روشن به نظر می‌رسد. افراد می‌توانند از مسیرهایی که به صورت پل‌های بزرگ قرار دارند در این بنا قدم بزنند. گشت و گذار در این سرداب زیرزمینی تجربه‌ای به یاد ماندنی خواهد بود و گردشگران علاوه بر تماشای تاریخ و هنر قدیمی استانبول از هوای خنک این بنا لذت خواهند برد.
از جاذبه‌های دیگر این آب انبار وجود ماهی کپور در آن است. رنگ‌های مختلفی از ماهی کپور در آب‌ زلال آب انبار باسیلیکا شنا می‌کنند و بازدیدکنندگان می‌توانند به راحتی آنها را در زیر پای خود ببینند. این بنای تاریخی در نزدیکی مسجد ایاصوفیه و در محله سلطان احمد قرار دارد. از آب انبار باسیلیکا، تنها با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توان به مسجد ایاصوفیه استانبول رفت و معماری بی‌نظیر آن را مشاهده کرد. 

مسجد ایاصوفیه استانبول و امپراتوری های مختلف

مسجد ایاصوفیه استانبول نیز همانند آب انبار باسیلیکا در ‌دوره امپراتوری بیزانس ساخته شده است. امپراتور آن دوره، ژوستی‌نیانوس اول، علاوه بر ساخت اب انبار تاریخی باسیلیکا استانبول دستور ساخت این مکان را نیز داده است. در ‌دوره امپراتوری بیزانس مراسم بزرگ عبادات مسیحیان در این مکان برگزار می‌شده و بزرگترین کلیسای آن زمان بوده است. استانبول در طول زمان میزبان امپراتوری‌های زیادی بوده و بسیاری از نقش و نگارهای دوره بیزانس در این مسجد تغییر کردند. علاوه بر این در دوره امپراتوری عثمانی(هزار سال بعد از امپراتوری بیزانس) جهت همسویی نقش و نگارهای این مکان با عقاید اسلامی، تصاویر مکه جایگزین تصاویر فرشتگان و شخصیت‌های مسیحی شد.

basilica3

بعد از گذشت چندین سال، در حال حاضر هنوز هم طراحی‌های زیبایی از قرن نهم تا سیزدهم میلادی بر روی موزاییک‌های این مسجد وجود دارد. از زمان عثمانی این مکان به عنوان یکی از مقدس‌ترین معابد اسلامی به کار می‌رفته است. این مسجد علاوه بر معماری منحصر به فرد با نقش و نگارهای طلاکاری و نقره کاری شده بسیاری از گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. گنبد ایاصوفیه یکی از آثار معماری بسیار دیدنی محسوب می‌شود و دارای چهار مناره است. هرکدام از مناره‌ها ی آن در دوره‌ای از تاریخ عثمانی ساخته شده است. مناره جنوبی آن را به زمان سلطان محمد دوم نسبت می‌دهند.

مناره شمالی در زمان مرمت این بنا به آن اضافه شده است و دو مناره دیگر را مربوط به دوره مراد سوم می‌شود.در فضای بیرون مسجد ایاصوفیه مقبره‌های سلاطین عثمانی وجود دارد که در هنگام ورود اولین مواردی هستند که بازدیدکنندگان مشاهده می‌کنند.مسجد ایاصوفیه از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری استانبول و نماد این شهر است. در حال حاضر برای ورود به این مسجد هیچ محدودیتی برای اقلیت‌های مذهبی وجود ندارد. در سال 1953 این مسجد بنا بر دستور مصطفی کمال آتاتورک به عنوان موزه در نظر گرفته شد و در سال 2020 این موزه پس از سالها مجددا به مسجد تبدیل شده است.گردشگران تور استانبول همواره از این مسجد دیدن می کنند.

basilica4

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ