02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

روستای کانلیکا استانبول

20 مرداد ، 1401
راز آسمان پایتخت

 روستای کانلیکا استانبول کجاست؟

استانبول شهری پربازدید و زیبا است و برخی از مناطق آن بسیاری از گردشگران تور استانبول را به وجد می آورد، یکی از معروف‌ترین آنها روستای کانلیکا می‌باشد. روستای کانلیکا استانبول در سواحل آسیایی تنگه بسفر  واقع شده است. تاریخ، سنت و فرهنگ باستانی در این روستا غیر قابل انکار است. بر اساس منابع تاریخی، ساکنان قدیمی این منطقه در قرن پانزدهم و هنگام جنگ امپراتوری بیزانس و عثمانی، به ساخت گاری‌های گاوکش می‌پرداختند و با آنها به روستاهای دیگر می‌رفتند. بنابراین برخی بر این باورند که نام روستا از کلمه کانگولیا(گاری کوچک) به زبان عثمانی گرفته شده است. البته بعضی حدسیات نیز وجود دارد که نام کانلیکا از زبان ترکی گرفته شده است و واژه (کان) در ترکی به معنای خون است که به پوشش گیاهی و چمن‌های قرمز رنگ این منطقه مربوط می‌شود.

kanlica1

در دوره بیزانس روستای کانلیکا استراحتگاه تفریحی تابستانی ثروتمندان بوده است. همچنین در قرن نوزدهم افراد برجسته آن زمان به این روستا می‌رفتند و در مورد بسیاری از رویدادهای مهم کشور تصمیم می‌گرفتند. بناهای تاریخی به نام علی پاشا، صفت پاشا و عمارت سلطان روکیه از جمله ساختمان‌های قدیمی مربوط به چهره‌های سرشناس در قرن نوزدهم هستند. این بناها در حال حاضر بازسازی شده‌اند و علاقه‌مندان به سبک معماری چند صد ساله دوره عثمانی ‌می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. 
مسجد اسکندر پاشا نیز از بناهای تاریخی این روستا است که در قرن پانزدهم و به دستور قاضی اسکندر پاشا ساخته شده است. این مسجد دو طبقه با سبک معماری عثمانی ساخته شده است و در مقابل اسکله ‌کانلیکا قرار دارد. حفظ بافت تاریخی در این روستا بسیار جالب است. از قرن پانزدهم، به مرور زمان و طی اتفاقات متعدد بسیاری از بناهای تاریخی استانبول تخریب شده‌اند. با این حال ساختمان های تاریخی این روستا همچنان دست نخورده باقی مانده‌اند، شاید دلیل عدم تخریب این باشد که روستای کانلیکا از شهر استانبول دور بوده است.

kanlica2

تماشای روستای کانلیکا در یک روز آفتابی

روستای کانلیکا یکی از مناطق سرسبز و از جاذبه های گردشگری استانبول است. مجموعه‌ای باورنکردنی از بناهای تاریخی و مناظر شگفت‌انگیز بسیاری از گردشگران را به این روستا جذب می‌کنند. بهترین راه برای استراحت از شلوغی شهرهای بزرگ، سفر با کشتی های تفریحی به این روستای کوچک است. زمانی که گردشگران با قایق به سمت این روستا می‌روند در سمت راست خود تپه‌های آسیایی را خواهند دید که پوشیده از جنگل است و اگر به سمت چپ نگاه کنند بخش اروپایی استانبول و سواحل تاریخی آن را  می‌بینند. مسافران در بین راه دو پل را خواهند دید که بخش‌های اروپایی و آسیایی استانبول را به هم متصل کرده است. وقتی که گردشگران در اسکله قایق‌رانی این روستا پیاده می‌شوند، اولین چیزی که می‌بینند میدانی با درختان چنار است. گردشگران در ساحل اسکله کانلیکا تماشای یک منظره رمانتیک را تجربه می‌کنند، افراد ‌می‌توانند در کنار ساحل این روستا غروب خورشید، پرندگان دریایی و مناظر تنگه بسفر را مشاهده کنند.

kanlica3

گردشگران ‌می‌توانند در خیابان‌های روستای کانلیکا استانبول در میان بناهای تاریخی چند ساله عثمانی قدم بزنند و عکس‌های به یاد ماندنی بگیرند. علاوه بر بناهای تاریخی، خانه‌های چوبی و رنگ‌آمیزی شده این روستا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. پیاده‌روی در ساحل این روستا و حرکت به سوی جنگل مهرآباد جذاب و آرامش‌بخش است. برای دیدن مناظر و خیابان‌های ساحلی روستا امکان دوچرخه‌سواری نیز وجود دارد. افراد هنگام گشت و گذار در این روستا مغازه‌های کوچک قدیمی را مشاهده می‌کنند که رنگ آمیزی شده‌اند. در واقع گردشگران با سفر به کانلیکا تاریخ این روستا را می‌بینند که در خیابان‌ها گم نشده است و چای فروشان و کافه‌های سنتی آن بیش از نیم قرن را پشت سر گذاشته‌اند.

جنگل مهر آباد روستای کانلیکا استانبول

سالانه هزاران گردشگر مجذوب آب و هوای جنگل مهرآباد در روستای کانلیکا استانبول می‌شوند. این جنگل در کنار جاده ساحلی روستای کانلیکا و در کنار پل سلطان محمد الفاتح قرار دارد. جنگل مهرآباد یکی از سرسبزترین مکان‌های سواحل آسیایی استانبول می‌باشد که امکانات مختلف گردشگری در آن فراهم شده است. مسیرهای ‌پیاده‌روی که از ساحل به سمت جنگل مهرآباد می‌روند پر از درختان کاج هستند و فواره‌های آبی اطراف روستای کانلیکا بوی تاریخ می‌دهند. همانطور که افراد از سمت ساحل به سوی جنگل بالا می‌روند منظره باشکوه بسفر را خواهند دید. منظره تنگه بسفر با خانه‌هایی مشرف به آن، ساحل اورتاکوی، قلعه روملی و سایر جاذبه های گردشگری استانبول از بالای ارتفاعات روستای کانلیکا شگفت‌آور است. برگ‌های نمدار درختان بلوط و ممرز که با نسیم دل‌انگیز دریا به حرکت در می آیند، بسیار زیبا هستند. هنگامی که گردشگران از تپه‌های بلند روستا به تنگه بسفر نگاه می‌کنند، چشم‌انداز رویایی را می‌بینند که بسیار به یاد ماندنی خواهد بود.

kanlica4

غذاهای محلی 

غذاهای محلی استانبول با فرهنگ‌ سنتی آمیخته شده است و جایگاه مهمی را در بین غذاهای کشورهای مختلف دنیا دارد. طرز تهیه اکثر غذاهای محلی استانبول به دوره عثمانی برمی‌گردد. در روستای کانلیکا گردشگران تور استانبول 7 شب و 8 روز ‌می‌توانند در رستوران‌های دریایی غذاهای سنتی و ترکی را بچشند و فرهنگ اصیل استانبول را احساس کنند. طعم‌های فراموش‌نشدنی غذاهای محلی را تنها در رستوران‌های روستای کانلیکا میتوان یافت. غذاهای گوشتی این روستا بسیار دلپذیر است و انواع شیرینی‌های خشک، سبزیجات با زیتون و پلو جزء مهمی از خوراکی‌های بی‌نظیر رستوران‌های آن هستند. سوپ بامیه، نان گوشت گوسفند به صورت بخارپز، انواع ترشیجات و همه محصولات طبیعی در رستوران‌های روستای کانلیکا ارائه می‌شود. ماست کانلیکا از بهترین ماست‌های ترکیه و بسیار معروف است که در کافه‌های محلی روستا فروخته می‌شود. طرز تهیه ماست کانلیکا از قرن نوزدهم تا به امروز نسل به نسل منتقل شده است. مهم ترین مشخصه این ماست طبیعی بودن آن می‌باشد که بدون ماده افزودنی تهیه می‌شود. افرادی که آن را امتحان نکرده‌اند، می‌بایست طعم فراموش نشدنی آن را بچشند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ