02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

برج ساعت آنتالیا

05 آذر ، 1401
راز آسمان پایتخت

برج ساعت آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا به اندازه‌ای زیاد است که شاید در یک سفر با تور آنتالیا کوتاه نتوانید از همه آن‌ها دیدن کنید. شهر آنتالیا یکی از شهرهای توریستی و معروف شهر ترکیه است. این شهر زیبا به دلیل قرار گرفتن در کنار دریای مدیترانه، آب و هوای بسیار خوبی دارد به همین دلیل از قرن‌ها پیش مردم این منطقه را برای سکونت انتخاب کردند. شهر آنتالیا تاریخچه‌ای طولانی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید آثار باستانی و بناهای تاریخی زیادی را در این شهر مشاهده کنید. برج ساعت آنتالیا یکی از بناهای تاریخی این شهر است که ما در این مطلب قصد داریم به معرفی آن بپردازیم. اگر به تاریخچه بناهای تاریخی علاقمندید و دوست دارید که بدانید چرا چنین برجی در قلب آنتالیا وجود دارد؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

saatkulesi1

تاریخچه برج ساعت آنتالیا

بخش تاریخی و باستانی شهر آنتالیا با نام آنتالیای قدیم (Kaleici) شناخته می‌شود. در این قسمت از شهر آنتالیا بناهای تاریخی زیادی وجود دارد. برج ساعت آنتالیا نیز در این منطقه قرار گرفته است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید شهر آنتالیا در دوران حکومت عثمانیان تغییرات چشم‌گیری داشته و بخشی از برج ساعت نیز یادگار همان دوره است. برج ساعت را می‌توان نمادی از آنتالیای قدیم دانست. این برج تنها بازمانده از هشتاد برج قدیمی شهر آنتالیا است. در گذشته برج‌های زیادی در شهر آنتالیا وجود داشتند. کاربرد این برج‌ها، دیدبانی و محافظت از شهر بوده است. همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم؛ شهر آنتالیا در نزدیکی دریای مدیترانه قرار دارد به همین دلیل در گذشته کشتی‌های زیادی به این شهر رفت و آمد می‌کردند؛ از طرفی احتمال حمله دشمن از طریق سواحل این شهر بسیار زیاد بوده است.

saatkulesi2

برج ساعت کنونی در سال 1901 به مناسبت بزرگداشت بیست و پنجمین سال به سلطنت رسیدن سلطان عبدالحمید افتتاح شد. او یکی از پادشاهان پیشرو در دوره عثمانی بود که با احداث راه آهن، راه‌اندازی تلگراف و ساخت مدارس کمک زیادی به پیشرفت کشورش کرد. ساختمان برج ساعت به دو بخش مختلف تقسیم‌ می‌شود. قسمت پایه برج که بر اساس منابع تاریخی در دوره بیزانس و در قرن نهم ساخته شده و قسمت فوقانی برج که متعلق به حدود صد سال پیش است. جالب است بدانید که در گذشته این برج محلی برای برگزاری مراسم اعدام در ملأعام بوده است. به طوری که در قسمت شمالی برج یک تکه آهن بیرون زده وجود داشت که افراد اعدام شده را به آن آویزان می‌کردند و حکم دادگاه را نیز بر گردن آن‌ها می‌آویختند.

برج ساعت آنتالیا کجاست؟

برج ساعت آنتالیا در میدان کاله کاپیسی قرار دارد. این میدان در ورودی قسمت قدیمی شهر واقع شده است. بازدید از این مکان تاریخی هر روز هفته امکان‌پذیر است. برای دیدن این برج قدیمی نیازی به خرید بلیت ندارید. همچنین از طریق تاکسی و اتوبوس می‌توانید به راحتی به برج ساعت آنتالیا دسترسی داشته باشید. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که غروب را برای دیدن این برج قدیمی انتخاب کنید.

saatkulesi3

در هنگام غروب نورپردازی اطراف برج ساعت زیبایی آن را دوچندان خواهد کرد و شما می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی را از این بنای تاریخی ثبت کنید. همچنین در اطراف برج ساعت، بارها و رستوران‌های زیادی وجود دارد که بتوانید ساعاتی را در آن‌ها به تفریح و خوش‌گذرانی سپری کنید. علاوه بر این رستوران‌های این منطقه محل مناسبی برای چشیدن طعم لذیذ غذاهای اصیل ترکی هستند.

معماری برج ساعت آنتالیا

خش پایینی برج ساعت آنتالیا بنایی پنج‌ضلعی است که از سنگ ساخته شده و ارتفاع آن به 14 متر می‌رسد. بخش فوقانی برج نیز حدود 8 متر ارتفاع دارد که چند ساعت در داخل آن جای داده شده است. بخش فوقانی برج در سال 1942 بر اثر وزش بادهای شدید آسیب می‌بیند به همین دلیل در سال 1945 تغییراتی در این قسمت اعمال می‌شود تا بتواند در برابر وزش باد مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. همچنین همیشه پرچم ترکیه بر فراز این برج قدیمی برافراشته شده است. ساعت‌هایی که روی برج مشاهده می‌کنید نیز در ابتدا ساعت‌هایی آهنی و دست‌ساز بودند اما در سال 1974 ساعت‌های جدید جایگزین ساعت‌های قدیمی می‌شوند.

saatkulesi4

برج ساعت آنتالیا از خیابان‌های اطراف به راحتی دیده می‌شود. زمانی که به برج می‌رسید به خوبی می‌توانید تقابل مدرنیته و بافت شهری جدید را با بافت قدیمی شهر مشاهده کنید. در اطراف این برج سنگی قدیمی، هتل‌ها، رستوران‌ها و مرکز خریدهای لوکس و بسیار شیکی وجود دارد. همچنین بسیاری از مردم ترکیه این برج را به عنوان ورودی شهر قدیمی آنتالیا می‌شناسند. البته این باور چندان هم اشتباه نیست زیرا برج فعلی بازمانده بخشی از دیواری است که شهر آنتالیا را احاطه می‌کرده است. امروزه اثری از آن دیوارهای سنگی وجود ندارد و بخش‌های مختلف آن در طی سال‌ها از بین رفته‌اند.

جاذبه‌های گردشگری اطراف برج ساعت آنتالیا

در نزدیکی برج ساعت آنتالیا جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارند. افرادی که قصد سفر با  را دارند می‌توانند در یک روز علاوه بر بازدید از برج ساعت از مکان‌های دیدنی دیگری مانند دروازه هادریان، موزه باستان‌شناسی آنتالیا و مسجد مناره یولی دیدن کنند.

saatkulesi5

دروازه هادریان: یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی شهر آنتالیا است که قدمت آن به 130 سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این دروازه قدیمی از سنگ مرمر ساخته شده و بر اساس منابع تاریخی متعلق به زمان پادشاهی هادریانوس است.
موزه باستان‌شناسی آنتالیا: این موزه محل نگهداری تعداد زیادی از آثار باستانی یافت شده در شهر آنتالیا است. در این موزه حدود پنج هزار شی باستانی نگهداری می‌شود. فاصله موزه باستان‌ شناسی آنتالیا تا برج ساعت بسیار کم است و شما با کمی پیاده‌روی می‌توانید از این موزه دیدن کنید.
مسجد مناره یولی: قدمت این مسجد قدیمی به قرن چهاردهم میلادی برمی‌گردد. در گذشته به جای این مسجد یک کلیسا وجود داشته اما با روی کار آمدن امپراتوری عثمانی و گسترش دین اسلام، این کلیسا از بین می‌رود و به جای آن مسجدی به نام مسجد مناره یولی ساخته می‌شود. این مسجد به خاطر مناره‌ بلندی که دارد مشهور شده است. ارتفاع مناره‌ این مسجد به 37 متر می‌رسد.

saatkulesi6

خیابان جمهوریت: در این خیابان بازارها و مغازه‌های بسیار زیادی وجود دارد. همچنین یک بازار سنتی نیز در این خیابان برپاست و شما می‌توانید برخی از صنایع‌دستی و محصولات محلی را از آنجا تهیه کنید. سایر مغازه‌های خیابان جمهوری نیز محل مناسبی برای خرید سوغاتی و اجناس ارزان‌قیمت هستند. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ