02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

ویزای ایتالیا

فرم ثبت نام ویزای ایتالیا

شرایط اخذ ویزای ایتالیا

انواع ویزای ایتالیا

ویزای ایتالیا، بر اساس هدف متقاضی از سفر، به انواع مختلفی تقسیم می شود. سفر تفریحی، مهاجرت تحصیلی، انجام معالجات پزشکی، مهاجرت کاری، ثبت نام در دانشگاه، قرار ملاقات کاری، الحاق به همسر، سرمایه گذاری در یک پروژه و شرکت در نمایشگاه، می توانند اصلی ترین دلایلی باشند که یک شخص، قصد سفر به ایتالیا را پیدا می کند که به تبع آن، باید ویزای این کشور را داشته باشد. البته ویزای ایتالیا را می توان بر اساس مدت اقامت، به دو دسته تقسیم نمود: ویزای اقامت کوتاه مدت (ویزای نوع C) و ویزای اقامت بلند مدت (ویزای نوع D). این دو نوع ویزا را در قسمت بعدی، بیشتر شرح خواهیم داد. شناخت انواع ویزا، به مسافران کمک می کند تا ویزا را براساس نیاز خود انتخاب کنند و حتی در صورت اخذ مشاوره، بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند چرا که در حقیقت، خود شما تصمیم گیرنده نهایی هستید و این مقاله و توصیه های مشاوران، همگی جنبه پیشنهاد و مشاوره دارند.

italy1

ویزای ایتالیای نوع c

ویزای ایتالیای نوع c ویزایی است که امکان اقامت 90 روزه را به دارندگانش می دهد. این ویزا مناسب افرادی است که قصد اقامت کوتاه مدت در این کشور را دارند. انواع این ویزا عبارتند از

ویزای تحصیلی یا Short Study Visa: این نوع ویزای ایتالیا، مخصوص دانشجویانی است که به مدت یک ترم (یعنی 90 روز)، در ایتالیا تحصیل می کنند. این ویزا به افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای حوزه شینگن را دارند؛ توصیه می شود چرا که اخذ ویزای ایتالیا، نسبت به سایر ویزاها، آسان تر بوده و افراد می توانند قبل از اقدام به تحصیل بلند مدت، با دانشگاه ها و روند تحصیل یا پذیرش آن ها آشنا شوند. البته ویزای تحقیقاتی کوتاه مدت که مختص دانشجویان دکتری و پسا دکتری است؛ یکی دیگر از ویزاهای تحصیلی است و دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد هم می توانند از این ویزا استفاده کنند ولی باید دعوتنامه تحقیقاتی داشته و به سفارت ایتالیا، ارائه نمایند.

ویزای توریستی یا Tourist Visa: همان طور که از نام این ویزای ایتالیا پیداست؛ این ویزا مخصوص گردشگران است. دارندگان ویزا شنگن، می توانند هم از ایتالیا و هم از کشورهای حوزه شینگن بازدید کنند. با کمک تور ایتالیا می توانید، از اماکن دیدنی ای همچون شهر ساحلی آمالفی و کانال بزرگ ونیز دیدن کرده و در هتل هایی همچون هتل ماگنا پاریس و هتل کاستلودی کاسل توسکانی اقامت داشته باشید. تور لحظه آخری ایتالیا، یکی از راه هایی است که با کمک آن هزینه ی سفر خود را کاهش دهید.

ویزای دیدار با خانواده یا Family Visit Visa: شرط داشتن این نوع از ویزای ایتالیا، اقامت خانواده یا بستگان متقاضی، در ایتالیا است. کافیست خانواده یا بستگان متقاضی، برای او دعوتنامه بفرستند.

ویزای تجاری Business Visa: افرادی که قصد دارند به تجارت یا شراکت در تجارت کشورهای حوزه شینگن بپردازند؛ لازم است تا درخواست اخذ این ویزا را به سفارت ایتالیا ارائه نمایند.

ویزای ترانزیت Transport Visa: دارندگان این ویزا امکان ترانزیت دریایی و فرودگاهی را دارند. با داشتن این ویزا قادر خواهید بود تا به کشورهایی که امکان سفر مستقیم ندارید؛ مسافرت کنید.

italy2

ویزای ایتالیای نوع D

اگر قصد دارید تا بیش از نود روز در کشور ایتالیا بمانید باید تقاضای درخواست ویزای ایتالیای نوع D را نمایید. این ویزا اجازه اقامت بیشتری را نسبت به ویزای نوع c به شما خواهد داد. به این ویزا permesso di soggiorno، National Visa یا D-Visa نیز می گویند. ویزا های ITALY STUDENT VISA، FAMILY REUNION VISA، MEDICAL TREATMENT VISA، ITALIAN RETIREMENT VISA، ITALY WORK VISA، ITALIAN RETIREMENT VISA، SELF-EMPLOYED FREELANCE VISA و... بر اساس هدف متقاضی، می توانند در نوع بلند مدت یعنی نوع D صادر می شوند. متقاضی باید دلایل خود را از مسافرت به ایتالیا و اینکه چرا ویزای نوع دی را درخواست داده؛ به سفارت اعلام کند.

ویزای تحصیلی ایتالیا

زمانی که درخواست شما در وب سایت universitaly.it برای ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه های ایتالیا، مورد پذیرش قرار گرفت؛ باید این درخواست و دعوتنامه تحصیلی را به سفارت ایتالیا، ارائه دهید. مدارس دوره متوسطه برای تربیت مترجمین و مشاوران زبانی، دوره‌های تخصصی فنی فوق دیپلم که توسط موسسات فنی عالی برگزار می‌شوند، دوره‌های آموزشی موسسات آموزش عالی هنری، موسیقی، دنس و دوره‌های آموزشی موسسات تخصصی روان درمانی تنها تعداد اندکی از دوره هایی هستند که توسط کشور ایتالیا برای علاقه مندان به تحصیل، ارائه می شوند.

داشتن مدرک آیلتس، ارائه نامه تمکن مالی، شناسنامه ترجمه شده به زبان ایتالیایی یا انگلیسی، قرارداد کاری، اقرار نامه مربوط به درآمد و بیمه تامین اجتماعی، از مدارک مخصوصی است که باید به سفارت ایتالیا ارائه شود.برای دریافت ویزای ایتالیا، آن هم از نوع ویزا تحصیلی شنگن، داشتن مدرک زبان معتبر الزامی است. البته تعداد محدودی از رشته ها و دانشگاه ها هستند که تحصیل در آنها ملزم با ارائه مدرک زبان نیست ولی به طور کلی یا باید مدرک زبان معتبری داشت و یا رشته تحصیلی قبلی شما زبان ایتالیایی یا انگلیسی باشد. متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری به این نکته توجه داشته باشند که مصاحبه های این مقطع، تصویری و به زبان انگلیسی است! اگر قصد تحصیل به زبان ایتالیایی را داشته باشید باید زبان شما، در سطح  B2 که سطح قابل قبولی است؛ قرار گرفته شده باشد.

دانشگاههای معتبر ایتالیا

اکثر افرادی که قصد ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند؛ بهتر است قبل از اخذ ویزای ایتالیا، بدانند که بهترین دانشگاه های ایتالیا کدامند؟ در این قسمت لیست دانشگاه های معتبر ایتالیا، به همراه نام ایتالیایی آن ها را آورده ایم. کافیست تا در گوگل نام این دانشگاه ها را جست و جو و شرایط تحصیل در آن ها را مطالعه کنید.

دانشگاه کاتولیک-میلان یا Universita Cattolica del Sacro Cuore

دانشگاه پلی تکنیک میلان یا Politecnico di Milano

دانشگاه پلی تکنیک تورین یا Politecnico di Torino

دانشگاه پیزا  (SNS)یا Scuola Normale Superiore di Pisa

دانشگاه باری یا Universita degli studi di Bari

دانشگاه رم ساپینزا یا Universita degli studi di Roma “La Sapienza

دانشگاه فلورانس یا Universita degli studi di Firenze

دانشگاه پروجا یا Universita degli studi di Perugia

دانشگاه میلان بیکوکا یا   Universitả degli Studi di Milano bicocca

دانشگاه مطالعات پیشرفته سانتا آنا یا Universitari e di perfezionamento Sant' Anna

دانشگاه تورین یا Universita degli studi di Torino

دانشگاه ناپل یا Universita degli studi di Napoli “Federico II

از جمله معتبرترین دانشگاه های ایتالیا هستند که می توانید در آن ها تحصیل کرده و جزء دانشجویان بین المللی شوید.

دانشگاه میلان یا Universita degli studi di Milano

دانشگاه جنوا یا Universita degli studi di Genova

دانشگاه پلی تکنیک باری یا Universita Politecnico di Bari

دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا یا Universitả degli Studi di Modena e Reggio Emilia

دانشگاه پاویا یا Universita degli studi di Pavia

دانشگاه تریسته یا Universita degli studi di Trieste 

italy6

شرایط کار بعد از ویزای تحصیلی ایتالیا

در حال حاضر، دانشجویانی که ویزای ایتالیا را دارند؛ می توانند حدود بیست ساعت در هفته مشغول به کار شوند. متوسط حقوق دریافتی دانشجویان ساعتی هفت یورو بوده که در مجموع و به صورت ماهانه مبلغی حدود 560 یورو خواهد بود. دانشجویان می توانند پس از طی اتمام تحصیلات خود، درخواست ویزای کاری را به سفارت ارائه دهند. از شروط دریافت ویزای کاری ارائه مدارکی به سفارت ایتالیا است که عبارتند از: اتمام تحصیل، محل اسکان، تمکن مالی حداقل 8،500 یورو به ازای 1 سال، مجوز خود اشتغالی، نامه پیشنهاد کاری (به همراه شرایط استخدام)، اظهارنامه مالیاتی کارفرما، سابقه فعالیت شرکت، تلفن و ایمیل کارفرما، مجوز فعالیت کارفرما، نامه شرکت در مورد پرداخت حقوق در سال و آدرس محل شرکت.

متقاضی کار در ایتالیا باید شغل مورد نظر خود را از منابع کاریابی جست و جو کند. سپس رزومه کاری و تحصیلی خود را برای سازمان مربوطه ارسال و در مصاحبه های کاری آن ها، شرکت نماید. در صورت پذیرفته شدن متقاضی در دو مصاحبه تخصصی - منابع انسانی، دعوتنامه کاری صادر شده و شخص می تواند آن را به سفارت فرانسه برده و تقاضای ویزای کاری داشته باشد. اگر در ایتالیا، مشغول به تحصیل هستید و قصد دارید تا مدت زمان بیشتری در این کشور زندگی کنید؛ به شما توصیه می کنیم که به فکر اخذ ویزای ایتالیا باشید. اصلی ترین شرط پذیرش درخواست ویزا کاری شنگن، پیدا کردن شغل مناسب است. سعی کنید در دوران دانشجویی با دوستان ایتالیایی، درباره شرایط کار در ایتالیا  گفتگو کرده و در صورت امکان به کارهای نیمه وقت یا پاره وقت مشغول باشید.

رفع ریجکتی ویزای ایتالیا

مهم ترین دلایل ریجکتی ویزا , یا رد شدن ویزای ایتالیا به شرح زیر می باشند: ارائه پاسپورت جعلی یا مخدوش. پاسپورت متقاضی حتما باید حداقل دو صفحه خالی داشته باشد. پاسپورت حداقل سه ماه بیشتر از زمان مورد نیاز مهلت داشته باشد و اصلا مخدوش نباشد. اطلاعات ناخوانا، صفحات داخلی بدون چسب یا پاره، عکس و جلد پاسپورت آسیب دیده باعث می شود تا درخواست صدور ویزا ریجکت شود.
عدم توجیه هدف و شرایط اقامت مورد نظر، عدم تمکن مالی، نداشتن 90 روز اقامت در مدت 180 روز در قلمرو کشورهای عضو متعلق به منطقه شنگن، گزارش SIS، احتمال اینکه متقاضی برای یک یا چند کشور عضو، تهدیدی برای نظم عمومی، امنیت داخلی، سلامت عمومی یا روابط بین‌الملل کشورهای عضو باشد. عدم ارائه بیمه درمانی مناسب و معتبر برای ویزای شینگن، با حداقل پوشش 30000 یورو، رزرو نادرست پروازها و هتل ها و... .

italy3

ویزای ورود به ایتالیا توسط سفارتخانه ها یا کنسولگری های ذیصلاح و بر اساس آدرس اقامت متقاضی، صادر می شود. اما اگر درخواست ویزا رد شد؛ چگونه نامه ی تجدید نظر بنویسیم؟ می توان ظرف 60 روز، پس از ریجکت تقاضای ویزا، شکایت کرد. کافیست نامه ای بنویسید که حاوی مشخصات اصلی شما مثل: نام و نام خانوادگی، شماره تلفن،آدرس، شماره گذرنامه و... باشد. سپس به تاریخ ریجکت شدن درخواست ویزای ایتالیا، اشاره کنید. دلایل خود را برای این که چرا به نظر شما، تقاضای ویزا، به اشتباه ریجکت شده است ارائه دهید. نامه درخواست تجدید نظر باید پرینت و امضا شود. در صورت نقص مدارک، مدارک لازم را به نامه تجدید نظر پیوست نمایید. به خوانندگان این مقاله توصیه می شود که حتما از مشاورین و وکلای خبره این امر مشورت و راهنمایی بخواهید. در اغلب موارد، بهره مندی از تجربیات اشخاص با تجربه و ماهر، می توانند بسیار راهگشا باشند.

هزینه ویزا ایتالیا

هزینه صدور ویزای ایتالیا، برای هر نفر چهارصد یورو است که نصف آن، پس از صدور ویزا، از متقاضی دریافت می شود. البته برای دریافت ویزا، هزینه های غیرمستقیم دیگری مثل بیمه، حق مشاوره، هزینه های محل اقامت و... باید پرداخت شود. هزینه های ذکر شده، ممکن است به مرور زمان تغییر پیدا کرده و بر اساس نوع صدور ویزا متغیر باشند. در این راستا پیشنهاد می شود که برای آگاهی از نرخ دقیق هزینه ها حتما با شرکت ها معتبر مسافربری و گردشگری در ارتباط باشید. این شرکت ها می توانند با برآورد دقیق هزینه های صدور ویزای ایتالیا، به شما کمک کنند تا برنامه ریزی دقیق تری برای سفر خود داشته باشید.

italy4

مدارک مورد نیاز ویزای ایتالیا

برای دریافت ویزای ایتالیا، لازم است؛ مدارکی به سفارتخانه تحویل داده شوند. بسته به نوع درخواست، نوع مدارک نیز متغیر هستند که در این قسمت تعدادی از آن ها را ذکر می کنیم: فرم درخواست ویزا؛ فرمی است که شخص متقاضی آن را باید پر کند. این فرم، شامل رزومه ای از زندگی شخصی، کاری و تحصیلی است. 2 قطعه عکس ۳x۵ در ۴x۵ برای دریافت ویزای ایتالیا، لازم و ضروری است. تصاویر باید مشابه با فرمت پاسپورت باشند. یعنی چهره شخص در آن واضح بوده و نیم رخ نباشد. پس زمینه عکس سفید بوده و بین عکس و چهره اصلا تفاوتی وجود نداشته باشد.

همچنین باید پاسپورت فعلی و کپی از ویزاهای قبلی را ارائه دهید. همان طور که در قسمت های قبلی نیز ذکر کردیم؛ پاسپورت باید حداقل دو صفحه خالی داشته باشد و تا حداقل ۳ ماه بعد از برگشت از سفر، معتبر باشد. در خیلی مواقع گفته می شود که گذرنامه باید حداقل تا شش ماه آینده معتبر باشد. در هنگام مصاحبه با سفارت ایتالیا لازم است تا مدارک مربوط به رزرو بلیط رفت و برگشت هواپیما را ارائه دهید. برنامه سفر، با توجه به اهداف اصلی از سفر و روزهای حضور متقاضی تنظیم می شود.

اگر هنوز نمی دانید که چگونه یک برنامه سفر داشته باشید؛ بهتر است از مشورت با خبرگان این امر دریغ نکنید. بیمه مسافرتی با توجه به تاریخ رفت و برگشت متقاضی صادر می شود. ارائه نامه تمکن مالی از بانک، سند خانه یا زمین در صورت وجود، سهام، گواهی ازدواج، گواهی تولد فرزند و واچر هتل از اساسی ترین مداری است که حتما باید به سفارت ایتالیا، برده شوند.

italy5

سایر مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا

در قسمت قبلی درباره اصلی ترین مدارک مورد نیاز برای صدور ویزای ایتالیا صحبت کردیم. در این قسمت سایر مدارکی که بسته به شرایط کاری متقاضی لازم است؛ ارائه شوند را ذکر می کنیم. اگر شاغل هستید؛ باید مدارک شغلیتان که شامل گردش حساب بانکی ۳ ماهه اخیر، قرارداد استخدام، بیمه تامین اجتماعی، گواهی اشتغال به کار، کپی از گواهی جواز کسب با مهر اتحادیه و گواهی کسر مالیات بر درآمد را به سفارت ایتالیا، تحویل دهید.

اگر شما دانش آموز هستید؛ باید مدارکی مانند گواهی رضایت مدرسه از عدم حضور شما در کلاس‌ها و گواهی اشتغال به تحصیل را به سفارت ببرید. اگر بازنشسته تامین اجتماعی یا سازمان بازنشستگی کشوری و... هستید باید مدارک بیمه تامین اجتماعی، بیمه خدمات درمانی، بانک، نیروهای مسلح و...، گواهی بازنشستگی و گردش حساب بانکی ۳ ماهه اخیر را به سفارت برده و تحویل افسر سفارت دهید.

ارائه مدارک بر اساس نوع ویزا

در اوایل این مقاله به انواع ویزای ایتالیا پرداختیم و خدمتتان ارائه شد که ویزاها براساس اهداف متقاضی، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. در این قسمت قصد داریم تا مدارک مختص هر نوع ویزا را خدمت شما خوبان، ذکر کنیم.مدارک اضافی لازم جهت صدور ویزای توریستی ایتالیا عبارتند از نسخه‌های پیشین گذرنامه، دعوت نامه با نشانی و شماره تلفن اعضای خانواده و یا اسپانسر در ایتالیا، برگه تمکن مالی یا مانده حساب به یورو.

مدارک لازم جهت صدور ویزای ایتالیا جهت امور فرهنگی و مذهبی شامل این موارد هستند: دعوت نامه از مقامات ذیربط، مدت زمان اقامت در ایتالیا، برنامه سفری و نام متقاضیان به همراه اعضا. مدارک لازم جهت صدور ویزای تجاری ایتالیا عبارتند از: دعوت نامه از شرکت ایتالیایی، به علاوه آدرس دقیق و تاریخ مراجعه متقاضی به شرکت مورد نظر، گواهی از کارفرمای که اجازه سفر را برای متقاضی فراهم می‌کند و مشخص شود که هزینه‌های متقاضی در هنگام اقامت در ایتالیا بر عهده کیست؟ 

italy7

مدارک لازم جهت صدور ویزای پزشکی ایتالیا عبارتند از: گواهی از بیمارستان و یا پزشک در کشور ایتالیا، رسید هزینه‌های پرداختی پزشکی در کشور ایتالیا و ارائه گزارش پزشک در مورد بیماری.

مدارک لازم برای صدور ویزای ایتالیای کودکان عبارتند از: برگه اثبات درآمد منظم والدین و اجازه رسمی ثبت شده در اسناد رسمی (رضایتنامه باید از سوی پدر و مادر امضا شده باشد).

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ