02157691000
آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت

مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول کجاست

کشور ترکیه که سالانه میزبان گردشگران بسیاری است دارای جاذبه های فراوان باستانی می باشد. قبل از سفر به پایتخت کشور ترکیه ( استانبول ) حتماً درباره اماکن تاریخی مذهبی آن تحقیق کرده تا در سفر از این زیبایی ها و شگفتی ها بازدید به عمل بیاورید.مسجد سلطان احمد که به مسجد آبی نیز معروف است یکی از از باشکوه ترین بناهای شهر استانبول به شمار می آید. یکی از ویژگی های این بنا آن است که از دوردست ها نیز به طور کاملاً واضح قابل مشاهده است و جزئی از نماد های ظاهری این شهر به حساب می آید. آژانس مسافرتی راز آسمان پایتخت در تور لحظه آخری استانبول همراه گردشگران خواهد بود. 

sultanahmed

مسجد سلطان احمد به دستور خلیفه چهارم عثمانی سلطان احمد اول در سن ۱۹ سالگی در اوایل قرن هفدهم میلادی ساخته شد. این مسجد با داشتن گنبد های آبشاری و همچنین ۶ منار باریک روبروی مسجد ایاصوفیه در محله فاتیح استانبول قرار گرفته است که وجود این دو بنا در نزدیکی یکدیگر چشمان بازدیدکنندگان را به خود خیره می کند. استانبول در زمان به قدرت رسیدن عثمانی‌ها پایتخت کشور ترکیه بود به همین علت است که بناهای برجسته همچون مسجد سلطان احمد، کاخ دلما باغچه، برخ دختر و ... در آن ساخته شده است. این مسجد را معمار عثمانی آقای صدفکار ساخته است و علت قرارگیری آن دقیقا روبروی بنای ایاصوفیه آن است که معماری دوران بیزانس و مسیحیت را در برابر معماری عثمانی به قیاس بگذارند.

ahmedsultan

ساخت این بنا که در سن ۲۶ سالگی سلطان احمد به پایان رسید تنها یک سال بعد یعنی در سن ۲۷ سالگی در بخش شمالی به آرامگاه او نیز تبدیل شد. او را به همراه همسر و سه پسرش در بخش شمالی روبروی پارک سلطان احمد دفن کردند.این مسجد دارای یک مدرسه، بیمارستان، یک مدرسه ابتدایی، بازار و عمارت بوده است که بیشترین قسمت ها در قرن نوزدهم از دست رفته و تخریب گردیده است.

sultanahmedistanbul

آنچه که این بنا را ویژه ساخته است شش مناره باریک آن است، 6 تا بودن مناره ها یک تصادف یا اشتباه که در زمان ساخت بنا اتفاق افتاده است به خاطر تلفظ ترکی عدد ۶ است که در ترکی ( alti ) گفته می شود تداخل معنایی مناره های طلایی ساخته شده از آلتین و معنای عدد ۶ در ترکی باعث شد تا شش مناره برای این بنا ساخته شود. تا آن زمان تنها مسجد حرم دارای شش منار بود سلطان احمد برای رفع این مشکل یک منار به مسجد مکه اضافه نمود به این ترتیب مسجد سلطان احمد با شش مناره باقی ماند. از ویژگی های دیگر این بنا می‌توان به گنبد های آبشاری شکل آن اشاره کرد البته که این شکل آبشاری دلیل نامگذاری مسجد آبی نیست بلکه به کار رفتن ۲۰۰۰۰ کاشی آبی رنگ در سقف مسجد باعث شده است که به مسجد آبی معروف شود.

برای اینکه از این بنا بازدید بکنید حتماً باید حجاب مناسبی داشته باشید یعنی خانم ها موی سر و همچنین بدن را پوشانده باشند. هم اکنون نیز از مسجد استفاده های مذهبی می شود یعنی نماز در آنها برپا می شود و همچنین در این زمان ها امکان بازدید برای گردشگران امکان پذیر نمی باشد. بازدید از مسجد دارای هزینه ورودی نیست اما غیر مسلمان ها باید از در ضلع غربی یعنی ورودی میدان اسب دوانی وارد شوند. در این دروازه زنجیرهای آویزان شده است که بازدیدکنندگان آن موقع ورود باید سر خود را خم کنند.

sultanahmedistanbul

6LdutkwbAAAAAGxi8OGG4PNFoX0eVt2izESzckrJ